Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen  (läst 6488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jon_back

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag är relativt ny användare av bergvärme (andra vintern). Jag är kanonnöjd och tycker att det fungerar bra men jag har ändå en del funderingar som jag sökt info om men inte lyckats hitta det jag söker.

Det jag undrar är om pumpen kan ta skada av att tillsatsvärmen är avslagen? Det jag tänker mig är om det kan vara så att pumpen får arbeta onödigt hårt under långa perioder när det är så kallt som idag. -28 grader. Det jag har märkt är att kompressorn går hela tiden när det är såpass kallt. Vilket kanske är helt i sin ordning, men jag vill ändå gärna veta.
Anledningen till att tillsatsvärmen är avslagen är att fastigheten är säkrad till 16A vilket enligt elektrikern inte skulle räcka och att vi skulle säkra upp först när det blev såpass kallt att det krävdes. Nu har det visat sig både förra vintern och nu i vinter att pumpen verkar klara att värma fastigheten ändå men jag är lite orolig hurvida det är bra eller inte.


Lite info om anläggningen som jag antar är relevant för ett bra svar:

Pumpen i fråga är en Nibe F1255 4-16kw.
Borrorna är 180m respektive 130m och båda går ner till krossberg med bra fart på grundvattnet.
Framledningstempen på köldmediet är för närvarande: 1.3 grader in och 1.9 grader ut vid -28 ute.
Cirkulationspumpen för köldmediet går för närvarande på 60%.
Pumpen värmer en bostad på 170kvm till 22 grader samt en nybyggd verkstad på 110kvm till 16 grader.

Klarar pumpen det som de är eller borde jag säkra upp och köra tillsatsvärme?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Pumparna klarar av att gå långa tider utan att ta någon skada så om du ska ha tillsatsen blockerad är väl mest en komfortfråga. För några år sedan när vi hade mycket kallt från slutet av november till februari gick min pump i princip oavbrutet i flera månader utan problem. Har du tillsatsen inkopplad men pumpen klarar att hålla värmen utan tillsats kommer inte tillsatsen att gå in i alla fall.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2017, 12:53:18 »
Hei,

Ingenting er bedre for din VP enn at den går hele tiden. Du kobler kun tilsatsvarmen dersom sin VP ikke klarer og opprettholde temperaturen i din bolig.
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2017, 13:06:52 »
Sjukt att din ej fÃ¥r in när det är -28 och min gÃ¥r in när det är runt -5, mÃ¥ste ju vara helt fel diminesionerat hos mig  :o

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2017, 13:17:14 »
Jag har också min tillsatsvärme avslagen och har haft det i stort sett hela tiden i snart 15 år.
Som mest har pumpen gått runt 3 veckor i sträck utan att stanna en enda gång
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Jon_back

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2017, 17:36:55 »
Okej. Det lÃ¥ter bra! Känns som om jag inte behöver fundera mer över detta dÃ¥.  :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2017, 17:38:40 »
Varför ska man slÃ¥ av tillskottet?  Det kopplas väl ändÃ¥ bara in när det behövs?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2017, 18:02:33 »
1255 är en inverter och då är det ganska vanligt att dimensionera så dom klarar sig utan elspets och inte på nått sätt skadligt. En inverter med låg min effekt kommer i stort sett gå hela vintern så att den går hela tiden är inte så konstigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2017, 18:39:32 »
Är ju bara dumt att slå av tillskottet, det används bara när det verkligen behövs så någon extra krona på elräkningen tar jag hellre än flera grader kallare inomhus. Och dessutom vad gör ni om ni är på semester mitt i vintern och kompressorn lägger av? Mitt i smällkalla vintern kan det räcka med några timmar så börjar saker frysa sönder...vad kostar inte det. Så eltillskott på är en billig försäkring...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2017, 18:47:34 »
Går ju alltid sänka gm för eltillskott till min värde då går det inte i onödan och till 1255 följer det med effektvakt och är den inkopplad kommer 16 ampere inte vara några problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2017, 18:57:12 »
Exakt Smurfen, så har jag gjort sänkt den till lägsta möjliga, då har man ändå den extra försäkring kvar. Och den finns där om man anser sig behöva legionella körningar...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2017, 19:09:35 »
Legionella körs på Nibe oavsett tillskott eller inte och tror elen kopplas in vid ev larm.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och kan man verkligen vara sÃ¥ snÃ¥l att man inte unnar sig den säkerheten att man alltid har det varmt och gott  Sc:,h justerar man ner när det ska slÃ¥ till kommer det inte att slÃ¥ till innan det behövs. Det kanske handlar om en eller en par hundralappar per Ã¥r eller inte ens en 1/4 tank bensin.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2017, 19:23:05 »
Ja har man nu sparat kanske 70% på elräkningen genom att installera värmepump kan väl några få procent få slösas på komfort :)
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Men det är väl som med allt annat vissa "onödiga" saker fÃ¥r kosta nästan hur mycket som helst medans det som är "nödvändigt" helst ska vara gratis  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!