Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme i 60m brunn?  (läst 7038 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Bergvärme i 60m brunn?
« skrivet: 01 februari 2016, 13:01:08 »
Hej!

Vi har idag en Nibe 360p frånluftsvärmepump i ett 200kvm tegelhus byggt 1968. Har begränsat elpatronen i FLVP till 6kw och kompressorn ger ju 2kw (alltså totalt 8kw). Vi har klarat oss på detta ner till -12 utan problem (20-21gr inomhus). Vi har även 2st kaminer och i den ena eldar vi nästan varje dag på vintern.

Snart kommer vi att få kommunalt VA. Är det helt "hål i huvudet" att ens fundera på att köra bergvärme mot den befintliga brunnen som är på 60m? Troligtvis bra grundvattenflöde då vi använder den för vatten idag och hög temp då vi bor ca 2mil söder om Göteborg (Kungsbacka).

Naturligtvis ska vi borra ett nytt hål (bredvid det gamla) men tänkte vi kunde köra på det grunda hålet sålänge. Borde väl ge ca 4-5kw?
Isåfall tänkte jag mig en Daikin som har inbyggd övervakning av brinetempen och automatiskt drar ner effekten om den sjunker för lågt.

Mvh/Nylund

« Senast ändrad: 01 februari 2016, 13:07:14 av nylund »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme i 60m brunn?
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2016, 13:16:54 »
Hur mycket vatten man kan ta ut ur ett borrhål har inget samband med hur stor genomströmning du har i hålet, så att du kan hämta mycket vatten ur hålet betyder inget.
Så rådet är att hör med en borrfirma OM dom är villig att fördjupa det befintliga hålet. Om inte så bör du borra ett nytt för 60 m är lite för klent.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme i 60m brunn?
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2016, 13:56:20 »
Hur mycket vatten man kan ta ut ur ett borrhål har inget samband med hur stor genomströmning du har i hålet, så att du kan hämta mycket vatten ur hålet betyder inget.
Så rådet är att hör med en borrfirma OM dom är villig att fördjupa det befintliga hålet. Om inte så bör du borra ett nytt för 60 m är lite för klent.

Aha, dÃ¥ har man lärt sig nÃ¥t nytt  tummenupp

Inser absolut att 60m är för klent och om en borrfirma är villiga att fördjupa hålet till en lägre kostnad så kör vi på det. Även om jag förstått att borrfirmor vanligtvis inte är villiga att ta den risken.
Men om jag utan att riskera att hålet fryser kan få ut ca 4-5kw då räcker det ju med ca 3kw spetsvärme istället för 6kw som vi har idag. Så kan vi dela upp kostnaden i två delar. Eller är det inte värt att fundera på ens?

Mvh/Nylund

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme i 60m brunn?
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2016, 14:16:42 »
Vore det min sak skulle jag göra allt klart och börja "spara" maximalt på en gång. Kostnaden på hålet utslaget på hålets livslängd är ju försumbar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme i 60m brunn?
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2016, 18:06:18 »
Installerade en kombinerad frånluft bergvärmepump åt en bekant för typ 10 år sedan. Han hade 60m borrhål vill jag minnas. Kanske kan vara något om du redan har den typen av ventilation. Den var inte jättesmart utan blev mest som en bvp med flm. Men kanske finns något smartare idag med samma ide att kombinera frånluft med kort borrhål som extra kräm när det är kallt.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme i 60m brunn?
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2016, 19:02:12 »
Installerade en kombinerad frånluft bergvärmepump åt en bekant för typ 10 år sedan. Han hade 60m borrhål vill jag minnas. Kanske kan vara något om du redan har den typen av ventilation. Den var inte jättesmart utan blev mest som en bvp med flm. Men kanske finns något smartare idag med samma ide att kombinera frånluft med kort borrhål som extra kräm när det är kallt.

IVT495 Twin? Den tillverkas väl inte längre och något liknande finns inte? I så fall får man ta en standard värmepump med frånluftsmodul. Men det kanske ändå inte blir tillräckligt... Finns det möjlighet att komplettera med lite ytjordvärme?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme i 60m brunn?
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2016, 08:05:45 »
Tyvärr går det inte med ytjordvärme. Mycket berg på tomten... :)

12mån tillbaka (inkl. Jan-2016) har vi en förbrukning på 15000kwh inkl. HH-el. Då har vi eldat 3h varje kväll när det varit kallt och vi har inte så mycket andra strömförbrukare förutom el-golvvärme i badrum. Skulle tro att vi hamnar på ca 17-18000kwh utan eldning.
Inte så farlig förbrukning tycker jag. Därför blir en "riktig" bergvärmeinstallation svår att räkna hem.
En Nibe F750 är ju ett alternativ men skillnaden på att få en sådan installerad (ca 80000 med allt) och BV är för lite tycker jag.

Vi kanske ska slita på 360'n lite till? Samtidigt hade det varit skönt att få till en ny installation istället för att bara vänta på att den går sönder. Antagligen gör den det på en julafton el. nåt... :)
Tidigare ägare bytte kompressor 2013 och hela FLVP är från 2003.

/Nylund
« Senast ändrad: 02 februari 2016, 08:08:13 av nylund »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme i 60m brunn?
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2016, 09:53:44 »
En sak att fundera på är ju om ni gillar att elda eller vill sluta med det.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme i 60m brunn?
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2016, 10:14:18 »
En sak att fundera på är ju om ni gillar att elda eller vill sluta med det.

Sant! Vi gillar att elda men vill inte vara beroende av det för att kunna hålla en dräglig temp (21gr). Än så länge är det helt ok men på kanske 2års sikt vill vi nog dra ner på det.
Under sommaren kommer vi troligtvis att installera en pelletskamin i Gillestugan. Den kommer värma upp hela källaren vilket är halva ytan (100kvm).

Mvh/Nylund

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme i 60m brunn?
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2016, 10:21:35 »
Strunta i pelletskaminen, skaffa bergvärme i stället.  tummenupp
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme i 60m brunn?
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2016, 10:38:30 »
Strunta i pelletskaminen, skaffa bergvärme i stället.  tummenupp

:)
Vill gärna hålla murstocken varm för vindens skull.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme i 60m brunn?
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2016, 17:18:18 »
Sätt dit en radiator eller ta bort lite isolering istället....
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme i 60m brunn?
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2016, 18:15:01 »
Helt omöjligt borde det inte vara att köra en liten (6 kw ) bergvärme vp mot 60 meters borra om du har återvinning typ flm kopplad till den även om det naturligtvis vore önskvärt med några extra meter. Göteborg borde även ha rätt varm berggrund antar jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme i 60m brunn?
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2016, 21:47:32 »
170 kWh/Ã¥r och m i rikets andra stad..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme i 60m brunn?
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2016, 21:57:18 »
Om ni ändå skall borra ett nytt hål så är det väl bara köra på det befintliga så länge. Då kan ni dessutom få en uppfattning hur bra "berget presterar" så på så sett bättre veta hur djupt ni behöver borra det andra.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!