Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1130-10 Larmat MS flera gÃ¥nger nu, vad är felet??  (läst 21912 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: 1130-10 Larmat MS flera gånger nu, vad är felet??
« Svar #15 skrivet: 29 januari 2012, 15:31:05 »
Har inte satt mig in i TS problem riktigt, men tänk på att mjukstarten antagligen bara reglerar 2 faser medan den tredje fasen går rakt igenom samt att mjukstarten har ett bypass-relä som skall sluta L1-L1 och L2-L2 efter att den rampat upp.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: 1130-10 Larmat MS flera gånger nu, vad är felet??
« Svar #16 skrivet: 29 januari 2012, 18:11:24 »
Har inte satt mig in i TS problem riktigt, men tänk på att mjukstarten antagligen bara reglerar 2 faser medan den tredje fasen går rakt igenom samt att mjukstarten har ett bypass-relä som skall sluta L1-L1 och L2-L2 efter att den rampat upp.


Hej!
Har inget TS (tillskott)-problem då jag ingen elpatron har.

Mjukstarten är Nibes orginal kretskortsmodell den sitter under motorskyddet,, den fungerar också som startkontaktor och får mycket stryk vid start men framför allt vid stopp.
Jag antar och hoppas att Nibes mjukstart fungerar som mjukstopp oxå, någon som vet??
Men den har inga inställningsmöjligheter som ramptider e t c.
Jag vet att den reglerar bara med L1 och L2. 
L3 är som en ren till-från funktion.

Vad som hänt är antar jag att den brunnit/svetsats fast i start läget på L2 och inte släpper ut full spänning där vid drift. den har då istället verkat som ett seriemotstånd på L2 fas under drift.
Förmodar att den utvecklat en hel del värme t ex 40V x 3,6A=  140W vilket gjort att den värmt motorskyddet som sitter rakt ovanför sÃ¥ att den löst med sin termiska bimetall av värmen..

Någon som vet hur man får loss mjukstart kortet utan att förstöra lasthållarna som håller det.
Tror att jag satsar på ett annat mjukstart/stopp av känt fabrikat som t e x Schneider, ABB eller Carlo gavazzi som tidigare satt i NIBE.
Någon som har erfarenhet av dessa och inställningar på dem.



Hur ser spänningarna ut, med kompressorn i drift,  pÃ¥ de olika faserna efter att du tog bort mjukstarten?
Speciellt då L2 till L1 och L2 till L3


Har nu söndag mätt spänning och ström utan den felande mjukstarten..
på inkommande plint:
 L1-L2 = 395V
 L2-L3 = 395V
 L1-L3 = 395V


Driftspänning Volt på Kompressor:
 L1-L2 = 395V
 L2-L3 = 395V
 L1-L3 = 394V

 L1-Jord = 226V
 L2-Jord = 226V
 L3-Jord = 227V

Driftströmar Amper på Kompressor:
 L1 = 4,07A
 L2 = 4,59A
 L3 = 4,10A

Har nu gått två dygn utan problem eller larm.
Rekomenderar er att kolla era mjukstarter då de får många till och frånslag så äts de upp till slut eller svetsas ihop. Min höll 6år och 3månader
« Senast ändrad: 29 januari 2012, 18:18:01 av G Bergström »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 1130-10 Larmat MS flera gånger nu, vad är felet??
« Svar #17 skrivet: 29 januari 2012, 18:33:25 »
Hej!
Har inget TS (tillskott)-problem då jag ingen elpatron har.

TS = TrÃ¥dskaparen  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: 1130-10 Larmat MS flera gånger nu, vad är felet??
« Svar #18 skrivet: 29 januari 2012, 19:01:06 »
Kan du inte löda loss bypass-reläet från mjukstarten, mäta upp det och byta ut det om det är dåligt. Borde inte kosta mer än en 50-lapp och det kan inte gärna vara så mycket annat?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: 1130-10 Larmat MS flera gånger nu, vad är felet??
« Svar #19 skrivet: 29 januari 2012, 21:30:11 »
Nibes mjukstart är ett kretskort Carl Gavazzi RSB4015-BS92 som sitter i min Nibe 1130-10.

Tyvärr bröts en liten plutt (Kan det vara en konding)av när jag skulle loss med det.
Hittar inga data på reläna eller kan någon säga vilket relä jag kan löda dit och stämmer med kretskortets hål?
Vad och vilken komponent gick sönder ?
verkar stå ett R överst
under står det 15 U Pico farad?
där under =25
Är ingen elektronik expert.
« Senast ändrad: 29 januari 2012, 21:35:08 av G Bergström »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1130-10 Larmat MS flera gånger nu, vad är felet??
« Svar #20 skrivet: 29 januari 2012, 22:42:28 »
Jag skulle gissa att det är en tantal kondensator 15uF 25V är det den som syns utanför kretskortet?
« Senast ändrad: 29 januari 2012, 22:48:44 av Remo »

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1130-10 Larmat MS flera gånger nu, vad är felet??
« Svar #21 skrivet: 30 januari 2012, 07:26:32 »
Om det är den som syns på utanför kretskortet på första bilden så måste du komma ihåg vilket håll
den satt i kortet den är nämligen polaritetberoende. Går säkert att ersätta med någon annan elektrolyt kondensator torr eller vanlig aluminium om det skulle vara svårt att hitta likadan.
Du kan ta med den till radio/TV reparatören så kan du säkert få en som passar om inte annars.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: 1130-10 Larmat MS flera gånger nu, vad är felet??
« Svar #22 skrivet: 30 januari 2012, 09:50:11 »
Skulle det gÃ¥ att fÃ¥ lite skarpare bilder där man kan läsa texten och följa kretskortsbanorna.  Jag tror INTE att de svarta komponenterna kan vara reläer, utan reläet är nog den blÃ¥a som det väl stÃ¥r 330 Ohm pÃ¥, men det är enklare att gissa om man kan se kretskortsbanorna pÃ¥ undersidan.  Var i Sverige bor du nÃ¥gonstans?

Angående komponenten som lossnade så är det nog en tantalkondensator, det är ingen större grej att byta ut.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1130-10 Larmat MS flera gånger nu, vad är felet??
« Svar #23 skrivet: 30 januari 2012, 11:05:31 »
Kondensatorerna (typen av kondingar) som är inringade till höger brukar inte hålla så länge, om de ser svullna ut, eller om det ser ut att ha läckt lite vätska i toppen på dem kan det vara ide att byta ut dem.

De två effekttransistorerna, eller om det är tyristorer, som är inringade till vänster brukar det kunna bli kallödningar på, på grund av värmeexpansion, som med tiden gör att lödningarna mattas ut och brister.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: 1130-10 Larmat MS flera gånger nu, vad är felet??
« Svar #24 skrivet: 30 januari 2012, 11:09:30 »
Skulle det gÃ¥ att fÃ¥ lite skarpare bilder där man kan läsa texten och följa kretskortsbanorna.  Jag tror INTE att de svarta komponenterna kan vara reläer, utan reläet är nog den blÃ¥a som det väl stÃ¥r 330 Ohm pÃ¥, men det är enklare att gissa om man kan se kretskortsbanorna pÃ¥ undersidan.  Var i Sverige bor du nÃ¥gonstans?

Angående komponenten som lossnade så är det nog en tantalkondensator, det är ingen större grej att byta ut.

Tycker det ser ut att stå "330n", verkar vara en konding. Ser ut att finnas andra liknande kondingar på kortet.

Tycker nog att de svarta burkarna är de komponenter som mest liknar reläer.

Bredden på ledningsbanorna på undersidan styrker att det är reläer. Två kraftiga och två tunna banor till var relä.
« Senast ändrad: 30 januari 2012, 11:11:10 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: 1130-10 Larmat MS flera gånger nu, vad är felet??
« Svar #25 skrivet: 30 januari 2012, 13:07:41 »
Går det att öppna de svarta burkarna?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: 1130-10 Larmat MS flera gånger nu, vad är felet??
« Svar #26 skrivet: 30 januari 2012, 16:45:59 »
OK, nu förstÃ¥r jag har reläet fungerar.  Det borde vara ett relä med koppling enligt http://media.digikey.com/pdf/Catalog%20Drawings/Relays/JM-schematic.jpg
http://search.digikey.com/us/en/products/JM1AN-TMP-DC12V-F/255-2893-ND/2177083

Vad det är för spänning på spolen vore kanske bäst att mäta upp först...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: 1130-10 Larmat MS flera gånger nu, vad är felet??
« Svar #27 skrivet: 30 januari 2012, 17:17:17 »
75:- på Elfa

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-110-92 .  Men som sagt kolla upp spänningen över spolen först.  Tror att det är ett vanligt 250V relä, dÃ¥ det i princip inte är nÃ¥gon spänningsskillnad mellan polerna dÃ¥ reläet switchas.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1130-10 Larmat MS flera gånger nu, vad är felet??
« Svar #28 skrivet: 30 januari 2012, 17:40:19 »
Ridax:  där gjorde du riktigt fin detektiv arbete! :)

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: 1130-10 Larmat MS flera gånger nu, vad är felet??
« Svar #29 skrivet: 30 januari 2012, 19:13:27 »
Skulle det gÃ¥ att fÃ¥ lite skarpare bilder där man kan läsa texten och följa kretskortsbanorna.  Jag tror INTE att de svarta komponenterna kan vara reläer, utan reläet är nog den blÃ¥a som det väl stÃ¥r 330 Ohm pÃ¥, men det är enklare att gissa om man kan se kretskortsbanorna pÃ¥ undersidan.  Var i Sverige bor du nÃ¥gonstans?

Angående komponenten som lossnade så är det nog en tantalkondensator, det är ingen större grej att byta ut.

Nu har jag beställt en nytt mjukstart/mjukstopp kort från Nibe.
Det är enligt uppgift Nibe som ställt lite speciella krav på kortet som Calo Gavazzi byggt / modifierat åt Nibe.
Utförandet har ev ändrats något under åren.

Men vore ju bra att ha ett i reserv. Ja kommer att provar lite och byta trasiga komponenter när jag fått det nya kortet

Här är lite skarpare bilder.
Ritade en röd pil där den trasiga (kondigen) skall sitta.

Längst upp till höger står det ramp start, ramp stop & intial Torque. men dessa går ej reglera på detta kort. Har sett ett annat kort (ej nibe där dessa gick att justera).
Tack Remo & Ridax för ert skarpa detektivarbete. Relät är troligtvis typ det du gissat.
Skall kolla lite bättre och labba som sagt när jag fått det nya mjuk-start/mjuk-stopp kortet.

PS Vill absolut varna för att göra ingrepp på kortet eller i värmepumpen om man inte har nödvändig kunskap om vad man sysslar med!!!DS
« Senast ändrad: 30 januari 2012, 19:53:24 av G Bergström »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!