Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Friskluftsventil ovanför innerdelen?  (läst 4461 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Friskluftsventil ovanför innerdelen?
« skrivet: 08 mars 2007, 13:47:13 »
Har knallat runt lite i grannskapet och bl a kollat pÃ¥ lite extra pÃ¥ alla LVP-installationer (utvändigt). NÃ¥gra har i vissa fall satt en friskluftsventil (typ Fresh, lufttillflöde) precis ovanför där rören gÃ¥r in till innerdelen. Antar att anledningen skulle vara att fÃ¥ kallare luft in till LVPs insug. Vad skulle fördelarna vara med att gör en sÃ¥n installation?  Är det nÃ¥gon som gjort sÃ¥ som kan svara eller nÃ¥gon annan som kanske vet? Nackdelar? Blev lite nyfiken.
;) Sc:,h  *vinkar*
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Friskluftsventil ovanför innerdelen?
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2007, 14:36:19 »
Man borde nog bara sätta dit mer hål i huset om man till och början med har ventilationsproblem.
Om man nu behöver mer friskluft så är det nog smart att låta pumpen få del av friskluften.
Dels så ökar COP litegrann och kastlängen på varmluften borde må bra av det åxå. Tanken med det sista är ju att mindre luft behöver kämpa sig tillbaks "motströmms" till innerdelen.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Friskluftsventil ovanför innerdelen?
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2007, 14:40:05 »
I vårt hus har vi ett undertryck. Får öppna altandörren när jag ska tända en brasa t ex. Jag har funderat på om jag skulle sätta in ventiler (lufttillflöde) i de tre sovrummen på övervåningen för att öka på tillflödet. Kanske att jag då skulle passa på att sätta en ventil ovanför innerdelen... ?
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Friskluftsventil ovanför innerdelen?
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2007, 14:53:46 »
Att släppa in mer kall luft i huset lär inte sänka era uppvärmningskostnader.
Ni borde nog försöka ta reda på vart luften tar vägen... eftersom den inte villigt åker ut genom skortstenen?!

Just bostadsventilation bör nog hanteras av proffs eftersom det kan ge strukturella skador ifall det går galet (med fuktavgång et.c.).
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Friskluftsventil ovanför innerdelen?
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2007, 15:09:19 »
Det är mekanisk frånluftsventilation med centralstyrning (kök, duschrum, KLK, badrum). Tillflöde finns i varje rum, men det är troligen underdimensionerat.

Man kanske skulle slÃ¥ en signal till nÃ¥gon ventilationsfirma innan jag gör hÃ¥l i väggarna...   ;)
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Friskluftsventil ovanför innerdelen?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2007, 12:06:34 »
Jag har ett 2 plans hus med pumpen på nedervåningen.

Jag har mekanisk frånluft men ingen tilluft (Inte i form av ventiler iaf).
Så jag öppnade upp och tar in frisk luft rakt in i innerdelen med en vent-slang så innerdelen får 50% uteluft och 50% innerluft.

Sen har jag strypt frånluften på nedre planet och öppnat upp på övre.
(Har timer på dom andra om man tex duschar nere eller tvättar så fukten åker ut)
Då suger frånluften upp värmen från källaren så den hamnar på övre planet.

Nu är inte jag något proffs på ventilation, men jag känner definitivt en STOR skillnad, varmt, torrt och ingen kondens på fönster o speglar.

Jag testade att endast öppna ett fönster nere i samma rum som pumpen sitter i så pumpen fick jobba som den brukar, vilket resulterade i kallare i huset då pumpen inte direkt värmde upp tilluften.

SÃ¥, jag ser det som mycket positivt. Iaf i min montering pÃ¥ nedre planet.  Thumbsup
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!