Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: justera LK M60  (läst 3971 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fgo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
justera LK M60
« skrivet: 26 december 2014, 09:59:39 »
Godmorgon på er!

Efter att ha läst runt lite på forumet så bestämde jag mig för att registrera mig, kanske kan jag dela med mig av något jag kan också.

Har läst lite i forumet om Lk m60 minishunt, och några verkar ju ha lite koll på denna.
Problemet jag har är att shunten skickar ut ca 10 °C lägre i slingorna än den får i framledningen.
Såg att några hade lyckas med att justera in den med lägre förlust. Hur har ni gjort?
I skrivande stund skickar värmepumpen ut 45 °C, 35 °C gÃ¥r ut pÃ¥ slingorna, 37 °C pÃ¥ returen emot värmepumpen  ???

Jag ringde LK supporten och pratade med någon herre (som gärna ville gå hem för julen tror jag) enda han sa var att justera returen. Det gav väldigt lite.

Som det är nu så måste värmepumpen (CTC Ecoheat bergvärme) tillverka högre temperatur för att shunten ska kunna blanda in kallare vatten. Känns inte bra.
Vi har golvvärme i hela huset (förutom ett element kvar, men det ska bort) så min tanke är att montera bort M60 shunten och behålla cirkulationspumpen och fördelarna, montera dessa direkt på slingan och styra värmen med värmepumpens termostat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: justera LK M60
« Svar #1 skrivet: 26 december 2014, 14:54:23 »
Prova att sänka farten på cirkpumpen på M60 samt höj farten på värmepumpens CP.
Sen skulle jag bara använda en CP för hela husets golvvärme när sista radiatorn är borta.
Då kopplar du fördelarna direkt på stigare/retur och shuntar endast på EcoHeat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

NilsNils

  • Gäst
NilsNils
SV: justera LK M60
« Svar #2 skrivet: 26 december 2014, 20:09:44 »
Vad händer när du tar bort termostaten? Då borde den släppa igenom allt. På vissa minishuntar finns det en i kopplet inbyggd känselkropp som agerar maxbegränsare (vet inte om din modell av LK har en sådan?) fungerar inte den kan den strypa.

För övrigt så specar LK att m60 är för just max 60m2 golvyta...Hur litet hus har du? :) Koppla bort den och kör raka rör och använd cp i pannan enligt tidigare råd.

Utloggad fgo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: justera LK M60
« Svar #3 skrivet: 26 december 2014, 20:57:02 »
Prova att sänka farten på cirkpumpen på M60 samt höj farten på värmepumpens CP.
Sen skulle jag bara använda en CP för hela husets golvvärme när sista radiatorn är borta.
Då kopplar du fördelarna direkt på stigare/retur och shuntar endast på EcoHeat.
Ja det ska jag prova. Tack!
Jo det blir nog så. Kan tom bli så redan om någon vecka. Har ju bara ett litet element kvar. Och det kan väl få stå och värma det rummet. Är ganska öppet där så det borde inte bli så kallt.

Vad händer när du tar bort termostaten? Då borde den släppa igenom allt. På vissa minishuntar finns det en i kopplet inbyggd känselkropp som agerar maxbegränsare (vet inte om din modell av LK har en sådan?) fungerar inte den kan den strypa.

För övrigt så specar LK att m60 är för just max 60m2 golvyta...Hur litet hus har du? :) Koppla bort den och kör raka rör och använd cp i pannan enligt tidigare råd.
Termostaten är borta, gjorde ingen skillnad.
Det sitter en maxbegränsare på ovansidan (den svarta hatten)

Den är också borttagen, gjorde ingen skillnad

Jag ligger väldigt på gränsen på vad M60 ska klara, så jag låter nog den hamna på hyllan i källaren snart :-)

Tack för alla svar.
Men som det lutar åt blir det borttagning av m60 och kör direkt emot framledningen med cirkulationspumpen

Utloggad fgo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: justera LK M60
« Svar #4 skrivet: 26 december 2014, 21:30:19 »
om jag tar bort shunten, kan jag skippa cirkulationspumpen då? och förlita mig på cirkulationspumpen som sitter vid värmepumpen då?
Tror ni den orkar dra allt?
« Senast ändrad: 26 december 2014, 22:14:35 av fgo »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: justera LK M60
« Svar #5 skrivet: 27 december 2014, 00:21:42 »
Jag skulle testa, och räcker den inte till kan du alltid koppla på minishuntens CP i serie.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fgo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: justera LK M60
« Svar #6 skrivet: 27 december 2014, 13:59:39 »
ja man kanske skulle göra så. Är lite orolig för flödet bara.

Nu är iaf delarna köpta, får se om jag ger mig på det under eftermiddagen.
Återkommer med resultatet så kanske det hjälper någon.
Tack för alla svar.

Utloggad fgo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: justera LK M60
« Svar #7 skrivet: 28 december 2014, 22:11:23 »
Nu är den utkastad!
Fick genast mycket varmare inne.
Uppe på närmare 24 grader i vissa rum. Samtidigt har värmepumpen betydligt färre starter. 12st tror jag det var emot närmare 40st innan bytet. Har de med varandra att göra?

Ikväll sänkte jag framledningen, ska se om det gör någon skillnad.
Dock tror jag att cirkulationspumpen skall dit. Har just nu ett  :dt: pÃ¥ ca 8 °C över slingorna. PÃ¥ vissa är det tom mer. SÃ¥ lite mer flöde skadar nog inte.

Utloggad fgo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: justera LK M60
« Svar #8 skrivet: 30 december 2014, 20:56:03 »
jag tänkte bara följa upp det här lite.
Har kunnat sänka framledningstemperaturen med nästan 10 °C med samma komfort  tummenupp
Planen är att ta bort den sista radiatorn och ersätta med golvvärme, men det tar vi framöver.

Dock verkar ena justeringsskruven i fördelaren gått sönder. Den sitter stenhårt, men lyckades demontera den. Så nu står den tyvärr på max.

Kommer bli intressant och se vilken skillnad det gör på elräkningen 2015

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 716
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!