Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?  (läst 11374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #15 skrivet: 12 september 2004, 08:10:10 »
Det här är bara ett kort svar på Bertils inlägg. Jag återkommer förmodligen vid nya inlägg, men oavsett om det kommer några eller inte återkommer jag när de två sista offerterna har kommit.

Först effekten 10,5 11 eller 12 kw.
det är större skillnad än man först kan tro, jag är nog envisast med att råda till så stor vp som möjligt för att undvika dyr tillksottsel.
Ett bevis nu igen är idéerna om ytterligare höjd elskatt.  >:( >:(

Jag tycker också att det låter bra med så stor som möjligt men alla försäljare säger ju att man ska skydda sig mot för många starter. Vi har nästan aldrig behövt använda eltillskottet på vår nuvarande. Om jag inte minns fel har det funnits vintrar då vi inte behövt använda den över huvud taget.

trean verkar väl dyr??

Köp av tvån och med inbyggd beredare om du nu inte använder hemskt mycket varmvatten.
Men kom ihÃ¥g pruta till dig en rumsgivare, den SKA du ha  ;D ;D

Vi tycker också att trean verkar dyr. Det ska bli intressant att se den andra IVT-försäljarens offert.

Tror du alltså att det är bäst att köpa den med inbyggd? Det är väl mest det att vi vid användning av vårt (helt vanliga) badkar har fått slut på varmvatten som gör att det känns lite motbjudande att köpa en sådan, men dagens pumpar är ju mycket effektivare än vår nitton år gamla.

Nu har jag skickat ett mejl till Thermia och frågat om det är möjligt att ha både inne- och utegivare. Jag hoppas att svaret på det kan övertyga honom.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #16 skrivet: 12 september 2004, 11:44:39 »
GAPa
Hoppas dom svarar, tidigare var det lite si o så.
annars finns den i produktbladen sista sidan längst ned.
Thermia diplomat rumsgivare art nr 5206-54404001

Fin sak där du kan höja o sänka värmen oxå. om man är lite frusen en dag ska man väl inte behöva in i datorn och skruva eller hur.
Även larm syns på den.
En del installatörer avråder från att sätta in rumsgivare, det är nog för att då riskerar dom extra besök för injustering, men det är enkelt som tusan vi hjälper dig när det blir dags!!

Väljer du thermia som har en utmärkt styr, den reglerar med gradminuter kan jag lova att du inte fÃ¥r nÃ¥gra problem med antalet starter. Det kan man även själv pÃ¥verka, det hjälper vi dig med  8)

Det är svårare med IVT, jag kör båda sorterna så jag vet. IVT är en utmärkt pump men den styrs av start o stopptemp kring ett "börvärde" det är lättare o exaktare att styra med gradminuter (NIBE Thermia MFL).

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #17 skrivet: 12 september 2004, 11:51:36 »
GAPa
Hoppas dom svarar, tidigare var det lite si o så.
annars finns den i produktbladen sista sidan längst ned.
Thermia diplomat rumsgivare art nr 5206-54404001

Att det står på produktbladen hjälper väl inte? Den här försäljaren menar ju att man inte kan ha utegivare om man köper en innegivare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #18 skrivet: 12 september 2004, 12:11:32 »
Ok
Det skall alltid finnas en utegivare, den justerar framledningstempen utifrån utetemperaturen. Den känner inte av solinstrålning, vind, egna aktiviteter mm. Även vi själva avger ca 200 w/person.
Rumsgivaren justerar kurvan lite, fattas det värme då höjs framledning lite. Är det för varmt inne då sänks framledningen.

Jag lovar och svär det går och det ska vara så.

Utegivare kompletterad med rumsgivare. Jag tittar till fyra Thermia samtliga har både och (på min inrådan). Det funkar toppen mycket lite svängningar i temperaturen.
Värst brukar det bli efter långvarig kyla, när det blir omslag till varmare, då "slår" kylan in. Det fixar rumsgivaren till!

Strular han mycket sÃ¥ be honom packa med en jag kan komma och installera den Ã¥t dig   8)

Ja om du bor i närheten förstÃ¥s  ;D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #19 skrivet: 12 september 2004, 22:19:34 »
Kan inte låta bli !

Detta med thermias fina väl utbildade säljkÃ¥r och auktoriserade Ã¥terförsäljare .  FrÃ¥ga han varför Thermia har hagit fram en produkt MED ett tillbehör som inte fungerar tillsamman med det obligatoriska utrustningen till VP'n ?

Han mÃ¥ste ha kugga i alla prov pÃ¥ thermias interna kurs för blivande säljare eller sÃ¥ har han inte gÃ¥tt del 2 av kursen (den för tillbehör) och vÃ¥gar därför inte montera en sÃ¥dan  :) :)

Nä lyssna pÃ¥ Bertil.  
« Senast ändrad: 13 september 2004, 08:54:50 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #20 skrivet: 12 september 2004, 23:00:10 »
Hihi jag tror nog att han använde sin tid nere pÃ¥ thermia till krogbesök o nöjen. Han höll nog i skallen inne pÃ¥ rummet pÃ¥ dagtid  ;D ;D
Dom sponsrar ju Carolina K hon har kanske haft nÃ¥n föreläsning för dom.. bara man har kul sÃ¥ fixar sig resten  ;D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #21 skrivet: 14 september 2004, 07:06:45 »
I går ringde en man från Thermia trots att jag skrev att jag föredrog att få svar via e-post. Han sade att man kan ha både inne- och utegivare men att det i vissa situationer kan uppstå en konflikt mellan dem. Han trodde att försäljare två hade anat att en sådan skulle kunna uppstå i vårt fall. Vi upplevde inte alls att försäljare två uttryckte sig på det viset, men det glömde jag naturligtvis att berätta under telefonsamtalet.

Det ska bli intressant att få veta vad försäljare fem, som också säljer Thermia, säger om detta.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #22 skrivet: 14 september 2004, 08:44:35 »
Forsätt raporter, intressant att höra ...
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #23 skrivet: 15 september 2004, 00:55:50 »
den konflikt som uppstår är den jag berättat om.
kunder som ringer vill ha hjälp med justeringar hit o dit.
Inget betalt kan han ta heller.
en kompis fick köpa sin givare om han lovade att installera den och justera in den själv.
Vi drog kabeln på 30 ,imuter, kurvan för utegivaren var ok (han hade kört en vinter), jag ställden in känsligheten på rumsgivaren, sen väljer han själv önskad rumstemp.

Det kan inte bli nån konflikt för driften och husägaren!
Bara bättre rumsklimat jämnare temperatur.
Han har ett stenhus, vid väderomslag till varmare väder efter lång kyla, slog kylan in så mycket så dom kunde få 17 grader inne. det säger sig självt, det är oaxeptabelt.

 Dessutom mÃ¥ste du in i styrdatorn för en tillfällig höjning.
har du rumsgivaren knappar du på den i 2 sekunder då är det fixat.
fråga nån som har en värmepump hur dom gör när dom fryser lite.... osså om dom kommer ihåg att ställa tillbaka värdena.
lätt att man höjer, permanent då har man ständig övertemperatur, utom vid stark blåst och kraftiga väderomslag, så ska det väl inte va.

Lita pÃ¥ oss, vi vet  8) 8)
Köp den vi hjälper dig med ev justering, gratis o franco.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #24 skrivet: 23 september 2004, 07:34:29 »
Hallå igen!

Nu har vi fått in offerterna från försäljare fyra och försäljare fem.

Försäljare fyra

En IVT Greenline Compact HT C11 Plus med inbyggd varmvattenberedare (165 liter), elkasset, reglerutrustning, Rego 600 och påfyllnadssats för köldbärare inklusive installation för 78 100 kr

Han säger också att han tror att det räcker med en värmepump på 9 kW och att prisskillnaden då är 6 800 kr.

Försäljare fem

En Thermia Duo 10, en Thermia MBH 220/75, skrotning av tank och panna samt installation men inte elinstallation för 93 000 kr


Försäljare etts erbjudande var från början inte anpassat för att värmepumpen ska stå där pannan står i dag, så vi har fått två nya offerter av honom.

Försäljare etts nya erbjudanden

En Thermia Duo 10 inkl mont och rumsgivare, ett tryckexpantionskärl inkl ventilpaket och manometer inkl mont, en Thermia MBH 220/75, skrotning av värmepump, varmvattenberadare och panna samt komplett installation, igångkörning och dokumentation för 89 000 kr

Skrotning av tank för 3500 kr exkl moms

Det andra erbjudandet är likadant men med en Diplomat (inbyggd vvb) och kostar 3 000 kronor mindre.


Vi känner oss ganska säkra på att vi ska välja ettan. Han verkar pålitligast och bor närmast. Frågan är om vi ska köpa separat eller inbyggd värmvattenberedare. Vad tycker ni?
« Senast ändrad: 23 september 2004, 07:37:29 av GAPa »

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #25 skrivet: 24 september 2004, 19:18:15 »
Vi har bestämt oss för ettans nya erbjudande med den inbyggda värmvattenberedaren nu. Jag återkommer när den är installerad för att berätta hur det gick om ingen säger något mer innan dess.

Tack för all hjälp!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #26 skrivet: 25 september 2004, 00:57:54 »
Blir nog bra inbyggd VVB brukar funka helt topp.
Kör ett tag först utan rumsgivaren så du hittar rätt värmekurva, sen startar du rumsgivaren på "medelkänslighet" som dom rekommenderar.
Intressant om vi får höra vilka temperaturer du får från kollektorn. osså vilken kyla den klara uten elpatron!
Sen kan du läsa lite om hur du minskar start o stopp, finns här under thermia!

Lycka till
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 662
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!