Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ***Jag fryyyyyser***  (läst 7136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sussie007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
***Jag fryyyyyser***
« skrivet: 28 januari 2007, 16:46:07 »
Hej alla glada!

Jag är också glad för min nya Nocria 18 LB, men undrar om det kanske är ngt fel? Jag har pumpen på maxfläkt och maxtemp, och ändå får jag bara upp temperaturen till 18,8 grader på övervåningen (just nu är det -5 ute). Pumpen är placerad i hallen mitt i huset efter säljarens rekommendation.

Hur kommer det då vara vid -20 ute?

 :D
/Sussie

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ***Jag fryyyyyser***
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2007, 16:53:48 »
Hur stort hus, var i landet, fyll gärna i din profils signatur med lite uppgifter så blir det lättare för oss att hjälpa dig.

Generellt kan man väl säga att din värmepump ger ca 3-4 kW vid -5 grader (Gissar lite) beroende på hur stort och hur väl eller dåligt ditt hus är isolerar kan det hända att det inte räcker för att få tillräckligt varmt.

Kom med lite mer info så kanske det klarnar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sussie007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: ***Jag fryyyyyser***
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2007, 17:02:04 »
Jag har 104 m2 i boyta och 37 m2 i biyta, bor i Huddinge söder om Stockholm. Hall i mittenplan av huset, en trappa leder upp och en ned, hyfsad öppen planlösning.

Tack för att du hjälper till.....

Svar fr iskall

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ***Jag fryyyyyser***
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2007, 17:15:05 »
Northkingen anger att han får bäst värme när han kör fläkten på auto, har du provat det?
Att få upp värmen till övervåningen kan vara lite problematiskt även om värmepumpen ger tillräckligt mycket effekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sussie007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: ***Jag fryyyyyser***
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2007, 17:24:14 »
Nej, jag har inte provat auto-läget, det sa säljaren speciellt till om att jag INTE skulle köra den på, då drar den mer ström enligt honom....?

/Sussie

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ***Jag fryyyyyser***
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2007, 17:26:17 »
Det brukar vara så, men som sagt, Northkingen har en annan erfarenhet från sin Nocria.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ***Jag fryyyyyser***
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2007, 17:32:31 »
Nej, jag har inte provat auto-läget, det sa säljaren speciellt till om att jag INTE skulle köra den på, då drar den mer ström enligt honom....?

/Sussie


Jag bor på andra sidan sthlm och har en klen E9dke i ett dåligt isolerat hus på 110 Kvadrat enplan (dvs en 5,0 kw pump)

Jag tycker rimligen att du med en dubbel så stor pump (9.7 kw) bör klara dig bättre än mig om du har en vettig placering

Jag har nu -6 grader ute, knappa 22 inne (finns mer att kräma ur)

I natt hade jag ca 14 grader och då sjönk tempen till ca 20.1 inne...

Hur varmt kan du få där nere? Det är inte så att placeringen inte ger tillräcklig spridning?

Utloggad Sussie007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: ***Jag fryyyyyser***
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2007, 17:35:21 »
Ja du, den är ju placerad mitt i huset i trapphallen och kan då blåsa både upp och ned om man vill det...Har du förslag på annan placering menar du?

Kollade just nu i mitt gästrum en trappa upp, där är det 16,9 grader.

/Sussie
« Senast ändrad: 28 januari 2007, 17:45:02 av Sussie007 »

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ***Jag fryyyyyser***
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2007, 17:54:28 »
Har du förslag på annan placering menar du?

/Sussie

Nej hur skulle jag kunna ha det? Jag har aldrig ens sett ditt hus.

Undrade bara om du hade väldigt varmt där pumpen sitter och på nedervåningen men kallt uppe på. Eller om det är för kallt i hela huset.

När man väljer att försöka värma ett helt hus med en lvp så är ju inte förutsättningarna så jättebra direkt. För flera 100 år sedan så hade man eldstäder i varje rum när man ville få jämn värme i huset och så har det fortsatt med element i alla rum osv framtills nu när man istället försöker värma ett helt hus till jämn värme från ett enda ställe. Förutsättningarna är inte så jättelysande direkt så placeringen är ytterst viktig.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: ***Jag fryyyyyser***
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2007, 18:09:33 »
Hej Sussi!

Har lite frågor!

Har du pumpen inställd på HEAT?
Hur har du vingarna som sprider värmen i höjdled inställda?
Vilken temp har du pumpen inställd på?
Hur varmt har du i rummet som pumpen sitter i?


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: ***Jag fryyyyyser***
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2007, 18:15:50 »
Vet att det kan vara svårt att jämföra olika hus på olika platser men en kompis till mig Fancy L på detta forum har oxå en Nocria 18 monterad i sitt hus som är på ca 104kvm om jag inte minns fel men det är ju iof ett enplanshus men ändå.... de kunde värma sitt hus med enbart Nocrian när det var -28 grader ute nu var det ju iof bara så kallt i ca 3-4 dagar men ändå..... tycker att du med dina förutsättninga beträffande husstorlek och ort skulle kunna klara dig rätt långt med din pump. Obs nu vet jag ju inte hur planlösning, isolering och placering av ditt hus ser ut........ men förutsätter att placeringen är bra om det är en fackman som monterat din pump samt att huset är "normal" isolerat.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: ***Jag fryyyyyser***
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2007, 18:42:19 »
Hur stort hus, var i landet, fyll gärna i din profils signatur med lite uppgifter så blir det lättare för oss att hjälpa dig.

Generellt kan man väl säga att din värmepump ger ca 3-4 kW vid -5 grader (Gissar lite) beroende på hur stort och hur väl eller dåligt ditt hus är isolerar kan det hända att det inte räcker för att få tillräckligt varmt.

Kom med lite mer info så kanske det klarnar.
Snarare 6-7kW vilket borde räcka.

Sussie:
ngt är nog fel om du inte har snålblåst genom huset.
Hur många kWh gick åt för uppvärmning före installationen?

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: ***Jag fryyyyyser***
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2007, 21:11:34 »
Det är mycket viktigt att vertikalvingen är rätt ställd för att få till luftströmmarna mellan våningsplanen. Jag finjusterade min till det läge där den har lägsta möjliga temp på inloppsluften vilket var diagonalt nedåt golvet. Det fanns en termometer i min innedel som kom väl till pass, annars får du rigga en sån där termometer med utomhusprobe vid innedelens insugssida.

Gör justeringen direkt efter en avfrostning. Stega sedan i små steg mellan extrempunkterna, vänta en halv minut mellan varje justering så att luftströmmarna stabiliseras. Det går ganska snabbt att hitta rätt läge. Minimal inloppstemp bör betyda att pumpen huvudsakligen suger luft från din kallare ovanvåning, denna ersätts då med uppvärmd luft från underliggande våningsplan.

Lycka till!

leopold

PS. Detta förutsätter givetvis att innedelen är monterad i närheten av trapphuset så att man kan få igång konvektionen mellan våningsplanen på det sättet. Annars kanske en smart placerad takfläkt vid trappan uppe eller nere kan hjälpa i upp- eller nedåtblåsande läge.
« Senast ändrad: 29 januari 2007, 12:23:09 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Sussie007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: ***Jag fryyyyyser***
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2007, 18:52:32 »
Hej Sussi!

Har lite frågor!

Har du pumpen inställd på HEAT?
Hur har du vingarna som sprider värmen i höjdled inställda?
Vilken temp har du pumpen inställd på?
Hur varmt har du i rummet som pumpen sitter i?


//Krister
Ja, pumpen står på HEAT
Ingen swingfunktion för tillfället
Pumpen är satt på max, 30 grader
Den sitter i trapphallen mellan två våningar, alltså i det mellersta våningsplanet, vet inte hur varmt det kan vara där...
/Sussie

Utloggad Sussie007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: ***Jag fryyyyyser***
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2007, 18:54:34 »
Hur stort hus, var i landet, fyll gärna i din profils signatur med lite uppgifter så blir det lättare för oss att hjälpa dig.

Generellt kan man väl säga att din värmepump ger ca 3-4 kW vid -5 grader (Gissar lite) beroende på hur stort och hur väl eller dåligt ditt hus är isolerar kan det hända att det inte räcker för att få tillräckligt varmt.

Kom med lite mer info så kanske det klarnar.
Snarare 6-7kW vilket borde räcka.

Sussie:
ngt är nog fel om du inte har snålblåst genom huset.
Hur många kWh gick åt för uppvärmning före installationen?

Ja du, c:a 25000 kwh på ett ungefär...!
/Sussie

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!