Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?  (läst 12256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #15 skrivet: 27 januari 2010, 20:08:58 »
Den kör väl så att utedelen torkar upp litegrann, annars fryser den igen direkt den vänder..
Varför satt du inte utedelen mitt på långväggen? Men kanske svårt om du har bilar ivägen?

/A.

Öh, ja varför det tro? Vet inte riktigt men det kändes som logiskt att göra så när jag installerade min Chunlan (RIP) för några år sedan. Har portarna på ena kortsidan och på den andra har jag arbetsbänken. Blir varmt och skönt när jag mekar och samtidigt som jag inbillar mig att det blir bra cirkulation bort till bruksbilarna som vi parkerar innanför portarna på vintern. Tyckte det kändes mest logiskt.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #16 skrivet: 27 januari 2010, 20:44:11 »
Min mormors hus, 1 plansvilla på 112kvm, öppet från gavel till gavel på huset, samt ytterdörr mitt på huset, installatören satt pumpen i vardagsrummet, en Sverigepump, Panasonic, blir varmt i det rum pumpen sitter och halva hallen, sen blir luften sval, halva huset blir ej värmt, hade personligen satt den ovanför ytterdörr, mitt på långsidan på huset..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #17 skrivet: 29 januari 2010, 12:07:36 »
Helt plötsligt var det 25 minus i morse. Var ut och kollade pÃ¥ när den avfrostade och det gick ju finfint. Inne i garaget var det bara 9 grader  >:( Inte sÃ¥ konstigt med tanke pÃ¥ utetemperaturen kanske. Stod där och funderade och provade olika fläktinställningar. DÃ¥ kom jag pÃ¥ att ECO-läget var pÃ¥  huvuddunk. Tryckte bort det och genast sÃ¥ började utedelen att varva upp ytterligare och efter nÃ¥n minut kom fläkten pÃ¥ innedelen igÃ¥ng pÃ¥ högre fart  Thumbsup

Får väl se om den orkar höja tempen ytterligare under dagen. Fungerande avfrostning med 9 grader inomhus är väl inte fy skam?

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #18 skrivet: 29 januari 2010, 13:22:55 »
Helt plötsligt var det 25 minus i morse. Var ut och kollade pÃ¥ när den avfrostade och det gick ju finfint. Inne i garaget var det bara 9 grader  >:( Inte sÃ¥ konstigt med tanke pÃ¥ utetemperaturen kanske. Stod där och funderade och provade olika fläktinställningar. DÃ¥ kom jag pÃ¥ att ECO-läget var pÃ¥  huvuddunk. Tryckte bort det och genast sÃ¥ började utedelen att varva upp ytterligare och efter nÃ¥n minut kom fläkten pÃ¥ innedelen igÃ¥ng pÃ¥ högre fart  Thumbsup

Får väl se om den orkar höja tempen ytterligare under dagen. Fungerande avfrostning med 9 grader inomhus är väl inte fy skam?

Kan inte vara särskilt välisolerat detta garage,eller är det högt till tak?

Sedan myten att avfrostningen skulle ha någon inverkan på inomhustempen stämmer inte.
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #19 skrivet: 29 januari 2010, 13:48:10 »
Takhöjden är 2,40. Jo, nog är det välisolerat alltid. 35-40 cm lösull i taket, 20 i väggarna, välisolerade portar och 3-glasfönster. Möjligen är gångdörren dåligt isolerad. Men... det är stort, 85 kvm och jag mäter temperaturen mellan portarna, 12 meter från innedelen. Det är ju varmare mitt i garaget. Att jag sedan fyllt det med bilar, och annat jox underlättar väl kanske inte för värmen att sprida sig.

Men är inte en väl fungerande avfrostning avhängigt att det finns värme inomhus som innedelen nyttjar till avfrostning?

Installatören tyckte att jag skulle stänga av pumpen när det blev 20 grader kallt ute  ::) Jag vet inte jag.... Min gamla kines klagade inte vid minus 30 sÃ¥atte.....

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #20 skrivet: 29 januari 2010, 14:06:15 »
Men är inte en väl fungerande avfrostning avhängigt att det finns värme inomhus som innedelen nyttjar till avfrostning?

Installatören tyckte att jag skulle stänga av pumpen när det blev 20 grader kallt ute  ::) Jag vet inte jag.... Min gamla kines klagade inte vid minus 30 sÃ¥atte.....

Ca: 90% av värmen till avfrostningen skapas av kompressorn.

Tycker inte du behöver stänga av pumpen vid -20 ºC,finns ju kompressorvärmare
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #21 skrivet: 29 januari 2010, 15:12:09 »
Men är inte en väl fungerande avfrostning avhängigt att det finns värme inomhus som innedelen nyttjar till avfrostning?

Installatören tyckte att jag skulle stänga av pumpen när det blev 20 grader kallt ute  ::) Jag vet inte jag.... Min gamla kines klagade inte vid minus 30 sÃ¥atte.....

Ca: 90% av värmen till avfrostningen skapas av kompressorn.

Tycker inte du behöver stänga av pumpen vid -20 ºC,finns ju kompressorvärmare

Jag undrar då var de övriga 10% kommer ifrån?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #22 skrivet: 29 januari 2010, 15:18:08 »
Men är inte en väl fungerande avfrostning avhängigt att det finns värme inomhus som innedelen nyttjar till avfrostning?

Installatören tyckte att jag skulle stänga av pumpen när det blev 20 grader kallt ute  ::) Jag vet inte jag.... Min gamla kines klagade inte vid minus 30 sÃ¥atte.....

Ca: 90% av värmen till avfrostningen skapas av kompressorn.

Tycker inte du behöver stänga av pumpen vid -20 ºC,finns ju kompressorvärmare

Jamenvisst, så tänkte jag också. Bättre att låta den gå än att slå på elvärme för att sedan kallstarta pumpen vid sisådär -15. Slutar den totalt att leverera värme slår jag av den såklart.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #23 skrivet: 29 januari 2010, 15:21:32 »
Fungerande avfrostning med 9 grader inomhus är väl inte fy skam?

Nej det är väl bra. Min Me har klarat sig utan problem ner till ca. 7ºC iofs
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #24 skrivet: 29 januari 2010, 15:25:34 »
Sedan myten att avfrostningen skulle ha någon inverkan på inomhustempen stämmer inte.

Jo det stämmer ju på så sätt att om pumpen måste avfrosta väldigt ofta eller länge av någon anledning (t ex mycket fuktigt ute eller många minusgrader ute) så kan innetemperaturen då bli lidande.
Dock detta att avfrostningen skulle ha stor påverkan från innetemperaturen tycker jag inte verkar helt solklart. Mesta energin kommer ju då ifrån utedelen.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #25 skrivet: 29 januari 2010, 15:30:29 »
Sedan myten att avfrostningen skulle ha någon inverkan på inomhustempen stämmer inte.

Jo det stämmer ju på så sätt att om pumpen måste avfrosta väldigt ofta eller länge av någon anledning (t ex mycket fuktigt ute eller många minusgrader ute) så kan innetemperaturen då bli lidande.
Dock detta att avfrostningen skulle ha stor påverkan från innetemperaturen tycker jag inte verkar helt solklart. Mesta energin kommer ju då ifrån utedelen.

Intressant betraktelse; min chunlan stängde spjällen på innedelen vid avfrostning, min Fujitsu ställer spjällen rakt fram vid avfrostning. Fick rådet att koppla ur spjällmotorn på chunlan då det skulle kunna hjälpa till vid avfrostning....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #26 skrivet: 29 januari 2010, 15:37:54 »
Tror nästan att 100% kommer från kompressorn, och tror heller inte att kompressorvärmen går när pumpen går..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #27 skrivet: 29 januari 2010, 15:46:15 »
Tror nästan att 100% kommer från kompressorn, och tror heller inte att kompressorvärmen går när pumpen går..

/A.

Skulle tro att kompressorvärmen går när den behövs. Verkar vara så med värmen i bottentråget iallafall. Den blir varm vid avfrostning, däremellan är den kall och den verkar verkligen göra sitt jobb då jag inte har några som helst isproblem.

Sammanfattningsvis tycker jag det verkar vara en bra pump det här. Det enda jag inte gillar är att man själv inte kan styra över fläkthastigheten. Jag fÃ¥r liksom inte ut värmen helt i mitt 12 meter lÃ¥nga garage  >:(

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #28 skrivet: 29 januari 2010, 19:07:03 »
Tror nästan att 100% kommer från kompressorn, och tror heller inte att kompressorvärmen går när pumpen går..

/A.

Nja kanske,den värme/hetgas som finns i innedelen när pumpen börjar avfrosta

skickas väl ut till förångaren,bidrar väl med något.

Kompressor värmaren är termostatstyrd,oberoende av kompressorns gång,kan hjälpa

kompressorn hålla värmen typ under -20 ºC,och vid stopp.
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad Kenval

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #29 skrivet: 31 januari 2010, 20:30:13 »
Hejsan Pälle!!
Jag har följt din tråd här på forumet och undrar hur det gick när du slog av eco-läget vid minus 25 grader. Orkade pumpen med värma upp garaget igen till 16 grader eller var du tvungen att stödvärma på något sätt. Ifall pumpen fixade detta hur lång tid tog det?

Vänliga Hälsningar: Kent

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!