Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Livet efter en Nibe 640p?  (läst 1221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nilrog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Livet efter en Nibe 640p?
« skrivet: 18 mars 2020, 22:07:42 »
Vi har i vårt hus som byggdes 2009/2010, strax innan de hårdare energikraven, en Nibe 640p som i stort sett gått som tåget, och fortfarande fungerar bra. Men den börjar sakta bli till åren och jag tänkte förbereda mig lite på vilka alternativ som skulle vara tänkbara innan den går sönder akut när den behövs som bäst och vi behöver hitta något nytt snabbt.

Vårt hus är 1-plan på 135m2, i Uppland, och vi är 2 vuxna och 2 barn där den ena närmar sig tonåren. Utslaget på de nästan 10 år vi har bott här så är elförbrukningen för enbart värme/ventilation ca 6700kWh/år (plus ca 1-1.5m3 ved per år som vi eldar i en kamin). Den förbrukningen är i linje med vad hustillverkaren "lovade". Detta trots några år i början där värmepumpen strulade och vi fick köra nästan två månader en gång på bara elpatronen innan Nibe tillslut hittade problemet i styrsystemet och åtgärdade det. Så jag kan med gott hjärta säga att jag är nöjd med den och Nibe's hantering. Att jämföra med en granne som byggde samtidigt och fick byta VP (IVT) två gånger på 8 år och jag såg att nya ägarna bytte den igen för några månader sedan. När vi byggde så fanns inte t.ex. F750 riktigt ute ännu så den var ett okänt kort och hustillverkaren ville ha väldigt mycket extra för att byta till den när vi byggde huset.

Enklaste lösningen är förstås att bara byta ut den till en modernare FLVP när den vi har tillslut dör. Men jag funderar på vad man skulle kunna göra mer för att sänka driftkostnaderna och/eller göra sig mindre beroende av att köpa el för uppvärmning/varmvatten. Vi har under förra året installerat solpaneler på huset som, om beräkningarna stämmer, ska kunna täcka i stort sett hela vår årsförbrukning av el för värme och hushållet. Första året är det fördelaktigt att sälja då Vattenfall, i vårt fall, betalar 40 öre/kWh extra för det vi säljer. Men det kommer att ta slut och hur elmarknaden kommer att förändras med bl.a. effekttariffer och lite betalt för såld el är svårt att sia om. Så det kan ev. bli så att man får ställa om och förbruka mer av den producerade elen själv.

Nyare FLVP har, vad jag förstår, "intelligent" styrning och möjligheter att påverka när/hur den får producera t.ex. värme. Men utöver att försöka styra den till att producera när vi har överskott från solpanelerna eller när elpriset vid köp är "lågt", vad mer skulle man kunna göra? Skulle man kunna komplettera med en ackumulatortank, som en extra buffert? Som kan värmas av värmepumpen och inte en ren varmvattenberedare med elpatron som var förslaget när vi byggde huset. Eller ska man byta till en annan typ av VP...med då ev. ändring av ventilationen (och ytterligare merkostnader) då den "är på köpet" med en FLVP? Nackdelen här är dock det begränsade utrymmet för installation i huset. Vi har utrymme motsvarande ett högskåp tillgängligt i anslutning till VP:n. Vi är dessutom nöjda med det klimat vi har i huset, trots spaltventiler i fönstren som orsakar lite kallras, så det är ingen anledning till att byta ut ventilationen.

Som sagt, läget är inte akut. Jag är bara ute efter att få lite idéer på vad man skulle kunna göra när den dagen kommer...nu när man sitter hemma mer och har tid att tänka :P

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Livet efter en Nibe 640p?
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2020, 05:38:51 »
640 är det en frånluft/tilluft? då är väl 470 utbytesalternativet skulle jag tro

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Livet efter en Nibe 640p?
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2020, 06:30:36 »
640 är väl en pump som utvinner både ur frånluft och uteluft? En typ FLVP och LVVP kombo. Ingen tilluft vad jag kan se
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Livet efter en Nibe 640p?
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2020, 08:06:30 »
Som jag ser det är Nibe 730 eller 750 alternativet.
Det du bör se över är om avluftskanalen är tillräckliogt isolerad för att klara avluftstempen från dessa, men det kanske den är med tanke på hur 640P är konstruerad?
Jag tror inte på att köra en värmepump mot en acktank, bättre då att sälja ev överskott av el från panelerna.
Nibes grejer kan kopplas ihop med solceller med EME 20 som på nått sätt ska optimera driften mot solcellerna.

https://www.nibe.no/assets/documents/23507/639594-9.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nilrog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Livet efter en Nibe 640p?
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2020, 09:20:27 »
640 är väl en pump som utvinner både ur frånluft och uteluft? En typ FLVP och LVVP kombo. Ingen tilluft vad jag kan se
Precis. Det är ungefär en "förbättrad" 360P med lite kraftigare kompressor som även tar hjälp av uteluften ner till -5C. Men den har ingen tilluft till huset.

Som jag ser det är Nibe 730 eller 750 alternativet.
Det du bör se över är om avluftskanalen är tillräckliogt isolerad för att klara avluftstempen från dessa, men det kanske den är med tanke på hur 640P är konstruerad?
Jag tror inte på att köra en värmepump mot en acktank, bättre då att sälja ev överskott av el från panelerna.
Nibes grejer kan kopplas ihop med solceller med EME 20 som på nått sätt ska optimera driften mot solcellerna.

https://www.nibe.no/assets/documents/23507/639594-9.pdf
Nä, jag misstänker att det, iaf i dagsläget, inte är någon vits med att köra mot en acktank. Särskilt om den inte kan vara hyffsat stor. Vilket är svårt i moderna hus utan källare e.dyl. Men just nu spånar jag mest runt olika idéer ifall det går emot att man inte kommer att få så mycket betalt för den el man säljer så att det är bättre att förbruka en större del själv.

Avluftskanalen för en F730/750 är inget problem. Den är isolerad idag med 30mm isolering, och skulle det krävas mer än så, så är den lätt tillgänglig på vinden.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Livet efter en Nibe 640p?
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2020, 14:18:49 »
Citera
så att det är bättre att förbruka en större del själv
Tror jag också på men problemet blir att du behöver elen när det produceras minst och det produceras mest när du kommer få minst betalt för den. Det är därför lösningar med stora batterier typ tesla batteri och växelriktare i kåken blir intressant framöver. Du laddar upp dina batterier när solen skiner, köper energi för förbrukning när den är billig och förbrukar din egna lagrade när den är dyr att köpa av elleverantören
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad nilrog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Livet efter en Nibe 640p?
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2020, 15:53:43 »
Det är därför lösningar med stora batterier typ tesla batteri och växelriktare i kåken blir intressant framöver. Du laddar upp dina batterier när solen skiner, köper energi för förbrukning när den är billig och förbrukar din egna lagrade när den är dyr att köpa av elleverantören
NÃ¥gon gÃ¥ng i den jättestora framtiden kommer det säker att komma stora batterier som klarar det du beskriver. Men i dagsläget finns det inte ekonomi i att lagra i batterier för att använda när solen inte skiner. Du behöver sÃ¥ pass stora batterier att det kommer att kosta multum. Om man inte är händig själv och kan Ã¥teranvända ett batteripack frÃ¥n en Tesla bil. Det man kan använda batterilagring till i närtid är i sÃ¥fall för att kapa topparna pÃ¥ effektuttaget frÃ¥n elnätet. Men sÃ¥ länge man inte har effekttariff sÃ¥ kan man ev. endast spara in pÃ¥ att  klara sig pÃ¥ en mindre huvudsäkring. Vilket inte alltid ger sÃ¥ stor besparing.

Hade man haft plats för en acktank på säg 1-1.5m3 så skulle den kunna laddas med solel/billig el från nätet för att sen kunna förse huset med värme (vattenburen golvvärme i vårt fall) och varmvatten. Men tyvärr är inte moderna hus byggda för att husera något sådant.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Livet efter en Nibe 640p?
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2020, 16:39:42 »
Nej jag vet, allt sånt blir jättedyrt, man skulle ju vilja gräva ner eländet också och det kostar i sig massor. tekniskt sätt skulle det funka och det finns några fåtal som gjort det, kanske inte så många i Sverige. Lång återbetalningstid för jag antar att den delen inte skulle ingå i vad staten vill subventionera

Vi har effekttariff, gillar jag inte, men det skiljer inget på huvudsäkringarna, 16/20/25 A, kostar lika i årsavgift oavsett vad man väljer
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad nilrog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Livet efter en Nibe 640p?
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2020, 17:18:12 »
Precis. För med stora batterier kommer dessutom en ökad brandrisk och då kommer försäkringsbolagen vilja ha ett ord med oxå. Sen kan man, som du säger, vinka adjö till subventionerna...om det inte finns en tillverkare att köpa batteriet av.

Vi har (ännu) inte effekttariff hos oss (vi har Vattenfall och bor i Mälardalen). Men jag gissar att ju större den installerade massan av solpaneler blir och främst i söder där elnätet har kapacitetsproblem så kommer vi att komma närmare effektariffer för allt fler. Men innan det händer så är nog subventionerna för batterilagring borta oxå. Så vill man ha del av den kakan så ska man nog slå till nu. Men om man inte investerar mer än vad som krävs för att maxa subventionen så får man nöja sig med ett batteri på ~6kWh. Vilket nog inte kapar effekttopparna så värst på vintern när man får som minst från solpanelerna.

Å andra sidan så är den ekonomiska aspekten inte alltid det som får en att välja något. Allt som kan göra en mindre beroende av elnätet ser jag som positivt :)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Livet efter en Nibe 640p?
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2020, 18:31:02 »
Citera
Allt som kan göra en mindre beroende av elnätet
Absolut, men det skulle vara roligt, åtminstone som projekt, att kunna bygga en anläggning som skulle täcka all egenförbrukning och visst överskott som helst skulle säljas när det var som bäst betalt. Men det kräver nog tyvärr rätt bra energilagringsmöjligheter. Lite märklig situation idag att det är helt ok, t o m subventionerat, att utvinna energi ur sol och vind men om man har en liten bäck som rinner på tomten så får man inte utvinna lite vattenkraft, vilket hade varit perfekt, det har staten monopol på
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!