Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! 3 vägsventilen läcker!  (läst 4710 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bbenny

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
Hjälp! 3 vägsventilen läcker!
« skrivet: 02 april 2010, 18:33:54 »
Hej!
Jag har köpt en begagnad Toshiba ras 10. Har vaccumpumpat och det såg bra ut tills jag skulle öppna locket till insex skruven. Det pös litegrann upp till 0. När jag sedan skulle öppna för att släppa på gas, sprutade gasen mot insexskruven istället för in i systemet. Nu har jag stängt insex skruven och satt på hatten men hur ska jag få in gasen i systemet?

Tacksam för svar!

//bbenny

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hjälp! 3 vägsventilen läcker!
« Svar #1 skrivet: 02 april 2010, 19:08:30 »
ganska vanligt att kopplingarna läcker lite när man öppnar dom...särskilt begagnade....på med handskar ochskruva den fram och tebax så brukar den tätna.....

Utloggad bbenny

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! 3 vägsventilen läcker!
« Svar #2 skrivet: 02 april 2010, 19:14:21 »
Om jag öppnar insexs skruven läcker ju gas ut i insexs skruvens hål. Och mycket! Hur mycket gas har man råd att släppa ut innan det inte går att köra pumpen längre?

Utloggad bbenny

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! 3 vägsventilen läcker!
« Svar #3 skrivet: 02 april 2010, 20:36:26 »
Om jag öppnar insexs skruven läcker ju gas ut i insexs skruvens hål. Och mycket! Hur mycket gas har man råd att släppa ut innan det inte går att köra pumpen längre?
[/quo

Eftersom jag inte fick nåt svar, Skruvade jag upp skruven som läckte och satt på hatten så fort jag kunde. Den verkar tuffa på nu :)

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Hjälp! 3 vägsventilen läcker!
« Svar #4 skrivet: 02 april 2010, 23:45:59 »
om det läckte så mycket, fick du något vaccum i systemet eller steg det på mätaren såfort du slutade suga? eller hade du hattarna på när du vacuumsög?

Utloggad bbenny

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! 3 vägsventilen läcker!
« Svar #5 skrivet: 03 april 2010, 08:09:02 »
Hattarna var på. Bra vaccum i 30 min men när jag öppnade hatten, steg det till 0.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Hjälp! 3 vägsventilen läcker!
« Svar #6 skrivet: 03 april 2010, 10:17:17 »
ja då var ju o-ringen innanför helt kass, så du fick ju in luft i systemet när du tog av hatten, innan du ens hann öppna ventilen!
använd inte pumpen då luften skadar kompressorn, det bildas syror i systemet.
är du rädd om pumpen så får du ta dit en kyltekniker som suger ur gasen, byter O-ring i ventilen och fyller på nytt. kostar nog runt 2.000 men är tyvärr enda sättet om du vill få den att hålla flera år till.

Utloggad bbenny

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! 3 vägsventilen läcker!
« Svar #7 skrivet: 03 april 2010, 12:15:23 »
ja då var ju o-ringen innanför helt kass, så du fick ju in luft i systemet när du tog av hatten, innan du ens hann öppna ventilen!
använd inte pumpen då luften skadar kompressorn, det bildas syror i systemet.
är du rädd om pumpen så får du ta dit en kyltekniker som suger ur gasen, byter O-ring i ventilen och fyller på nytt. kostar nog runt 2.000 men är tyvärr enda sättet om du vill få den att hålla flera år till.

Aj aj!
Jag har kört pumpen ett dygn nu. Är det försent då?

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Hjälp! 3 vägsventilen läcker!
« Svar #8 skrivet: 03 april 2010, 12:46:27 »
nej det har nog inte hunnit ta så stor skada.
men kör den inte mer. om kylteknikern kan sin sak så kan han ta syratest på kompressoroljan, det avslöjar om syror har hunnit bildas, men jag tror inte det, det räcker nog bara att tömma ur det gamla, vacuumsuga riktigt ordentligt (fortsätta suga en halvtimme efter att vacuumetern nått minst 3millibar) och sen fylla nytt köldmedium.
det sitter 2st o-ringar i 3-vägsventilen, man tar bort en låsring först, sen gängar man ut insexinsatsen hela vägen ut för att byta dessa ringar.

Utloggad bbenny

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! 3 vägsventilen läcker!
« Svar #9 skrivet: 03 april 2010, 12:55:06 »
nej det har nog inte hunnit ta så stor skada.
men kör den inte mer. om kylteknikern kan sin sak så kan han ta syratest på kompressoroljan, det avslöjar om syror har hunnit bildas, men jag tror inte det, det räcker nog bara att tömma ur det gamla, vacuumsuga riktigt ordentligt (fortsätta suga en halvtimme efter att vacuumetern nått minst 3millibar) och sen fylla nytt köldmedium.
det sitter 2st o-ringar i 3-vägsventilen, man tar bort en låsring först, sen gängar man ut insexinsatsen hela vägen ut för att byta dessa ringar.

Ok. Någon idé om billig tekniker runt Nacka orådet?

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Hjälp! 3 vägsventilen läcker!
« Svar #10 skrivet: 03 april 2010, 21:21:45 »
den får nån annan svara på, jag håller till på andra sidan sverige.. :)

Utloggad bbenny

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! 3 vägsventilen läcker!
« Svar #11 skrivet: 06 april 2010, 18:59:25 »
nej det har nog inte hunnit ta så stor skada.
men kör den inte mer. om kylteknikern kan sin sak så kan han ta syratest på kompressoroljan, det avslöjar om syror har hunnit bildas, men jag tror inte det, det räcker nog bara att tömma ur det gamla, vacuumsuga riktigt ordentligt (fortsätta suga en halvtimme efter att vacuumetern nått minst 3millibar) och sen fylla nytt köldmedium.
det sitter 2st o-ringar i 3-vägsventilen, man tar bort en låsring först, sen gängar man ut insexinsatsen hela vägen ut för att byta dessa ringar.



Hej!
Jag fick tag på en tekniker som kan komma och återfylla. Han sa att det är ett stort arbete att byta packningar i 3 vägsventilen. Att det inte är o-ringar utan någon slags annan packning. Han tyckte att man lägger locktite på ventilen istället. Då kan man inte flytta pumpen längre.
« Senast ändrad: 06 april 2010, 19:08:33 av Rickard »

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Hjälp! 3 vägsventilen läcker!
« Svar #12 skrivet: 06 april 2010, 19:15:43 »
nu kan jag väl inte svara till 100% för din pump men på de tre pumpar jag fått byta dessa o-ringar på så har det sett likadant ut på allihop, och samtliga av olika märken 2 kinamaskiner och en panasonic. det satt en invändig låsring som var lite jobbig att pilla ut, sen gängar man ut ventilkäglan hela vägen ut, och på ventilkäglan sitter O-ringarna.
på en av pumparna fick jag ta rörgradningsverktyget och grada av lite på insidan av ventilen, så att käglan kunde komma ut.

men det går såklart att ta loctite på gängorna till hatten och montera den för gott, sen vacuumsuger man och fyller med hatten på, och mycket riktigt kan du inte flytta pumpen på egen hand sen, utan måste isåfall ha dit kylteknikern igen som evakuerar och återfyller köldmediet. så isåfall är det bra att skriva med tuschpenna på insidan av plastlocket hur det ligger till med hatten.
men jag betvivlar att det skulle vara nåt "stort jobb" på din pump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!