Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intrimmning CE50L + 500L ACK  (läst 2140 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad crimp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Intrimmning CE50L + 500L ACK
« skrivet: 22 oktober 2007, 13:54:11 »
Vi har just installerat en CE50L + 500L ack.
Hur ska jag få den att arbeta effektivast?

Har idag ställt temperaturen på 20,5. Installatören ställde in varmvatten temp. till 45 grader(prioritet Låg) och hysteresen till 5 grader. Det som då hände var att när temp. hade sjunkit till 40 grader och när pumpen växlade över till VV så kör den ju bara på pumpen tills den nått upp till 45 grader(500L/5 grader tar en stund).
Då har temperaturen sjunkit i huset, då går pumpen på maxvarvtal plus tillskott för att jobba ikapp. Jag vill ju att pumpen ska gå in och värma vv när rumstempen är uppe i inställt värde. och sedan bryta och värma cirkvatten igen när tempen i huset har sjunkt lite osv fram och tillbaka. Alltså man vill ju att pumpen ska jobba så mycket som möjligt utan stopp och utan att tillskottet går in. Finns det någon som förstår min fruktansvärt dåliga förklaring ;-)

Alla tips om hur man ska trimma in den optimalt mottages.
2 vån + källare och vind. År 1955. 100 + 70 kvm. ligger centralt i borås. Uppvärmning CZ50L+500L Kamrörsbatteri

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intrimmning CE50L + 500L ACK
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2007, 15:12:35 »
Vi har just installerat en CE50L + 500L ack.
Hur ska jag få den att arbeta effektivast?

Har idag ställt temperaturen på 20,5. Installatören ställde in varmvatten temp. till 45 grader(prioritet Låg) och hysteresen till 5 grader. Det som då hände var att när temp. hade sjunkit till 40 grader och när pumpen växlade över till VV så kör den ju bara på pumpen tills den nått upp till 45 grader(500L/5 grader tar en stund).
Då har temperaturen sjunkit i huset, då går pumpen på maxvarvtal plus tillskott för att jobba ikapp. Jag vill ju att pumpen ska gå in och värma vv när rumstempen är uppe i inställt värde. och sedan bryta och värma cirkvatten igen när tempen i huset har sjunkt lite osv fram och tillbaka. Alltså man vill ju att pumpen ska jobba så mycket som möjligt utan stopp och utan att tillskottet går in. Finns det någon som förstår min fruktansvärt dåliga förklaring ;-)

Alla tips om hur man ska trimma in den optimalt mottages.
Förmodligen är systemet inställt rätt bra från början i allmänhet. För att trimma in den för lägsta energiförbrukning så spärra elpatronerna och sänk värmen och varmvattettemperaturen.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Intrimmning CE50L + 500L ACK
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2007, 17:51:52 »
Sätt nattsänkningen till -1.5 så går inte elpatronerna in så fort.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad crimp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intrimmning CE50L + 500L ACK
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2007, 19:25:58 »
Men nattsänkning vad innebär det då? Att pumpen försöker att värma ikapp utan att tillskottet går in. Jag trodde att nattsänkning innebar att temperaturen kan sjunka 1,5 grad innan pumpen går in.
2 vån + källare och vind. År 1955. 100 + 70 kvm. ligger centralt i borås. Uppvärmning CZ50L+500L Kamrörsbatteri

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Intrimmning CE50L + 500L ACK
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2007, 20:10:50 »
Men nattsänkning vad innebär det då? Att pumpen försöker att värma ikapp utan att tillskottet går in. Jag trodde att nattsänkning innebar att temperaturen kan sjunka 1,5 grad innan pumpen går in.

Nattsänkning innebär att pumpen kör utan elpatron tills innetemperaturen sjunker 1,5 grader under inställd temperatur. Sjunker temperaturen ytterligare börjar tillskottet kopplas in.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intrimmning CE50L + 500L ACK
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2007, 20:46:19 »

Nattsänkning innebär att pumpen kör utan elpatron tills innetemperaturen sjunker 1,5 grader under inställd temperatur. Sjunker temperaturen ytterligare börjar tillskottet kopplas in.
Problemet är bara att om innetempen är lägre än den inställda går tillskottet in när den värmer varmvatten, oavsett nattsänkningen. Vill man vara säker på att köra utan tillskott måste det slås av.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Intrimmning CE50L + 500L ACK
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2007, 22:10:12 »

Nattsänkning innebär att pumpen kör utan elpatron tills innetemperaturen sjunker 1,5 grader under inställd temperatur. Sjunker temperaturen ytterligare börjar tillskottet kopplas in.
Problemet är bara att om innetempen är lägre än den inställda går tillskottet in när den värmer varmvatten, oavsett nattsänkningen. Vill man vara säker på att köra utan tillskott måste det slås av.
När den går över till vv-värmning kopplas eltillskottet in om pumpen gick på maxvarv vid värmeproduktion.

crimp: Med tanke på att du kör mot en stor acc-tank skulla jag sänka hysteresen till 2 grader, kanske lägre. Jag kör med 4 graders hysteres på den inbyggda tanken och oftast klarar den att värma upp den på mindre än 60 minuter (beroende på vv-tappning) vilket ger endast en start-stopp utan avfrostning under sommarhalvåret.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intrimmning CE50L + 500L ACK
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2007, 21:21:56 »
Sänk hysteresen. 5 grader är default och är ju avsett för en CE med 120liter. Din tank är ju 4ggr så stor. sänk husteresen till 1.5grader.
se till sÃ¥ att elpatronen aldrig gÃ¥r in och stöttar vattenuppvärmingen. kostade mig mÃ¥nga onädiga kwh  början.

Och JA det är irrierande att pumpen bara gÃ¥r pÃ¥ 50Hz  vid vattenvärmining. Reglerprogrammet borde kunna ta hänsyn till temerpaturgradient pÃ¥ inohus temperaturen och höja resp sänka beroende pÃ¥ temperatur. Kanske en utomhusgivare till detta...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!