Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beställd Nocria Arctic 14 LBC  (läst 6843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #15 skrivet: 09 december 2009, 15:37:01 »
Är det V8 driven kompressor i denna? 340kwh/timme lÃ¥ter lite saftigt...  ;) 340w hoppas jag..lÃ¥ter som ett bra värde.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #16 skrivet: 09 december 2009, 15:52:00 »
Är det V8 driven kompressor i denna? 340kwh/timme lÃ¥ter lite saftigt...  ;) 340w hoppas jag..lÃ¥ter som ett bra värde.

/A.

Jo det är ju tur att man bor nära Ringhals... ;)

340W skulle det va...
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #17 skrivet: 09 december 2009, 23:49:31 »

Här nere så håller det sig oftast runt nollan eller några minusgrader vintertid så 12-15 kW är ju helt ok då. Vad skall man ställa den i för läge för att få en hyfsad driftekonomi?
Skall ta mig upp till Götet och hämta pumpen idag. Blir trevligt.
[/quote]

Jag kör på "eco" mode(kompressorn går på ca 70%) ner till ca-8 och fläkten på auto...

Så det tror jag att du klarar dig på...men du kan pröva att ha fläkten på nivå 3, iom att du inte har innerdelen i direkt anslutning till du rum du oftast uppehåller dig i, så kanske det behövs lite mera tryck på luften ;)

//Anders

Ja det låter som en bra nivå. Nu har jag äntligen maskinen hemma. Återstår bara att vänta på att få den inkopplad. Hoppas det sker snart.
[/quote]
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #18 skrivet: 09 december 2009, 23:51:45 »

Vad drar Nocrian om den går i fläktläge 2 och håller 21-22 grader?

Jag testade min under ett dygn som hade en medeltemp på 4,2 grader. Körde i eco-mode och med fläktnivå 4. I rummet som pumpen sitter i (rum på 100kvm med ca 3 meter takhöjd) så blev det då 22ºC. I övriga delen som ansluter till rummet med pumpen via öppen innedörr i bortre änden från pumpen räknat var det ca 20ºC (totalt ca 200 kvm). Nocrian drog då i snitt 340 kWh. Inga element igång... Tror att du skulle få exakt samma resultat med fläktläge 2, eftersom den knappast skulle använda 3 och 4 vid såpass hög utetemp.

Ojdå. Det var ingen hög förbrukning. Det låter som en idealisk inställning. Hur pass låter den på fläktsteg 4?

Lokalen ligger på en ovanvåning så lite hjälp från de som värmer upp undervåningen får vi nog. Väldigt välisolerat eftersom väggarna blev tjocka för att kunna bygga in alla balkar och grejer som fanns. Lokalen är en ombyggd lada. Inte så många fönster heller.
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #19 skrivet: 10 december 2009, 10:51:54 »


Ojdå. Det var ingen hög förbrukning. Det låter som en idealisk inställning. Hur pass låter den på fläktsteg 4?


Det var nog ganska idealiska förhållanden temperaturmässigt också.

Som du kanske läst så funkar Nocrian så att den manuella fläktinställningen fungerar som en "maxnivå". Den väljer alltså fläktnivå mellan 1 och den nivå du valt. Jag kör alltid på läge 4, men har ännu aldrig upplevt att den använt högsta fläktnivån.

Om den mot förmodan skulle stega upp till läge 4 så låter det ju förstås en del, men ändå häpnadsväckande lite tycker jag med tanke på hur mycket det blåser! Jag har min pump i en lokal som är tom stora delar av dagen och då gör det ju inget om den skulle döna på med full fläkt. När vi har folk i lokalen kör vi alltid på "super quiet". Då låter den nästan ingenting.

Hade jag haft min pump i bostadshuset hade jag nog kört läge 2 eller 3 beroende på placering. Mest pga att man inte vill ha storm i huset...
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #20 skrivet: 10 december 2009, 11:08:47 »


Ojdå. Det var ingen hög förbrukning. Det låter som en idealisk inställning. Hur pass låter den på fläktsteg 4?


Det var nog ganska idealiska förhållanden temperaturmässigt också.

Som du kanske läst så funkar Nocrian så att den manuella fläktinställningen fungerar som en "maxnivå". Den väljer alltså fläktnivå mellan 1 och den nivå du valt. Jag kör alltid på läge 4, men har ännu aldrig upplevt att den använt högsta fläktnivån.

Om den mot förmodan skulle stega upp till läge 4 så låter det ju förstås en del, men ändå häpnadsväckande lite tycker jag med tanke på hur mycket det blåser! Jag har min pump i en lokal som är tom stora delar av dagen och då gör det ju inget om den skulle döna på med full fläkt. När vi har folk i lokalen kör vi alltid på "super quiet". Då låter den nästan ingenting.

Hade jag haft min pump i bostadshuset hade jag nog kört läge 2 eller 3 beroende på placering. Mest pga att man inte vill ha storm i huset...

Ja jag skall absolut prova på denna inställning när jag får igång den. Det är ju en väldigt imponerande låg förbrukning om den puttrar på med 340W endast. Lite drygt 8 kW/dygn.
Hoppas installatören hör av sig snart så jag kan få igång den.
Hur har du den inkopplad? Har du avsäkrat den på 13A eller kör du den i en vanlig 10A uttag?
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #21 skrivet: 10 december 2009, 12:17:26 »
Min sitter på en 10:a. Har inget annat på den säkringen. Testade att kör i Hi-power med max börvärde och då gick den upp till strax över 3000W utan att säkringen gick. Tror dock att det står i manualen att max teoretiska ström i värmeläge är 14A.

Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #22 skrivet: 10 december 2009, 13:25:50 »
En diazed 10´a kör du många fler Ampere på, helst om den sitter i skåp ute på vintern, även om lasten ökar långsamt, körde 430A på 250A knivar, jättevarma, men höll.


/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 737
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!