Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högteluttag , belastning  (läst 2355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nitch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Högteluttag , belastning
« skrivet: 15 februari 2010, 10:22:07 »
Fick larm av högt eluttag, och sÃ¥ blev det kallt inne 10 grader  fiR:
el killen kom och tittade, och enligt ecoEl sÃ¥ drog huset 20A ? Men när han mäter i elskÃ¥pet sÃ¥ stämmer inte de värdena. Han kom inte fram till nÃ¥gon lösning sÃ¥ Strömkännarna monterades bort sÃ¥ att jag skulle fÃ¥ värme över helgen, men nu sÃ¥ gÃ¥r säkringarna pÃ¥ löpandeband i huvudskÃ¥pet 16A. Satte dÃ¥ ner elefekten till 4,5. kW för att hindra säkringarna  att gÃ¥ sönder, problemet är ju med att jag inte fÃ¥r nÃ¥gon efekt och att det är bra kallt inne. Pannan blir knappt 40 grader börvärder 64, framledning 40 (57) panna nedre 41 (52)vp in 38 vp ut 44 ute -10grader elefekt 4,5. Eco el eco air9.

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: Högteluttag , belastning
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2010, 11:30:03 »
Byt elektriker. eftersom säkringarna går så har du bevisligen högt eluttag, försök att identifiera strömförbrukarna, kör ni många elslukande apparater samtidigt?
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad nitch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Högteluttag , belastning
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2010, 15:05:36 »
Det enda som slukar el är kyl och två frysar. Lite lampor.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högteluttag , belastning
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2010, 15:49:53 »
Se till att strömkännarna monteras igen. Utan dom blir det nästan omöjligt att köra pump och panna på 16A säkring.

Kolla sedan rad för rad i säkringarna vad du har för grejor pÃ¥ varje fas. NÃ¥got som tar ström mÃ¥ste det finnas, det behövs inte mycket effekt, det räcker med nÃ¥gon kW   vid rätt tillfälle, för att en säkring ska gÃ¥, men det brukar vara en 10A till nÃ¥got annat än pannan eftersom belastningsvakten skyddar den.

//Ronnie
« Senast ändrad: 15 februari 2010, 17:58:18 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högteluttag , belastning
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2010, 16:07:00 »
Dina problem kan mycket väl bero på att du har för högt ställd kurva, kompressorn klarar bara att värma till 55 grader, sen blir värmepumpen en ren elpanna.
Klarar inte dina säkringar 9 kW elpatron? Eller vad var den ställd på?
Glöm inte att du har två elpatroner, en i nedre delen som hjälper/ersätter värmepumpen att göra värme för radiatorkretsen, och en i övre delen som ser till att du får tillräckligt med tappvarmvatten, på vilken effekt dessa två är vet jag dock inte.

Hur har du värmt kåken tidigare, har du säkrat ned efter att du installerat värmepumpen?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kwh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Högteluttag , belastning
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2010, 16:10:25 »
På min var det vattenpumpen som ställde till det. Alltså färskvattenpumpen då jag har egen brunn.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högteluttag , belastning
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2010, 17:30:12 »
Dina problem kan mycket väl bero på att du har för högt ställd kurva, kompressorn klarar bara att värma till 55 grader, sen blir värmepumpen en ren elpanna.
Klarar inte dina säkringar 9 kW elpatron? Eller vad var den ställd på?
Glöm inte att du har två elpatroner, en i nedre delen som hjälper/ersätter värmepumpen att göra värme för radiatorkretsen, och en i övre delen som ser till att du får tillräckligt med tappvarmvatten, på vilken effekt dessa två är vet jag dock inte.

Hur har du värmt kåken tidigare, har du säkrat ned efter att du installerat värmepumpen?



Nej, så fungerar inte CTC. Kompressorn går så länge det är över -15º ute (om den inte är ställd på något annat). Det blir ingen ren elpanna förrän kompressorn spärras för att det är för kallt ute.
Om framledningen behöver vara exempelvis 60º, tar shunten vatten från övre pannan och elpatronen värmer övre pannan 7º över framledningens börvärde, men pumpen går fortfarande och värmer undre pannan där returen från radiatorerna hamnar.
Så även om framledningen behöver högre temperatur än 55º, går fortfarande pumpen i stort sett dygnet runt och övre patronen spetsar ytterligare, men nedre patronen går aldrig in, så länge pumpen inte spärras pga för kallt ute. Övre patronen är inte bara till för varmvatten, det är den som hjälper pumpen att spetsa radiatorvattnet. Nedre patronen kan aldrig hjälpa pumpen, den kan bara ersätta pumpen om den kopplas bort.

Dessutom ser alltid belastningsvakten till att strömuttaget till elpatronen kopplas ner i 1,5 kW-steg om det blir högt strömuttag. Jag har själv 16A huvudsäkring och 60º på framledningen vid -10º ute och har aldrig varit med om att någon säkring gått pga pannan eller pumpen.

//Ronnie
« Senast ändrad: 15 februari 2010, 20:37:39 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Högteluttag , belastning
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2010, 08:45:19 »
Hade själv problem med detta tidigare. EcoAir 107 + 9kw i elspets + cirkpumpar mm ger i mitt fall en belastning på 15-18ampere. När jag sedan körde tvättmaskin så slog strömkännarna till och tog ner de 9kw till 6kw vilket resulterade i kallt hus. När elektriker sedan uppgraderade faserna till 20ampere med tröga säkringar så försvann problemet. Men utan strömkännare påkopplade hade säkringarna garanterat gått. Nu har jag visserligen fortfarande problem när det är under -15 grader för då drar pannan 9+6kw vilket i mitt fall ger en belastning på över 20 ampere.

Tänk på att elektrikern måste mäte på den högst belastade fasen... /Kristofer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!