Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderar pÃ¥ att kompletera med LVP. Men vad behövs?  (läst 2815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej!

Jag sitter idag i en kåk med en el/olje panna och funderar på om det är en möjlig väg att gå att kompletera detta brännarmonster med en LVP.

Jag har snackat med en försäljare som iof inte rekommenderade att docka på pumpen till befintlig panna (min idé från början).

Någon med lite erfarenhet som är villig att dela med sig? För- och nackdelar att koppla på den på befintlig panna? I så fall om man ska göra det, vad behövs det extra, ack. tank?

MÃ¥nga frÃ¥gor som snurrar i mitt huvud just nu...  :o

/markus
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad PEk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Veddige/ Varberg
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Altanen.se
SV: Funderar på att kompletera med LVP. Men vad behövs?
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2005, 19:13:19 »
Hej
Jag hade tänkt som du men min "röris" hade andra tankar, problemet är att man "jobbar" med olika temperaturer oljepannan med c:a 75-80 grader men med en LVP så får man MAX ha 50 grader.
Så för min del så blev det en panna med dockningsmöjligheter för LVP.

Jag kan väl tänka att man kan göra bort sig om man kör med LVP som "grund uppvärmning" och man inte tänker sig för när man kör olja för att få "tillskottet" vid kalla dagar, För då kan man nog "sabba" pumpen.

Men har du en "kombipanna" så kan du ju köra med elpatron vid tillskottet men du får se till att du ställer termostaten under 50 grader.

Man måste nog ha en relavtivt ny oljepanna för att använda den som en "reglercentral" för "dåtidens" regleringar var inte så mycket att komma med.

Det var väl vad jag hade att komma med..

/ PEk

Autoterm 615( IVT 290) med dockad Velco WHP-65 (Är det någon fler som har en Velco?) med en "bubbla på röret" på 500 liter och 9m2 plana solfångare Se ritning på http://www.altanen.se/Sol/SVHV%20system.htm Loggar med hemma byggda DS18S20 resultat på http://www.altanen.se/kurvor.htm

Utloggad Mats P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KALMAR
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att kompletera med LVP. Men vad behövs?
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2005, 14:37:48 »
Min VP är dockad till en bef olja/el/ved panna vilket fungerar alldeles utmärkt, den går med flytande kondensering med termostat i hallen och allt vv värms av el eller ved eldar även med ved när det behövs tillskott tillskottet styrs av den gamla shuntautomatiken som är kopplat till tillsatsrelät i pumpen. Gå in på www.nibe.se och kolla vad deras Fighter 2010/2005 kan dockas till kolla dokument M611250-2 och M10165-4
www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/F2010D.asp#


/Mats
« Senast ändrad: 03 mars 2005, 14:50:41 av perssonmats »
NIBE 2010-6 installerad 02-04 dockad till bef olja,el & ved panna flytande kondensering VV värms av el.. värmer tegelvilla i Kalmar -64 på 104 m2 + källare förbrukning innan ca 27000 kWh förbrukning år 1 16200kWh=besparing på 10800 kWh

Utloggad vphenrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att kompletera med LVP. Men vad behövs?
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2005, 14:42:47 »
Jodå det fungerar utmärkt. Här är några alternativ http://www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/F2010D.asp#. Som alltid med LVP så är en förutsättning för att det skall bli bra är att du inte behöver alltför hög framledningstemperatur. Jag kör själv med en liknande inkoppling som dokumentet M10145-1.pdf från sidan ovan visar.

Henrik
Nibe 2010-8 + SMO-10 kopplad till VPA 200/70. Tegelhus på 150 kvm + källare från 57 i Skåne.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!