Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Schaktdjup  (läst 5614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Schaktdjup
« Svar #15 skrivet: 11 maj 2007, 22:57:35 »
Hej

Jag vet inte hur en sån där kabelplog ser ut, kan man plöja ner tre slangar parallellt men med en meter emellan t.ex eller hamnar dom tilsammans ?

Om dom ligger tillsammans så motarbetar dom varandra, vilket dom ju gör även om dom är separerade fast då lite mindre.

Jag vet inte hur mycket energi du kan få ut som max, men om du plöjer ner tre slangar så kan du ju börja med att använda en eller två och se hur det fungerar.
Om du då inte kan ta ut så mycket energi ur marken så att marken blir för kall så kanske den tredje slingan kan göra lite nytta.

MVH
Messer

Jo jag har tillgång till en maskin som kan plöja ner slang och som alternativ sitter det äver en grävkedja på maskinen som fungerar som en gigantisk motorsåg som går ner ca 1,2m om det är bra förhållanden och fräser ett ca 20cm brett spår som jag kan stoppa i önskat antal slangar i. Slangarna kommer alltså ligga i hop men jag kommer ju givetvis ha samma flödesriktning i alla tre så dom kommer inte att motarbeta varandra dom bidrar bara till lägra motstånd som Rickard skriver. Det blir alltså 400mX2 eller 400mX3
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Schaktdjup
« Svar #16 skrivet: 16 maj 2007, 19:54:43 »
Nya vilda idéer, det blev fräsgrävning och inte plöjning pga antalet slangar. jag har fräst ner ca 150m än så länge. När jag började lägga i slangen visade det sig att det inte var tre slangar som jag trodde på trumman uten FYRA !! nu funderar jag på att koppla in tre slangar till KB kretsen och koppla den fjärde mot en solfångare för att återladda marken vad tror ni om det ?
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Schaktdjup
« Svar #17 skrivet: 16 maj 2007, 21:07:39 »
Är alla slangar 400 meter?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Schaktdjup
« Svar #18 skrivet: 16 maj 2007, 22:42:36 »
ökar inte effektuttagen /m ? vad är det som styr det i så fall, med köldmeide och större yta mot omgivande mark om inet det ökar effektuttaget så undrar jag om det inte bara är slöseri med BioEtanol att lägga tre slangar men vad vet jag .....

Det gäller att hålla isär effektuttag och energiuttag. Oavsett antal slangar så tar du ut samma energi ur marken. I det fallet alla slangar ligger tillsammans samma volum jord/lera som du tar energin ifrån. Det du tjänar på flera slangar är lägre flödesmotstånd och större energiupptagande yta. Men du tar inte ut mer energi ur marken för det.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Schaktdjup
« Svar #19 skrivet: 16 maj 2007, 23:20:05 »
Jag lägger fyra paralella slangar på ca 300m-350m på åkern och skarvar dom mot två st 40mm slangar som går 50m upp till huset så den totala kollektorlängden blir minst 400m men eftersom jaginte är färdig i åkern vet jag inte exakt hur långa de fyra slangarna blir
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 432
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!