Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Zibro SCJA25  (läst 73798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SCJA25
« Svar #135 skrivet: 07 februari 2014, 20:17:07 »
Detta rörkitt med skruvanslutnungar är inte avsett för pumpar av SC-typ med snabbkopplingar
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Valis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump luft-luft
SV: Zibro SCJA25
« Svar #136 skrivet: 09 februari 2014, 16:40:07 »
Jag brukar kolla temperaturen på utblåset ute. Ligger ca 2-4 grader under utetemperaturen. Det ska naturligtvis sjunka. Nån som har kollat deltaT? Ute alltså. Om det inte är nån skillnad, funkar ju inte pumpen.

Man kan mäta inne också, ger en hint om effekten inne.
Pump, ved och ström, i väntan på LENR.

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Zibro SCJA25
« Svar #137 skrivet: 15 februari 2014, 10:05:45 »
Nu har SCJA25:an fått jobba ett par veckor. Visserligen har det inte varit mer än minus 5 som kallast, men jag kan ändå ge lite första intryck. Eftersom detta är min första inverterpump var jag ganska nyfiken på hur den här steglösa regleringen skulle fungera.

Innefläkten går ju hela tiden (läge Heat) och det upplever jag som positivt (jmf med min gamla on-off). Det verkar jämna ut temperaturskillnaderna på hela bottenvåningen. Frågan är hur det påverkar livslängd på fläktlager (som var spiken i kistan för min gamla Coolix)?

Effektstyrningen av kompressorn kan man följa tydligt på effektmätaren. De dagar när det varit flera plus utomhus har effektförbrukningen pendlat mellan 150-300W och ändå kommer massor av skön ljummen luft ur innedelen. Högsta effektförbrukning enligt min billiga mätare har varit 950W. Min bedömning är att kompressorstyrningen fungerar bra.

Hoppas det kommer en rejäl köldknäpp med nedåt minus 20, för utvärdering av hur det lirar när COP sjunker.

Avfrostning sker relativt diskret.
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Andreas Ks

  • Gäst
Andreas Ks
SV: Zibro SCJA25
« Svar #138 skrivet: 08 september 2014, 09:59:00 »
Hur går det med era pumpar? Min tuffar på finfint och jag har inget att klaga på.

Såg att Jula har plockat bort den, antar att det har att göra med dom nya reglerna?


Utloggad pelle75

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Haft värmepump sedan 2001...
SV: Zibro SCJA25
« Svar #139 skrivet: 29 december 2014, 08:44:40 »
Efter ett drygt år med denna pump i källaren kan det vara läge för lite återkoppling på hur den har fungerat.

11:e oktober 2013 -> 21:e maj 2014 förbrukade den 2052kWh och höll då källaren varm - c:a 19ºC i gillestugan till 15-16ºC "längst bort".
Slog igång den igen 21:e september och tills imorse har den gjort av med 772kWh. Således bör investeringen ha betalat sig med marginal redan nu.
I varjefall om man tror att COP varit över 2 i snitt vilket snarare är lågt räknat med hänsyn till utetemperaturen merparten av driftstiden.

Senaste dagarna när det krupit ner till -5 till -9º tuggar den på bra. Taktar 12-14kWh / dygn men då har vi iofs myseldat (gasolkamin) lite när vi varit nere i gillestugan - någon/några timmar sådär.

Den tycks generellt verkligen jobba i tre olika steg - c:a 450, 800 och 1100w. När det går ner till frystemperatur verkar värmekabeln gå konstant så det tillkommer ~100w då.
Alltså 550, 900 och 1200w vid kall väderlek. Avfrostningen fungerar fint.

Har inte haft kallare än c:a -10º men då går den inte max speciellt mycket - bara efter avfrostning och sen lägger den sig och pendlar mellan 550 och 900w. En hel del av värmen stiger upp till entreplanet då trappen är kanske 4m från Zibron så IVT´n som sitter vid trappen i entreplanet får lite hjälp. IVT´n är mycket mer steglös och driften är "bättre" men prisskillnaden gör ändå att Zibro´n känns "tillräcklig" i källaren.

Får väl se hur länge den håller.. Är sugen på bergvärme men med 8317kWh "rullande" 12 månader så är det svårt att motivera en installationskostnad på 100-150KSEK
//Pelle
132m² entreplan, 132m² källare och ~25m² garage byggt 1971.
IVT 12JHR-N (2008) på entreplan, Zibro 3225 (2013) i källaren.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SCJA25
« Svar #140 skrivet: 08 september 2015, 09:59:03 »
Hur går era pumpar? Min fyller sin funktion riktigt bra och jag är nöjd med den. Har inget att klaga på.

Blir dock lite tråkigt när denna dör, QC verkar inte finnas att hitta på några pumpar längre.

edit: Hittade denna så hopplöst när denna stryker med blir det inte: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/varmepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-417063/

Men den borde klara sig i några år till iaf.

« Senast ändrad: 08 september 2015, 10:02:33 av Dreas89 »

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SCJA25
« Svar #141 skrivet: 11 oktober 2015, 19:10:08 »
Har ett par Zibro från Jula sedan två-tre år. En fick jag byta två gånger inom fyra månader.. men supporten i Danmark gav mig nya pumpar utan tjafs, snyggt!

Frågan är när snabbkopplingen QC dör.. EU har ju stiftat lag att ingen annan än legitimerad kyltekniker får fälla ner klaffen till snabbkopplingen, ett par sekunders jobb. Snacka om lobby!

Hos Jula får man tydligen nu skriva på ett papper att man ska anlita en legitimerad kyltekniker för att fälla ner klaffen. Värre problem har man stött på. Som entusiastisk fan av detta forum vill man klara av även den lilla biten.
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SCJA25
« Svar #142 skrivet: 20 januari 2016, 13:26:42 »
Min scja25 får jobba på duktigt nu när det är runt -15 i snitt.

Jag upptäckte att vattenavrinningsröret hade frusit på min pump och att det låg 1-2cm is i botten av luftvärmepumpen. Är det något att oroa sig över?
Om ja, hur blir jag av med isen?


Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SCJA25
« Svar #143 skrivet: 20 januari 2016, 14:24:41 »
Varmvatten!
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!