Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur hÃ¥rt vÃ¥gar jag slÃ¥?  (läst 4136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pellepilot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Hur hårt vågar jag slå?
« skrivet: 04 december 2009, 14:45:48 »
PÃ¥ piggen som sitter pÃ¥ radiatorn, när jag tagit bort termostaten.  Den fjädrar inte tillbaka ordentligt vilket resulterar i ett kallt element.

Experttips? 556?

/Pelle

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hur hårt vågar jag slå?
« Svar #1 skrivet: 04 december 2009, 15:24:40 »
Ta en liten plattång och ryck lite försiktigt i den, den lossnar snart. Motionera den lite bara, det brukar räcka.

Passa så du inte drar ut den helt, då kan du få fina dekorativa svarta fläckar på tapeten :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad pellepilot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Hur hårt vågar jag slå?
« Svar #2 skrivet: 04 december 2009, 15:59:22 »
Det känns som att jag fÃ¥r ut den tillräckligt. Problemet är nog att den inte fjädrar ut när jag trycker in den.  Vad händer om jag drar ut den för lÃ¥ngt? Vet att det sitter en spÃ¥rring pÃ¥ insidan runt "piggen". 


Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hur hårt vågar jag slå?
« Svar #3 skrivet: 04 december 2009, 17:04:13 »
Det känns som att jag fÃ¥r ut den tillräckligt. Problemet är nog att den inte fjädrar ut när jag trycker in den.  Vad händer om jag drar ut den för lÃ¥ngt? Vet att det sitter en spÃ¥rring pÃ¥ insidan runt "piggen". 



Piggen är inte fäst i ventilen utan ligger bara an och trycker mot ventilen.
Drar du ut den så följer inte ventilen med, knacka istället på vintilhuset ( ganska hårt) och på piggen (försiktigt) Så lossnar den snart.
556 hjälper nog inte, det kan aldrig tränga in så långt så det gör nytta
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: Hur hårt vågar jag slå?
« Svar #4 skrivet: 04 december 2009, 21:45:01 »
I vårt förra hus hadde jag samma problem,där skruvade jag loss hela den nippeln som pinnen sitter i och tog loss pinnen samt smorde opp den 1 gång per år.
På dom elementen satt det en tätning innanför så det var inga problem det kunde eventuellt komma någon droppe vatten ibland
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Hur hårt vågar jag slå?
« Svar #5 skrivet: 05 december 2009, 00:01:24 »
allt är ju relativt.... men med ganska moderat våld så brukar de lossna.... slå på piggen rakt "utifrån".... är det månne Danfoss??? det är nästan bara de som fastnar.... även om konstruktionen är densamma på flera andra märken....
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hur hårt vågar jag slå?
« Svar #6 skrivet: 06 december 2009, 21:34:39 »
Slår du med skaftet på en stor skruvmejsel så kan du slå ganska entusiastiskt.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Hur hårt vågar jag slå?
« Svar #7 skrivet: 08 december 2009, 21:15:12 »
Har också haft problem med ett element på övervåningen som bara blir varmt längs med kopplet ca 30cm in. Har fått det att funka genom luftning och knackande ovanpå ventilen, högsta hastigheten på pumpen och strypning av flera element för att få bättre flöde. Satte sedan på termostaten, som jag fick strypa väldigt mycket för att få lagom värme. Och nu efter några veckor så händer samma sak igen. Har gjort samma procedur igen, utan resultat.
Skall man knacka/slå PÅ själva stiftet? Stiftet fjädrar faktiskt när man trycker hårt... Några tips?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!