Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hetgas larm!  (läst 7124 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TobbeNylander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas larm!
« Svar #15 skrivet: 28 december 2010, 15:48:08 »
tusen tack för alla tips, Har mailat firman som installerade pumpen dom ska 1250kr för att serva den är det ok? för en pump som är 3 år gammal.
Hej! Har du hunnit anlita firman som installerat än. ? Om inte så tycker jag nog inte att det är ok med 1250:- för "service".. Tycker jag iofs inte om du hunnit anlita dom heller.. ::)

Men du har väl garanti på anläggningen.? Den gäller väl 5 eller 6 år om jag inte missminner mig, finns säkert kunskap om det här på forumet..

Jag hade problem med "Hög hetgas"+ "lågtryckspressostat" förra vintern på min anläggning, EcoEl 1550+ EcoAir 109.. Det löste man med att, ursäkta min okunskap, koppla bort stoppet vid det larmet.. Exakt vad man gjorde vet jag inget om, men det var tydligen ett problem med nåt styrkort sas det.. Det tog c:a1,5 mån innan det var åtgärdat.. Då var min anläggning bra precis 2 år gammal, tätt under..

Nåja, till slut började grejjerna funka igen och inga larm, nu i år vid det första kallvädret så löser eländet ut för hög hetgas iaf.. Efter att ha nollställt larmet så går pumpen igen. Men jag ser på Innegivaren att den ger en röd blinkning nångång då och då. Så då funderar jag en stund på det och bestämmer mig för att tillbringa lite tid i pannrummet. Det visar sig att den lilla röda traingeln skiner till ibland och på displayen så står det "Hög hetgas..." men anläggningen tutar och går. Känns ju kanske lite som att man "slagit en spik genom porslinet för att hindra att säkringen ska gå.."

För några veckor sedan så la skiten av fullständigt, först en återställning av "överhettningsskyddet", eller vad det nu heter, bakom frontplåten. Sen var kompressorn spärrad pga hög hetgas.. Och hur jag än rattar och joxar så får jag varken värme i huset eller varmvatten i dushen.. Nu när jag försöker köra igång den så lägger den av och jag får meddelandet "motorskydd kompressor".. Så nu står jag där med en en elpanna för 100kkr...

CTC har lovat skicka ut en reparatör, men jag har då varken sett eller hört av nån sen jag ringde dom i mitten på Dec..

Men det var kanske lite av min galla det, men jag tycker att du ska prata med CTC istället för det där borde väl ändå vara nån garanti grej..
Men ett gott råd från mig iaf till andra.. köp INTE grejer från nån Nisse i Svängen elfirma som jag gjort.. Gör man det så kan man räkna med 0 support och 0 kunskap..
bor man dessutom i en avkrok då är det som bäddat för magsår..

/Tobbe

Utloggad kalmarkalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas larm!
« Svar #16 skrivet: 04 januari 2011, 16:50:54 »
Jag har inte hunnit anlita någon än så jag ringer ctc, super tack för tipset :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!