Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta ut CTC värmepanna + luft/vatten-värmepump eller bara värmepumpen  (läst 9946 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EinarF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Jag undrar om jag kan få lite kloka råd angående ett framtida utbyte av hela eller delar av värmesystemet.

Jag har ett hus på 156kvadratmeter som är uppvärmt att vatten-radiatorer fördelade på två slingor.
Jag har en CTC ECO-EL värmepanna på 15kW och en CTC ECO Air 107 luft-vatten värmepump som båda installerades 2005.

Eftersom det har varit många fel på CTC ECO Air vill jag nu höra mig för om fördelar och nackdelar med att bara byta värmepumpen och spara en del pengar jämfört med byte av både elpanna och värmepump.
Jag pratade med en CTC-tekniker och han menade på att det inte blir bra att byta bara värmepumpen på grund av problem med att  få den att ”prata” ihop med värmepannan därför att värmepannan bara kan hantera ett äldre styrsystem. Jag undrar om det i så fall finns någon styrbox att sätta emellan och få det att fungera ihop ändå.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Byt ut båda till en större värmepump så spar du en massa el.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag har ett hus på 156kvadratmeter som är uppvärmt att vatten-radiatorer fördelade på två slingor.

Om det är två ettrörs-slingor med relativt smala rör kan radiatorsystemet vara ett högtemperatursystem 80/60 °C byggt för el-panna. När är huset byggt? För att det ska fungera bra med värmepump och ge en hög energibesparing kan man behöva byta till större/kraftigare radiatorer på sina ställen och komplettera rördragningen så att temperaturen helst inte överstiger 55/45 °C i systemet när det är som kallast ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Att köpa nyaste modellen av EcoAir och koppla den till en 12 år gammal EcoEl är knappast en smart idé. Även om det går, rent hypotetiskt, att få dom att prata via en tolk, så missar du en hel massa av vitsen med de nya systemen.
Mitt system är bara hälften så gammalt än så länge men jag siktar på att byta upp mig om 4-5 år till senaste modell av både tank och VP.

De nya EcoAir kan för övrigt leverera väldigt varmt vatten för uppvärmning.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad eklundn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej EinarF.

Jag är i ganska exakt samma situation som du. Har en EcoEl 1550 och EcoAir 7.9 från 2003 där värmepumpen gett upp, 158 kvm radiatorer.

Jag funderar på att bara byta värmepumpen till en ny som själv kan styra laddpumpen och reglera beroende på sin egen fram- och returtemp (botten på tanken och toppen på tanken). I EcoEl så blockerar man nedre elpatronen, så får EcoEl bara sköta spetsvärme och radiatorslingan. Då blir EcoEl som en acc.tank för den nya värmepumpen som bara behöver jobba mot ett börvärde i tanken.

Fördelen jag ser med detta är att jag inte behöver ändra något i nuvarande rörinstallation (bara koppla om laddpumpen till värmepumpen). Samt att jag senare kan byta ut EcoEl när den går sönder till en stor acc.tank som värmepumpen får jobba mot, radiatorstyrning/varmvatten kan finnas i acc.tanken eller kopplas på.

Vad tror ni om det? Vilken värmepump hade varit lämplig?
Mycket tacksam för input. =)

Utloggad EinarF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej och tack för alla svar.
eklund: Jag tycker din ide låter bra. En sån lösning kan jag tänka mig om den fungerar bra.
lunk: Jag förstår din synpunkt och håller delvis med. Det som jag tänker är att elpannan kanske håller en mycket längre tid eftersom den står skyddad och där inte är så känsliga delar - eller tänker jag fel?
Josth: Jag tror inte det är ett högtemperatursystem. Jag har mätt ytterdiam på rören, 12mm. Huset är från 1967 (första radiatorslingan) och är tillbyggt 1985 (andra radiatorslingen).
bopakoster: Är det så enkelt, så det bara är att ersätta både elpanna och utedel med en större värmepump?



Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Ja varför inte? Om du ersätter elpannans effekt med VP så spar du 50-75% av dess elförbrukning beroende på VPns COP
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Nu är det ju inte så säkert elpannans eleffekt används annat än till värme av övre tanken samt lite elspets vid riktig kyla allt beror på hur mycket värme huset behöver. Det går ansluta ny värmepump mot din befintliga men då får man köpa styrbox vilket kostar en del samt att man missar en del funktioner och besparing så det är inget riktigt bra alternativ även om det blir billigare än att byta både panna samt innedel. Hur mycket el förbrukar huset ? Har ni stor vv förbrukning ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Ja varför inte? Om du ersätter elpannans effekt med VP så spar du 50-75% av dess elförbrukning beroende på VPns COP
Sorry. Jag utryckte mig felaktigt, jag menade förstås att om elpannan ersätts med en VP så ersätts elpannans energiförbrukning med energi från en VP vilket gör att du spar etc.......
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det är ju i dag så att elpannan är innedel där vv bereds och mot den är en vp kopplad så elpannans elpatron används enbart som elspets samt för att toppa upp tempen på vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Såg att converter för att köra ecoair 400 mot ecoel V3 var rätt billig ca 1750 kr men då gäller det att du har V3 av ecoel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad eklundn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det går ansluta ny värmepump mot din befintliga men då får man köpa styrbox vilket kostar en del
Finns det inga värmepumpar med inbyggt styr som bara kör mot nuvarande tank-temp och ett börvärde?
Med inkopplingar för övre och undre tanktemp samt laddpump. Dess enda uppgift blir då att hålla ex.vis 55 grader i tankens övre del. Borde funka finfint, då det är som om den jobbar mot en liten acc.tank.

Finns det sådana VP?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag har mätt ytterdiam på rören, 12mm. Huset är från 1967 (första radiatorslingan) och är tillbyggt 1985 (andra radiatorslingen).

Jag skulle säga att en rördiameter på 12 mm och huset byggt -67 gör det till ett misstänkt högtemperatursystem(?) I hus byggt tidigare på 60-talet har jag sett det är en rördiameter kring 20 mm. Skriv gärna ner utetemperatur och framledningstemperatur vid några tillfällen när det är kallt nu på vintern så vet vi.

Ett exempel på luftvattenvärmepump som kan styras enkelt med bara en termostat med givare i en tank den arbetar mot är NIBE F2030. Man förlorar i COP om den hela tiden går mot 55 °C, kanske uppåt 30% mindre energibesparing, jämfört med flytande kondesering. Vet inte om det skulle kunna gå att få den att växla mot övre respektive nedre tank i EcoEl på något sätt Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
TS skriver att panna och utedel är ifrån 2005.
Kan man på pannan/pumpen se vilken årsmodell det är, eller när det är installerat?

Utloggad eklundn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Man förlorar i COP om den hela tiden går mot 55 °C, kanske uppåt 30% mindre energibesparing, jämfört med flytande kondesering.
Aha. Men hur löser en ny CTC EcoAir + EcoZenith varmvatten om den inte genererar 55 grader större delen av året?

Kanske går att låta VP jobba med flytande kondensering mot nedre delen av EcoEl? Det är väl där shuntstyrningen tar framledning till radiatorerna om den delen är tillräckligt varm?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!