Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Arbetsbetyg, dold kod ??  (läst 16418 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Arbetsbetyg, dold kod ??
« skrivet: 02 mars 2009, 20:28:20 »
Jaha, antar att de flesta läst artikeln som finns i de flesta tidningar om anställningsbetyg som man får när man av någon anledning slutar sin anställning hos en arbetsgivare.  Nå, ligger det något i detta att det skall finnas en kodning.. I så fall hur skall man tolka den ?

Jag tog för skojs fram ett betyg jag har från en tidigare anställning och tycker att den ser ok ut, dvs de talar om ".. lämna våra bästa rekomendationer..", men längst ned står det att de "..önskar mig lycka till i framtiden.."  vilket skulle betyda VARNING !! enligt artikeln..
Hmm.. Vad skall man egentligen säga.. Jag har aldrig använt mig av något anställningsbetyg när jag sökt jobb, så jag vet inte..

Nå, vad har ni för erfarenheter, och hur används detta system ? Kan verkligen alla arbetsgivare hänga med i denna tolkning ? Vore det i så fall inte enklare att lämna ett sifferbetyg..

 
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Stig-H

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Arbetsbetyg, dold kod ??
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2009, 20:46:08 »
Det är väl det som kallas Nåjja? Lite innan delirium. En grupp känner sig felfria men har hamnat i skymundan, och är man felfri så är det Någon/något annat som är fel... Så varför inte då hitta lösningen i avgångsbetyget?
Den som söker Den finner! Det gäller bara att veta vad man söker. Vill man läsa om att judeutrotningen aldrig ägt rum, utan är ett påhitt så hittar man det.
För en massa år sen så bannade man hårdrock och jag tror det var kizz som spred hemliga budskap på sina skivor om man nu snurrade dom baklänges på skivtallriken...
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Arbetsbetyg, dold kod ??
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2009, 20:53:49 »
 ::)

Det finns en kod i arbetsbetyg!

Personalchefer använder koder i anställningsbetygen. Fick du omdömet ”bra” i ditt senaste betyg? Så synd. ”Bra” betyder nämligen ”dålig” på personalchefernas språk.


De flesta brukar känna sig rätt så nöjda med sitt arbetsbetyg. Är det jag? Tänker man och smakar på positiva omdömen som ”bra” och ”mycket goda”. I slutet av intyget kan man till och med känna stolthet när arbetsgivaren ger en sina rekommendationer. Eller förvånad om relationen är frostig och man inte förväntar sig någon generositet.

Du är grundlurad

Oavsett din reaktion så är du grundlurad. Orden är kodade och betyder inte alls vad du tror. Personalchefer har en egen tolkning av vissa ord och fraser i arbetsbetyg. I själva verket kan den som råkat ut för ovanstående omdömen lika gärna byta bransch. ”Bra” betyder ”icke fullt tillräckligt” och ”våra rekommendationer” är ett betyg under medel. Personalchefens ambition är att skriva betyg som ”uttrycker sanningen utan negativa ord”, berättar Georg Uggleberg i boken ”Att skriva och tolka tjänstgöringsbetyg” – en bok som vänder sig till företagens personaladministration.
Arbetstagaren ska alltså känna sig tillfreds och tro att hon har fått fina betyg, samtidigt som den som är insatt i koderna kan tolka arbetsgivarens egentliga bild. Om arbetsgivaren inte är nöjd med en arbetsinsats så varnas nästa med de kodade orden.

Mellan raderna

Obehagligt bara det, men det blir värre. Koden handlar också om vad som inte står i betyget. En arbetsgivare underkänner en arbetsinsats genom att utelämna väsentlig information. Det går till så att arbetsgivaren först beskriver vilka krav de ställer på tjänsten och sedan undviker att bedöma hur arbetstagaren klarat de just nämnda kraven.
Att göra tvärtom och skriva för mycket i ett arbetsbetyg kan vara olagligt. Förtal, förolämpningar och osant intygande faller under brottsbalken och kan straffas med böter. Tvister av mer arbetsrättslig karaktär prövas av Arbetsdomstolen.

Betyg till AD

En arbetsgivare stämdes inför Arbetsdomstolen sedan han berättat i ett arbetsbetyg att en anställd kvinna ”hyser stor lojalitet till sin fackförening”. Handelsanställdas förbund som företrädde den anställde, hävdade att företaget gjort sig skyldigt till föreningsrättskränkning. Arbetsdomstolen gick på fackets linje och poängterade att upplysningen om facklig lojalitet är helt ovidkommande i ett arbetsbetyg.

Gammal tradition

Det är en gammal tradition att skriva arbetsbetyg. Redan i de gamla tjänsthjonsstadgorna var husbonden skyldig att lämna intyg. Den som saknade betyg, eller orlovssedel, kunde bli tagen som lösdrivare.
Betygsmallen från Statens arbetsmarknadskommission, som vi visar här ovan, är utformad 1944 ”på grundval av hembiträdeslagen”. Betygsgraderna var 1-4. För flit och ordning gällde Mycket god, God eller Mindre god. Arbetsgivare är fortfarande skyldiga att skriva intyg eller betyg om en anställd begär det. Lär dig koderna så att du slipper bli lurad – och får en chans att bemöta påståendena.
Man vet ju aldrig när man stöter på en personalchef som inte kan koderna.

FAKTA Betygskoderna


Vad betyder orden i ett arbetsbetyg? I boken ”Skriva och läsa
tjänstgöringsbetyg” av Per-Olof O scarsson avslöjas koderna:

Omdöme Betyder

Bra - icke fullt tillräckligt
Mycket bra - normalprestation
Synnerligen bra - överbetyg
Våra rekommendationer - under medel
Våra bästa rekommendationer - medel
Våra allra bästa rekommendationer - över medel

Ordet bra brukar varieras med till exempel ”god”, ”mycket
god” och ”synnerligen god” och ska då tolkas som fallet med
”bra”. Rekommendationerna är ibland ”varmaste” eller ”allra
varmaste”.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Arbetsbetyg, dold kod ??
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2009, 21:09:56 »
Hej

Att det finns ett speciellt sätt att skriva ett arbetsbetyg, så att personalchefer kan berätta för varandra, vad de tycker om en person, har varit känt länge, speciellt på tjänstmannasidan.

I princip går det ut på att skriva mycket för ett bra omdöme och lite för ett dåligt omdöme, typ Våra allra bästa rekommendationer för riktigt bra och enbart Bra för ett dåligt omdöme.

Det här känner de flesta till som jobbar på en personalavdelning.

//Ronnie

CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Stig-H

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Arbetsbetyg, dold kod ??
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2009, 21:41:30 »

Jag tog för skojs fram ett betyg jag har från en tidigare anställning och tycker att den ser ok ut, dvs de talar om ".. lämna våra bästa rekomendationer..", men längst ned står det att de "..önskar mig lycka till i framtiden.."  vilket skulle betyda VARNING !! enligt artikeln..


Jag hittar inte någon översättning på din ...önskar mig lycka till i framtiden... Men det kanske inte var det bästa draget att snyta sig i chefens gardiner när du trodde du vunnit på lotto!!!

Tur man klarat sig undan utan papper för att få jobb. Det är väl bara arbergivarintyg man lyckats få med sig för A kassans del då. Kock och chaufför är inte så highteck då man pendlade på samma arbetsplatser beroende på årstid.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Arbetsbetyg, dold kod ??
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2009, 08:37:46 »

Jag tog för skojs fram ett betyg jag har från en tidigare anställning och tycker att den ser ok ut, dvs de talar om ".. lämna våra bästa rekomendationer..", men längst ned står det att de "..önskar mig lycka till i framtiden.."  vilket skulle betyda VARNING !! enligt artikeln..


Jag hittar inte någon översättning på din ...önskar mig lycka till i framtiden... Men det kanske inte var det bästa draget att snyta sig i chefens gardiner när du trodde du vunnit på lotto!!!

Tur man klarat sig undan utan papper för att få jobb. Det är väl bara arbergivarintyg man lyckats få med sig för A kassans del då. Kock och chaufför är inte så highteck då man pendlade på samma arbetsplatser beroende på årstid.

Jooo... Till saken hör att det inte var en helt konfliktbefriad arbetsplats, tyvärr. Vi var tre som tillhörde samma avdelning, där jag på ett ganska tidigt stadium kände att det inte funkade helt fullt ut med en annan kille. Dessvärre kände jag också att det inte var läge att ta upp det med min chef heller, vilket innebar att man mer eller mindre drog sig undan en smula, gjorde det man skulle men undvek att umgås med dem. Undvek fikaraster osv.. Det var en ganska nyttig läxa att lära om än lite sur. Nu vet jag lite bättre hur det INTE skall vara på en arbetsplats, och idag tror jag nog att jag skulle söka mig från en liknande situation tidigare än vad jag gjorde för snart 10 år sedan..


Jag kan även tillägga att jag har ett arbetsbetyg från en senare arbetsgivare som var roligare läsning. På den arbetsplatsen upplevde jag inte alls samma problem..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad watt is power

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Arbetsbetyg, dold kod ??
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2009, 10:35:01 »
Hej
Kan inte låta bli att le en smula, åt pressens och Era spekulationer.
Jag har varit personalansvarig i 29 år och har aldrig suttit och letat efter "koder" i de arbetssökandes betyg.
Jag har heller aldrig skrivit in några, i de omdömen jag gett om någon person.
Möjligt att det har förekommit i förgången tid, som någon skrev i de gamla tjänsthjonsstadgorna, eller någon gammal hembiträdeslag, vad vet jag.
Det är i vart fall inget som förekommer i de branscher jag varit eller är verksam i.
Betyg eller omdömen från tidigare arbetsgivare är överhuvudtaget inget jag lägger särskilt stor vikt vid.
Då finns det betydligt säkrare och effektivare metoder att använda om man vill hitta rätt person för ett jobb.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Arbetsbetyg, dold kod ??
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2009, 14:07:35 »
Jag har en gammal tysk handbok för företagsledare (Fabrik-Organisation, från 1917). Tyvärr har jag den inte framför mig just nu, men där står en hel del om vad som då var brukligt beträffande betyg och anställningsintyg.

Ett speciellt fall som nämns är om en arbetsgivare ska sparka någon som verkligen har misskött sig och som själv är medveten om detta. Där lämnas rådet att ge den sparkade dubbla intyg. Ett där man skriver rent ut vad man tycker och tänker om vederbörande, och ett annat "neutralt" intyg där det bara står att han har varit anställd mellan de och de datumen och haft de och de arbetsuppgifterna, inte ett spår av några omdömen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Stig-H

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Arbetsbetyg, dold kod ??
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2009, 18:50:31 »
Hej
Kan inte låta bli att le en smula, åt pressens och Era spekulationer.
Jag har varit personalansvarig i 29 år och har aldrig suttit och letat efter "koder" i de arbetssökandes betyg.

Dear Mr Watt... Förmodligen låg du hemma i mässlingen de dagar då detta lärdes ut i din klass!
Allt som står på INTERNÄTET är sant! OAVSETT vad det står!!

Nu vaknar 007 i mig och jag börjar fundera på om det lönar sig att skriva en bok baserad på en ren lögn? Denna Per-Olof Oscarsson's bok. Vad betyder orden i ett arbetsbetyg? I boken ”Skriva och läsa tjänstgöringsbetyg” ????  Är inte allt i böcker sant? Kan det vara så hemskt att det finns osanna böcker och dessutom lögner på internätet??
Kan det vara så enkelt att man samlar ihop lite betyg och sedan enkelt hittar på hur berömmelsen ska tolkas? På hur många olika sätt kan man kortfattat utforma berömmelse i ett tjänstgöringsbetyg? Sedan säljer man boken för 250 kr/ex via Liber-Hermods år 2004.
Vem kom först? ägget eller hönan? Boken eller koderna?

Det var Per Oscarsson (Per Oscar Heinrich Oscarsson) som 1966 tog av sig kortkallingarna i Hylands Hörna.
Kan det vara sensationshysteri som går i arv i någon släkt? Med pengar i kassan som extraknäck?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25

Utloggad watt is power

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Arbetsbetyg, dold kod ??
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2009, 22:42:09 »
 tomte::

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Arbetsbetyg, dold kod ??
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2009, 22:54:45 »
Hej

Jag har också skrivit ett antal betyg och läst en del också. Inte tusan läser jag ut något av formuleringarna. Det står ju samma i allihop tycker jag. Får man in någon på intervju så pratar man med personen, sedan ringer man väl någon f d arbetsgivare och kollar om man är osäker.

Förresten, skriver man verkligen arbetsbetyg så ofta idag ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Stig-H

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Arbetsbetyg, dold kod ??
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2009, 22:56:50 »

http://www.kollega.se/index.cfm?c=7166

Jag läste från kollega och kopierade ett stycke.  Jag reagerade direkt på (kanske menar)  Vilket får det att låta som en gissning. Att det kunde vara så att dom menar. Inte i klartext att dom menar..

(((Problemet är att avgöra vilka som vet vad de skriver och vilka som inte gör det. Mindre företag med viss ovana att skriva betyg kan ge omdömet mycket bra, och faktiskt mena det, medan ABB eller Ericsson """"kanske"""" menar att personen presterat knappt genomsnittligt)))

Är det då en teori eller vetskap att ABB eller Ericsson använder koder. Eller är de så hemliga koder så att de själva inte vet hur dessa ska tolkas?

En som ex ertappas för stöld få sluta omg. Förmodligen med dåliga vitsord. Men den som stjäl och företaget vet om detta, men inte kan bevisa stölder kan enkelt då erbjuda den anställde goda vitsord som slutar på egen hand. En lite uppgörelse med modifierade vitsord.

Det låter lite bakvänt att ett företag går in och hjälper andra företag med nyanställningar med vitsord och koder som man kan tolka som kanske. Eller?

SAS frågar redan på pappersnivå om den platssökande tidigare jobbat innom SAS. Svarar man ja så kan man räkna med följdfrågor. Och i slutändan kollar dom personnummer så skriva nej lönar sig nog inte.

Sedan att starta ett system som innefattar så ohyggligt många människor är inte hållbart på sikt, då inte ens små grupper med säkerhet kan undanhålla hemlig information.

Sedan är det självklart om en anställd presterar lite och inte kan tänka själv, men kommer i tid och gör det den blir tillsagt och är allmänt positiv inte får det negativa i sitt tjänstgöringsbetyg. Så vad som står i betyget är de positiva sakerna och sedan hur uppskruvat det är beror förmodligen på dagsformen på den som skriver det.

Men som sakt, det är upp till var och en att tro på allt man läser. För som mytomanen tänker då han berättar sina historier. DET KUNDE VARA SANT!
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Stig-H

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Arbetsbetyg, dold kod ??
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2009, 23:00:18 »
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!