Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering bergvärme i mindre hus - överdimensionerar jag?  (läst 2684 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danieln

  • Gäst
Danieln
Dimensionering bergvärme i mindre hus - överdimensionerar jag?
« skrivet: 08 november 2017, 12:36:53 »
Jag bor i ett 1.5-planshus på ca 110kvm boyta + 20kvm källare (pannrum) i Småland mellan Kalmar och Karlskrona med sambo och en dotter på fyra månader (som ju så småningom lär växa upp till en lång-duschande tonårstjej...). Det är uppskattningsvis 70kvm boyta nere och 40 uppe.
Idag värms huset med en äldre diom vedpanna som laddar 2x500L acktankar med en laddomat. Har monterat shuntstyrning på pannan, och den är inställd på 21 grader inomhustemperatur.

Huset är ett timmerhus från mitten av 1800-talet med ca 100mm timmerväggar + lite tilläggsisolering på insidan (50 eller 70mm, osäker) som gjordes på 80-talet, förutom den del som byggdes till då, där är det "vanliga" väggar (oklart hur mycket isolering). Taket verkar någorlunda isolerat i samband med att huset renoverades - men jag vet inte hur mycket.

Fyra fönster är moderna 3-glas, resterande 8 är gamla kopplade fönster - vi byter fönster allt eftersom vi renoverar rummen.

Förra året förbrukade vi ca 16-17m3 travad ved vilket borde motsvara ca 11m3 fast mått. Ett antagande är att energiinnehållet är runt 2300Kwh/m3, och att den gamla pannan har en verkningsgrad på ca 50% vilket skulle innebära ett värmebehov på 12650Kwh. När vi inte behöver elda för värme får vi varmvatten från en elberedare. Den är igång även på vintern, men matas då med vatten från pannan, så om pannan är varm behöver beredaren enbart hålla vattnet varmt. De senaste vintrarna har varit ganska milda, så siffran är kanske i underkant.

Jag har testat elpatronen ett par när det är ca 0 grader ute och på ett dygn går det åt ca 100Kwh = ca 4kw värmebehov vid 0 grader ute.

Vi har bytt ett antal element och sedan vi gjorde det (samt installerade shuntstyrningen) har vi max 40 grader framledningstemp ner till ganska många minusgrader. Igårkväll var det -3 och då hade jag 32 grader ut på elementen.

Nu har vi tröttnat pÃ¥ veden - man prioriterar sin tid lite annorlunda sen man fick barn  :o Dessutom skulle pannrummet bli en utmärkt tvättstuga + hobbyrum när det inte längre behöver hysa ved + vedanläggning. Vi har därför mer eller mindre bestämt oss för bergvärme (luft/vatten är ett alternativ, men vi vill helst slippa utedelen). För nÃ¥gra Ã¥r sedan installerade min pappa som bor ca 500m frÃ¥n oss en Nibe 1245-8 med ett 160m borrhÃ¥l och det har fungerat mycket bra. Han har ett hus pÃ¥ 150kvm och gjorde av med mer ved än oss innan och hade samma upplägg med varmvattenberedare pÃ¥ sommaren. Hans elförbrukning har ökat med 3000kwh/Ã¥r sedan han installerade pumpen vilket jag tycker lÃ¥ter otroligt lÃ¥gt.

Vi har planer på tillbyggnad - ca 30-35kvm extra vilket värmepumpen måste klara av.

Vi har inte tagit in några offerter ännu, och planerar att elda denna vintern ut och sedan installera värmepump till sommaren - efter uppfräshning av det gamla pannrummet. Men vi är inne på en Nibe F1255 3-12Kw och ett borrhål på minst 160, kanske t o m 180 meter för att framtidssäkra. Alternativet är en 1255 1.5-6Kw men jag gillar inte att kompressorn är enfas (har enbart 16A huvudsäkringar och det är dyrt att gå upp till 20A), eller en 1245-8 som endast är 6-7000:- billigare. Eftersom vi känner flera som är väldigt nöjda med Nibe har vi snöat in lite på det märket.

Är en F1255 3-12Kw åt skogen för kraftig för vårt relativt lilla hus?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
En inverter med min effekt på 3 kw antagligen vid 0 grader in och 35 grader ut kommer troligtvis i ditt hus gå on/off drift till ungefär nollan eftersom du kommer ha över 0 grader på inkommande kb och lägre framledning till radiatorerna lämnar den över 3 kw som min effekt. Kommer du behålla vedpannan och eller nån av tankarna ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Om huset drar 4 kW när det är noll grader ute bör årliga värmebehovet vara runt 16-20 MWh/år beroende på hur stor del av de 100 kWh som gick till varmvatten. Förmodligen kommer en del av förlusterna från pannan och tankarna huset till godo så att värmebehovet är större än 12650 kWh/år.



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rent effektmässigt borde 1255-6:an räcka, den ger ju närmare 8 kw. Men det var den här frågan om säkringarna. Det medföljer ju effektvakt, så om du installerar dom borde problemet vara löst.
Dessutom, har du ju dom andra 2 faserna helt lediga för 16A laster, typ tvättmaskin, torktumlare osv.
Största delen av året går det högst någon ampere, så det eventuella problemet är nog bara mitt i vintern.
Kolla på Uffens profil, han kör en 6:a på 196 kvm. Liiiite nyare hus dock.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Jag skulle inte välja så liten inverter som Nibes 6 kw eftersom den kommer gå på hög last en ganska stor del av året jag skulle hellre välja en större och låta den gå on/off en del av året och få lite mera starter men mindre drift timmar och framförallt mindre andel av tiden på höga hz eller helt enkelt gå på en billigare on/off vp skillnaden i cop är mycket liten och behåller man en tank är det inga problem att dimensionera en on/off vp för 100% effekt täckning. Det finns ju andra fabrikat som kan ha inverters som passar bättre i storlek om man nu vill ha inverter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Danieln

  • Gäst
Danieln
SV: Dimensionering bergvärme i mindre hus - överdimensionerar jag?
« Svar #5 skrivet: 08 november 2017, 22:35:47 »
Tack för era svar  tummenupp

Vedpannan kommer åka ut, och helst båda tankarna också. En del av anledningen till att skaffa värmepump är att kunna göra om pannrummet till tvättstuga/hobbyrum - vi börjar bli trångbodda och att kunna flytta ner tvättstugan, lite garderober samt min hobbyverksamhet (håller på med skytte och jakt och handladdar ammunition) till nuvarande pannrummet frigör en del värdefull boyta så att vi klarar oss i något år innan vi bygger ut.

Det stämmer nog att en del av spillvärmen kommer huset till godo idag. Skorstenen går upp i hallen ovanpå pannrummet, och så stiger ju värmen upp genom golvet förstås. Det blir ganska varmt i källaren av spillvärmen från panna och tankar - där finns inga element idag, och det kommer jag behöva montera sedan.

Det är inte säkert att huvudsäkringarna skulle bli något problem med en 1255-6, men om jag behöver säkra upp till 20A ökar årsavgiften med 2160:- vilket ganska snabbt äter upp mellanskillnaden mot en 1255-12. Spis (induktionshäll) går på två faser, ugnen går på den tredje - när man lagar mat på spisen och i ugnen samtidigt så finns det inte så mycket effekt över på varje fas... Sedan har jag egen brunn med en 3-fas vattenpump på 1050W som startar då och då - dessa lasterna går inte att lyfta över till andra faser utan måste vara utspridda som de är idag.

Mvh
Daniel

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Instämmer med att 4 kW effektbehov vid nollan inte riktigt rimmar med 12-13000 kWh per Ã¥r. Jag gjorde av med 6 ton pellets pÃ¥ ett Ã¥r och klarade minus 9-10 grader pÃ¥ 6 kW elpatron 100%. Min anläggning ser du  nedan.

Skulle jag installera igen skulle jag noga överväga en stor on/off maskin och arbetstank. Min invertermaskin hamnade gärna i on/off självsvängning förra vintern och visar fortfarande lite tendens till självsvängning trots uppdaterad programvara. Pendla mellan 20-40 Hz förra natten när den borde kunnat gå på cirka 30 Hz hela tiden.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Spis (induktionshäll) går på två faser, ugnen går på den tredje - när man lagar mat på spisen och i ugnen samtidigt så finns det inte så mycket effekt över på varje fas...
Lite vid sidan av ämnet men jag har funderat på att slänga ut spisen och installera induktionshäll och ugn. Men ugnar nu för tiden drar 16 A och jag har ingen lust att säkra upp från 16 A till 20 A. Då jag är osäker på om säkringarna klarar en start av pumpen när ugnen är på har det inte blivit något av med det än.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Danieln

  • Gäst
Danieln
SV: Dimensionering bergvärme i mindre hus - överdimensionerar jag?
« Svar #8 skrivet: 05 december 2017, 21:21:03 »
Hej!

Har hunnit testa och räkna lite sedan sist. 4Kw värmebehov vid nollan kan inte stämma, jag måste minnas fel antingen när det gäller medeltempen under testet eller förbrukningen (kanske var hushållselen med).

Vi har två ack-tankar á 500L + ca 250l volym i pannan och kan nyttja ca 50 grader i lagringsintervall (90 - 40 grader).
Detta borde innebära att jag kan lagra ca 73kWh - men sedan har pannan en varmvattenberedare på 120L också som säkert kan "ge tillbaka" sin värme, så vi avrundar till 80kWh.

Temperaturen har varierat ganska mycket under dygnen denna hösten/vintern, så det är svårt att veta vad medeltempen varit för att kunna göra något riktigt test. Igårkväll var det t ex -5 och i eftermiddag +6.

Hur som helst, när det är riktigt kallt (ca -10 - -15 i snitt) räcker den lagrade värmen inte riktigt tills vi kommer hem från jobbet dagen efter, det är då 1-2 grader kallare än börvärdet i huset. Då tar det ca 6 timmar att elda upp värme i tankarna och pannan (drar ut på det lite så att värmen ska räcka längre), och vi ser till att duscha under tiden det är eld i pannan för att inte ta den värmen från tankarna.

80Kwh / 18h = 4.5Kw räcker alltså inte riktigt trots att det mesta varmvattnet tas när pannan brinner. En pump som ger 6Kw skulle förmodligen räcka utom möjligen de allra kallaste dagarna, men vill man ligga på gränsen...?

Å andra sidan - en normal vinter är det inte så kallt speciellt många dagar här i södra Småland.

Har fått pris på en nyckelfärdig installation från en kompis som är rörmokare, Nibe 1255-12, 200m borrhål, nytt element uppsatt i källaren för att hålla källaren varm även utan spillvärmen från pannan. 160 000:- efter ROT. Han säger att det är rejält överdimensionerat och att en 6Kw-pump med 120m borrhål förmodligen skulle räcka, men han vet ju att jag hellre gör saker och ting rejält från början och slipper ångra det sen.

Ska ta in någon offert till innan vi bestämmer oss, men det lutar åt att vi väljer en sådan installation om det inte är väldigt dumt att överdimensionera med tanke på livslängd på pumpen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!