Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: gÃ¥r era än ?  (läst 11187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
går era än ?
« skrivet: 02 december 2008, 23:44:00 »
hej
hur många chunlan går än ? min tuffar på än utan större krusiduller,avisningen funkar än å pumpen tuffar på

Utloggad OlleBull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
    • Östersjövarvet AB
SV: går era än ?
« Svar #1 skrivet: 08 december 2008, 21:01:35 »
JodÃ¥, inga problem än  Thumbsup  Monterad i Januari -06 (skrev fel tidigare) 
Kör även en hel del kyla på sommaren.
Det är "bara" en 32a, men den värmer mina 67 m2 ensam.
SÃ¥ nog har jag fÃ¥tt tillbaka pengen i.a.f. Helnöjd  ;D
Ps/ vem säljer dom nu?

MVH. Olle
5 Midea + 1 Toshiba RAS 13 SKVP-E.
Norrköping

Utloggad vpdiesel

  • Tycker det är skit kul med luftvärmepumpar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2 St He-9dke för att dom är sÃ¥ jävla bra!
    • Broms & Toppservise AB
SV: går era än ?
« Svar #2 skrivet: 18 december 2008, 22:56:20 »
Min pump som jag har i garaget kår som en klocka Thumbsup det blir min 3:dje vinter nu.
Bor i 2-plansvilla 100 kvm boyta med källare också 100 kvm i Stockholm segeltorp byggt 75 - 78 och välisolerat. värmer med 2 st Panasonic He9dke en på varje plan. I garaget på 35 kvm har jag en Chunlan 50GW

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: går era än ?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2009, 22:13:22 »
Andra vintern för min Chunlan 32GW
den har funkat bra
verknigsgraden är dock lite dÃ¥lig  ca 2,0 i cop i snitt.
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Utloggad falcor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: går era än ?
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2009, 19:57:58 »
Den tuffar pÃ¥, ställde upp temperaturen till 18 grader nu när det gick ner under minus 10 ute för att den inte skulle fÃ¥ ev. problem med avisningen.....men peppar peppar inga problem alls.  :)
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: går era än ?
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2009, 23:30:30 »
Riktiga Julagrisar är vad det är. Går som bara den, fullt spett >:D

I Verkstaden sÃ¥ räcker inte 50GW till tämligen oisolerat  och närmare 500 kubik luft att värma, tufft!
Blir nog Bergvärme snart, dyrt men kanske bättre. Blir till att skaffa konvektorer kan tänkas. Tips på billiga såna tages emot tacksamt. Typ 6000:- lika med alldeles för dyrt. Fattar inte priserna på dessa jag kan nog lägga ut 2000:- på en som avger säg 6000-7000kw. *vinkar*
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: går era än ?
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2009, 23:35:21 »
hur stort garage värmer du ?

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: går era än ?
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2009, 23:59:58 »
I Verkstaden sÃ¥ räcker inte 50GW till tämligen oisolerat  och närmare 500 kubik luft att värma, tufft!
Blir nog Bergvärme snart, dyrt men kanske bättre. Blir till att skaffa konvektorer kan tänkas. Tips på billiga såna tages emot tacksamt. Typ 6000:- lika med alldeles för dyrt. Fattar inte priserna på dessa jag kan nog lägga ut 2000:- på en som avger säg 6000-7000kw. *vinkar*

Om jag minns rätt smällde han upp 2 av 3, den 3:e hamnade visst hemma. När det gäller kalla garage så bör man helst sätta innerdelen lågt för att verkligen få ut max värme eftersom AC är ointressant, dessutom blir det då också lättare att göra ren filtren för i ett garaget får man rensa ganska ofta. Apropå konvektor - kolla blocket, finns rejält med beg konvektorer i Frihamnen i Sth runt 800: och uppåt.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: går era än ?
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2009, 06:49:27 »
Har väl dömt ut Ã¥tm 3 st Chunlan sista Ã¥ret pga läckage innedel  :'(

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: går era än ?
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2009, 07:36:48 »
Har väl dömt ut Ã¥tm 3 st Chunlan sista Ã¥ret pga läckage innedel  :'(

Intressant, var läckan på dessa 3 på samma ställe (fusklödning) ?. Jag har en teori om innerdelarna, maskinen avisar ju i "full fart" så det blir ibland ganska duktiga trycksmällar när 4-vägaren vänder, vilket verkligen lär sätta alla lödningar på prov.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: går era än ?
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2009, 08:19:19 »
Jag har inte gått på djupet ang var de läcker.
Har liksom inte tyckt att en felsökning/rep av innedel på en gammal och billig pump varit lönande.
sÃ¥ jag har lämnat de sörjande (och frysande) ägare av dessa helt hjärtlöst  ;D   ;D

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: går era än ?
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2009, 00:46:31 »
En har inte monterats än *vinkar* När vi borrade så kom en trevlig I-balk i vägen precis ovanför dörren. Tror vi skippar den och låter den lura på lagret. Kostade ju bara 3192+moms så inte hela världen.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: går era än ?
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2009, 10:50:59 »
Samma här, 1 st står i originalförpackningen omonterad, och samlar bara på sig sågspån när jag jobbar i garaget.
Ev har jag en idé på att montera en koaxialväxlare på denna och värma vatten, får återkomma när jag orkat gå igenom hela styret på maskinen.

Kluven, kör du bara 1st Chunlan i ditt garage ?, du skrev 500m3 så då bör storleken vara runt 150-180m2 på garaget, du kanske skulle smälla upp din omonterade maskin där så lär du få det varmt.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad linuxnt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: går era än ? (Min dog!)
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2009, 17:16:39 »
Min pump (En 50WG köpt på Jula för två år sedan men monterad först i höstas) blev nyss utdömd. Läckage i innedelen.
Planerar att köpa något annat till huset och undrar (också) om det kan gå att identifiera var den läcker - eller helt enkelt - är det något att spara på. Den går, men ger i princip inte längre någon värme. Bor f.ö. i värmland.
Enplanshus m. källare - uppvärmd gillestuga - 125 m2 byggyta + 25 m2 vidbyggt garage
Byggår 1971 - östra värmland , El patron i oljepanna => 23 MWh totalförbrukning.

Befintligt:
Panna Albin villacombi 725F trasig intern VV beredare på 110L, okänd pannvolym (ca 175 L) med shunt/styrning.
Enrörssystem med fyra slingor till radiatorer ca 125 L volym
Elberedare 80 L separat från uppv.
Expansionskärl Flexcon 50L

Inköpt:
LV-VP "monoblock" 2,9 kW inmatad effekt max 55(60) C lämnad temp
Acctank Strömsnäs 500 L
Cirkpump Grundfoss max 2500 L/h

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: går era än ?
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2009, 17:32:16 »
Verkar konstigt om en kylkille som kör med sniffer, dömer ut innerdelen utan att visa var läckan är.
Ring firman NBAB i Luelå som bygger om Chunlan, eftersom dom slaktar innerdelen på kretskort o fläktmotor är ju då hela lamellpaketet över, dom kanske kan sälja ett lamellpaket billigt, är inte särskilt svårt att byta själva lamellpaketet.
Om det verkligen är innerdelen bör det ju finnas oljerester där läckan varit. Börja med att stänga båda gasventilerna innan du ev löder om eller fixar nytt lamellpaket, sen är det ju bara tillägsfyllning av kylmedel som behövs ( efter sedvanlig vakumsugning).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!