Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Guide för Luft/vatten-värmepumpar, bidra gärna med förbättringar  (läst 19169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Buller kommer från samtliga märken och endast ett fåtal skulle klara en nivå under 40dB nattetid under vintern. Även fläktljudet kan ge mer än 40dB. Skulle kunna lägga till att man kan kräva ett ljudtest i samband med installationen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
Vilken pump är det, har du länk till specifikationer?
Som jag ser det måste COP bli otroligt låg vid den typen av temperaturer, knappast bättre än med elpatron?

Med den næt uppkoplingen jag har lyckades jag inte få ngt mer... vår server och google vill inte samarbeta... :(
Men du finner sæhkert en del sjælv... VP'n ær omnænd på forum tidigare också :)

http://www.daikin.se/for-ditt-hem/behov/luft-vatten-varmepumpar/tappvarmvatten-och-varme-i-ett/daikin-altherma-high-temperature/index.jsp
http://www.luftmiljobutiken.se/en/altherma-ht-ekhbrd014a-14-kw/product_details.php/products_id/328/

Den undre tabellen bør læsas då den tar hænsyn till avfrostningar.

« Senast ändrad: 20 september 2013, 13:32:54 av styrman »
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Lågfrekventa ljud (vibrationer) t.ex. från fläkten kan även orsaka stomljud i väggar på ett sätt som blir rätt påtagliga.

En luft/luft sitter väl oftast (alltid?) uppskruvad på väggen. En luft/vatten står nästan alltid på marken, helt fristående från huset. Med flexslangar som går genom ett hål i väggen utan direkt kontakt med den så kan väl inte VPn skicka stomljud in i väggen?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Finns både och lunk! De flesta kan inte fästas dirdkt på väggen som en llvp men vissa kan.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
Finns både och lunk! De flesta kan inte fästas dirdkt på väggen som en llvp men vissa kan.

Ja visst finns det... och stomljud kan det visst vara olika med... beror sækert på husets konstruktion.
Vår Mitsu hænger på væggen utanfør ett av rummen... inga problem... ( betonghus tillæggsisolerad med cellplast.)
L/V står på stællning. Idag hade jag nog hængd den också... tror jag.
Installtøren berættade dock att i vissa ogynsamma fall størs man inte ens av vibrationer/ljud dær VP'n ær installerad men i andra ænden av huset... ???

Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
En luft/luft sitter väl oftast (alltid?) uppskruvad på väggen. En luft/vatten står nästan alltid på marken, helt fristående från huset. Med flexslangar som går genom ett hål i väggen utan direkt kontakt med den så kan väl inte VPn skicka stomljud in i väggen?

En lågfrekvent vibration i fläktens upphängning kan ge lågfrekvent buller både i det egna huset, och i grannfastigheter (som står nära) även om de står på fundament.
Det har jag själv upplevt.
Men jag kanske kan förtydliga det lite mer i texten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Hur är det med lågfrekvent buller från bergvärmepumpar? De står ju normalt inne i huset.

Sen tror jag att man ska undvika ordet "buller" i en text som riktar sig till vanligt folk eftersom de allra flesta uppfattar buller som något som låter mycket. Vem använder ordet bullernivå för att beskriva surrandet från kompressorn på ett modernt kylskåp?

En LVVP "bullrar" inte. Det kan låta om den, man kan höra fläktljud, osv, men den bullrar inte.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
Hur är det med lågfrekvent buller från bergvärmepumpar? De står ju normalt inne i huset.

Sen tror jag att man ska undvika ordet "buller" i en text som riktar sig till vanligt folk eftersom de allra flesta uppfattar buller som något som låter mycket. Vem använder ordet bullernivå för att beskriva surrandet från kompressorn på ett modernt kylskåp?

En LVVP "bullrar" inte. Det kan låta om den, man kan höra fläktljud, osv, men den bullrar inte.

HÃ¥ller helt med tummenupp
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Bergvärmepumpars buller är ca 41-52 db
Luft/vattenvärmepumpars buller är 61-70 dB enligt energimyndighetens tester.

Även bergvärmepumpar bullrar, och det skrivs även om detta i forumet, inte många rekommenderar en bergvärmepump vägg i vägg med ett sovrum t.ex. - även om de bullrar avsevärt mycket mindre än en luft/vattenvärmepump.

Jag får för mig att ni anser att artikeln framställs som negativ i jämförelsen med bergvärme, och det kan den väl i viss mån vara (för att luft/vattenävmrpeump som regel är ett sämre alternativ), men det är inte tänkt att vara en negativ artikel.

När/om jag skriver en liknande om bergvärme kommer alldeles säkert bullerproblematiken att tas upp även där.

Kan hålla med om att buller kanske är fel begrepp, men samtidigt enkelt att förstå utan omskrivningar.

Vad skulle man annars använda:
Ljudeffektnivå (som SP gör)
Oljud
Missljud
Ljudtryck

Av alla dessa begrepp tycker jag trots allt att buller står sig rätt väl när det gäller att förklara vad man menar.

Att komplettera med siffror från testerna kanske kan få det att bli än tydligare vad man menar, och vilka skillnaderna är.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Ordet "buller" har negativ klang.
Om du säger att luft/vatten är ett sämre alternativ så har du gjort en massa antaganden som du inte redovisar. Den är ju billigare alltså är den bättre om man jämför inköpspris?
I en neutral beskrivning bör man undvika värdeladdade ord. Om du jämför med bergvärme och förklarar att luft/vatten generellt är ett sämre alternativ så säger du faktiskt samtidigt att alla vi som ändå har valt luft/vatten har gjort ett sämre val än ni som valt bergvärme, eller hur, och det tycker ju inte vi.
Om man gör en ekonomisk jämförelse över 6-8 år så är LV bättre än BV, men räknar man på 15-20 år så är BV bättre. Fast det beror ju på hur man räknar, bland annat vilken ränta man väljer på investeringen, om man räknar med att det är lånade pengar eller om det är eget kapital som annars hade kunnat förräntas i en lukrativ räntefond.

Och apropÃ¥ buller. I mitt fall bullrar en LVVP alltid betydligt mindre än en BVVP, eftersom LVVPn stÃ¥r fristÃ¥ende utomhus bakom huset där vi aldrig vistas medan en BVVP hade hamnat vägg i vägg med vardagsrummet, direkt under sovrummet. SÃ¥ i mitt fall hör vi aldrig de 65 dB frÃ¥n vÃ¥r LVVP, men hade definitivt hört 50 dB frÃ¥n en BVVP som hade stÃ¥tt kloss mot vardagsrumsväggen, direkt bakom TVn.   ;)

Undvik värdeladdade ord sÃ¥ blir texten generellt bättre, och kanske rentav kan godkännas av Wikipedia!   tummenupp
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
I "EI R2012:09 Uppvärmning i Sverige 2012" jæmførs diverse værme sætt...

http://www.ei.se/Documents/Publikationer/rapporter_och_pm/Rapporter%202012/Uppvarmning_i_sverige_EIR_2012_09.pdf

Dær kan man kika på kostnaden L/V B/V i 15 års perspektiv....

Sen ær jag fortsatt enig i att buller låter negativt... och som något vældigt størande... och så entydigt ær det ju inte...

:)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Buller är den term som används vid oljud. De som läser Rickards sammanställning kommer att förstÃ¥ eftersom de kan läsa om gränsvärdena pÃ¥ sin kommuns hemsida och dä används termen buller. Allt oljud är negativt framförallt för grannarna. De lär inte kalla det för ljuv musik. Enda fördelen med lvvp är priset, och möjligtvis miljöpÃ¥verkan so m borrningarna kan ha pÃ¥ längre sikt.  Alla kan inte ha bv och dÃ¥ är möjligtvis lvvp näst bästa alternativet.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Buller är den term som används vid oljud.

Hur mycket bullrar ditt kylskÃ¥p? 
Eller din dusch? Eller dina radiatorer? Du kanske har en bullrig FTX?
För inte är dom väl helt ljudlösa, eller spelar skön musik?  a:gl

Jag minns från en helt annan tråd när jag påpekade att FTX bullrade att jag fick massor av mothugg. Det var inte alls fråga om buller, eftersom det hördes så lite.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
En bil har motorljud... men en VP har buller... Har ni hørt ngn fråga på en biltræff ... hur bullrar din V8 ? :D

Jag skulle nog prata mer om ljud nivÃ¥ æn buller vid  L/V... eller L/L... før den delen... ::) :)
Sedan tror jag nog att placeringen ær vital... både før en sjælv och før omgivningen...
Några meter ifrån hørs dom ju inte speciellt...
Ingen sitter væll med ørat i flækten... :)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
"för att luft/vattenävmrpeump som regel är ett sämre alternativ"

Onödigt negativt tycker jag. Om jag köper en bil(luftvattenpump) som förbrukar lite mer än grannens bil (bergvärme),är då min bil sämre?Enligt min installatör som också kunde erbjuda bergvärme sa att i genomsnitt så förbrukar en luft/vatten ca 2000kw/h mer ström på ett år än bergvärme.Inte så stor skillnad

Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!