Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UNIVERSA Golvvärme - Hjälp med att justera flöde/rengöra flödesmätare?  (läst 7813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Hej
Har vattenburen golvvärme ingjuten i betongplattan, av märket UNIVERSA. Planerar att byta nuvarande värmeanläggning, en Autoterm 480 (elpatron/frånluftsvärmeväxlare) till antingen luft/vatten eller bergvärme. Innan det görs har jag dock behov av att trimma in/testa funktionen hos min golvvärme då vissa slingor/golv är markant kallare än andra.

Jag hoppas att det är en justeringsfråga men grannen har antytt att föregående ägare haft stora problem med golvvärmen under 10-års tid. Kan också vara att flödet är helt åt skogen feljusterat. Hur som helst så tänkte jag börja med att försöka justera flödet och då infinner sig det första problemet. De genomskinliga "plasthattarna" med flödesflottörer (?) är så grumliga så det är svårt att se vilket flöde resp slinga har.

I den mycket kortfattade bruksanvisningen står det att man kan skruva av dessa "plasthattar" och rengöra dessa trots att golvvärmen är igång. Det ska räcka med att hålla en trasa under då det kan droppa lite.

Min första fråga, vågar jag skruva av dessa hattar för rengöring med systemet igång?

Min andra fråga är HUR justerar jag flödet? Som jag tyder bruksanvisningen ska man dra upp den svarta "låsringen" och justera flödet genom att vrida muttern som sitter under, kan det stämma?


Bifogar en bild på flödesmätarna:
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Nu så ser jag inte din bild men jag skulle nog stänga av innan jag skruvar loss något, någonstans borde det finnas avstängningsventiler, antingen vid fördelaren eller vid VP:n.

På din andra fråga så är väl svaret, testa och se, men först måste du nog kunna se flödet...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Testar med bilden igen:
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!