Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Råd ang shuntmotor.  (läst 1237 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

950Adventure

  • Gäst
950Adventure
Råd ang shuntmotor.
« skrivet: 04 februari 2018, 14:22:05 »
Hei,

Fick installerat i sommar en Thermia Diplomat M  värmepump i mitt hus.
Installation och lösning jag bad om offert på var at VP skulle kunna jobba tillsammans med vedpannan jag har kvar.

Lösningen i kontraktet gick ut på att styrningen mellan VP- vedpanna skulle vara automatiskt styrd.
Dvs om jag eldade i pannan skulle VP stoppa-  shuntventilen på pannan skulle öppna samt att cirk.pumpen som sitter i tillknytning till pannan skulle starta.
Och när elden i pannan falnade och temperaturen på pannan droppade under inställd panntemperatur  så skulle shunten på pannan stänga, cirk.pumpen till vedpannan stoppa och VP starta på nytt.

VP blev installerad av lokal kylfirma, samt en lokal el.firma ombesörjde styrningen mellan VP – panna.

En ny shuntmotor blev anskaffade till ESBE shuntventilen på pannan.
Samt en styrbox med temp.givare monterad.

Men när jag skulle testa  ”skarpt”  och elda med ved i pannan i höst så visade det sig att shuntmotorn på pannan inte öppnade som den skulle och att jag då snabbt fick släcka ned eldstaden.
Kylfirman och el.fiman som jag använt på installationen blev kontaktade om det som jag upplevt, de kom på besök för att felsöka.

Det de konstaterade med var att shuntmotorn som var monterad (av typen ESBE 90C) ”drog över” den inbyggda trögheten och normala ändlägena på shuntventilen.
Hittade ej öppet – stängt läge.

Det jag söker lösning på är:
-   Finns det en mekanisk stoppare att köpa och montera mellan shuntventil – shuntmotor? Som ger fasta ändlägen som motorn har att stoppa mot.

-   Eller ska jag välja en annan typ av shuntmotor som har mekaniska fasta ändlägen inbyggt?

Ber om svar på vad jag ska gå vidare med.

Mvh//Rolf

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Råd ang shuntmotor.
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2018, 16:34:25 »
Hej
Du får nog beskriva funktion mera.

Jag känner inte alls till shuntmotorn, men har den som vi Thermia inverter ägare kallar säsångsintergral. Dvs en viss tid över el under en utomhus temp innan den börja jobba och det är därför den reagerar för sent?
Annars är väl den vridande 90° så den har sina egna begränsningar i rörelse. Visst är shunten 90° vridande.
Eller är det så att temperaturen på systemet är tillräckligt varmt så att den är nöjd så att vara stängd.
Eldar du direkt mot systemet.

Men beskriv mera ingående om den tilltänkta funktionen.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

950Adventure

  • Gäst
950Adventure
SV: Råd ang shuntmotor.
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2018, 18:51:38 »
Hej,

Det jag försöker beskriva är att den nya shuntmotorn som blev vald till vedpannan och dess shuntventil inte reglerar som tiltänkt.
- Den nya shuntmotorn är en ESBE serie 90C.
- Shuntventil och vridning öppen - stängd ca 90grader.

VP har egen cirkpump - shuntventil, värmen från VP är kopplat paralllelt upp mot existerande värmesystem från vedpannan.
Vedpannan har egen shuntventil och cirk.pump ut på systemet.

Mvh
Rolf

Utloggad tc75

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd ang shuntmotor.
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2018, 20:35:07 »
Då är det tänkt att VP ska gå och värma mot pannan och när du eldar så ska VP stanna
Har du dubbla shuntar  1 st för pannan och 1 st för VP  eller är det endast en framledningsgivare för VP eller panna
har du innegivaren kopplad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!