Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rykten om att ctc släpper en ny L/V  (läst 1658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dalafararen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyinstallerad ES 10 kw L/V värmepump mot CTC ecoel
Rykten om att ctc släpper en ny L/V
« skrivet: 14 november 2012, 12:59:22 »
NÃ¥gon som vet mer och vill dela med sig!?
Har en sportstuga i sydöstra dalarna
Byggt 1985 , 84 kvm samt 84 kvm källare
Golvärme hela entreplanet under massivt trägolv 28mm, samt halva källaren lagd i eps-skivor och ovan 2 lager gipsskivor och sen laminatgolv.
Nydränerat hus med 100 mm isodrän.
Kallvind med 250 mm isolering (ska lägga på mer).
En vedspis i köket samt en kakelugn på entrevåning.
Källarvåning två stycken kakelugnar.
Nästa pojekt är att göra klart bastun i källaren.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rykten om att ctc släpper en ny L/V
« Svar #1 skrivet: 14 november 2012, 21:00:07 »
Jag har inte hört nåt om det men de hintade till mig för ett drygt år sedan att en ersättare till Ecoel är på g. Detta var alltså efter att de lanserat EcoZenith I550. Men värmepumpsnyheter släpper man väl i april, inte i slutspurten på installationssäsongen!

PÃ¥ ett shuntat system som CTCs är pannan viktigare än VP för bra verkningsgrad och varmvattenkomfort, eller iaf kombination av dessa!  ;)

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rykten om att ctc släpper en ny L/V
« Svar #2 skrivet: 16 november 2012, 09:24:39 »
Antar att dom tänker komma med en inne del liknande den till berg vp 300 nånting som har växelventil för ökad vv mängd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rykten om att ctc släpper en ny L/V
« Svar #3 skrivet: 18 november 2012, 09:23:40 »
Japp, om du tar bort VP ur en EcoHeat 300 så blir det ju ungefär en EcoEl med EcoZeniths växelventil! Jag hade inte sett EcoHeaten tidigare, tack för tipset.

Förhoppningsvis nöjer sig inte CTC med 223 liter i tanken i nästa generation EcoEl, det finns ju hur mycket plats som helst för en större tank i pannan. Tyvärr är det ofta produktionskostnaden som styr så om nya EcoEl får samma 223 liter som nuvarande EcoEl och EcoHeat har så blir jag inte det minsta förvånad.

Euronom/Mecaterm har 278 liter, det är ju ändÃ¥ 25% mer i en i övrigt rätt sÃ¥ snarlik konstruktion. Mecaterms motsvarighet till EcoHeat, AquaPac har 205 liter i tanken. Har lilla Mecaterm rÃ¥d med tvÃ¥ olika tankar hoppas jag verkligen att CTC ocksÃ¥ har det!  ;)

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!