Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Caldo X25 gÃ¥r on-off  (läst 7016 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
Caldo X25 går on-off
« skrivet: 17 december 2017, 00:07:29 »
Ungefär 2 1/2 vecka sedan jag fick min Caldo X25 installerad. Tycker att den går on-off hela tiden. Det har visserligen inte varit så kallt, -6 som kallast.
Jag har ytterligare en pump till på nedervåningen, en Panasonic CE12PKE och den går hela tiden utan att stanna och på låg förbrukad effekt. Just nu är det -3 ute
och den förbrukar runt 400W. Har ingen loggning på X25:an ännu, däremot loggar jag husets totala förbrukning och kan se att den förbrukar ungefär 670-700W när den går.
Och det gjorde den även när det var ett par plusgrader idag. Varför går den inte ner mer i förbrukad effekt istället för att gå on-off. Verkar lite konstigt ? Hade tidigare en Sanyo 123 i samma
utrymme och den gick aldrig on-off. Det är tätat ordentligt där rören går igenom väggen så det borde inte ställa till något problem.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #1 skrivet: 21 december 2017, 22:44:59 »
Ungefär 2 1/2 vecka sedan jag fick min Caldo X25 installerad. Tycker att den går on-off hela tiden. Det har visserligen inte varit så kallt, -6 som kallast.
Jag har ytterligare en pump till på nedervåningen, en Panasonic CE12PKE och den går hela tiden utan att stanna och på låg förbrukad effekt. Just nu är det -3 ute
och den förbrukar runt 400W. Har ingen loggning på X25:an ännu, däremot loggar jag husets totala förbrukning och kan se att den förbrukar ungefär 670-700W när den går.
Och det gjorde den även när det var ett par plusgrader idag. Varför går den inte ner mer i förbrukad effekt istället för att gå on-off. Verkar lite konstigt ? Hade tidigare en Sanyo 123 i samma
utrymme och den gick aldrig on-off. Det är tätat ordentligt där rören går igenom väggen så det borde inte ställa till något problem.
Hej E9

En värmepumps verkningsgrad varierar med frekvensen och är lägre i minsta och högsta frekvenserna. X-serien har en logik som drar på kompressorfrekvensen vid uppstart och det ökar avgiven effekt. Detta dels för att säkerställa oljeretur samt för att öka verkningsgraden. Kompressorfrekvensen faller efter ett tag. Om husets energibehov är lågt så kan detta leda till att det blir för varmt och maskinen stänger ner även om lägsta frekvensen är nådd och temperaturen inte sjunker. Vid högre energibehov kommer du inte märka av detta.
En annan orsak kan vara att hålet i väggen är bristfälligt tätat. Då vi har vår rumsgivare placerad i underkant av maskinen så kan ett kallras genom hålet orsaka en drift liknande din. De flesta installatörer tätar endast genomgången utifrån men denna konstruktion kräver även en isolering inifrån om maskinen sitter på en yttervägg. (ventilationsspalt i ytterbeklädnad) För att kunna täta hålrt utifrån måste maskinens kåpa plockas bort. Kommer du ihåg om installatören gjorde detta ?

Mvh
Daikin




Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #2 skrivet: 22 december 2017, 00:21:14 »
Jo det är tätat både från ut och insidan, visserligen med vanlig väggisolering. Jag hade kåpan borta igår kväll och mätte runt rören med IR-termometer men det var inte kallare någonstans. Kände inte heller att det kom in någon luft. Men kompletterade ändå med lite mer isolering för att vara på säkra sidan. Det sitter ett 75 mm rör genom väggen så det kan inte komma in någon luft den vägen. Såg att rumsgivaren satt precis i anslutning till där rören kommer in genom väggen. En ganska utsatt placering om det skulle kunna komma in luft förstår jag. Varför har man placerat den där och inte högre upp typ där den sitter på min Panasonic ? Jag har ytterligare en pump på nedervåningen, en Panasonic CE12PKE som sitter i motsatta delen av bottenvåningen ca 12 m bort. Den gör ju att pump 2, alltså Caldon inte behöver gå så hårt. Fast jag hade en Sanyo 123 där innan och den betedde sig aldrig så här utan gick på bara några hundra watt liksom Panasonicen gör nu (250W vid +2,5 ute). Planlösningen gör att det inte räcker med en pump om jag vill ha bra komfort på hela bottenvåningen. Därför har jag 2 stycken. Jag kan mycket väl tänka att mig att det blir bättre när det blir kallare ute. Har som kallast varit -6 i december men vid den temperaturen märktes ingen skillnad på gången. Tillförda effekten var runt 700W då också. Jag har inte heller sett att den går över denna effekt när den startar efter stillastående utan den varvar upp lite mjukt tills den når denna effekt och stannar där tills den står still igen. Skillnaden mellan ut och in temperatur ligger mellan 16-17 grader när jag har mätt vid olika temperaturer och tillfällen. Imorse hade jag t ex 23,7 in och 40,5 (+4 ute) ut vid börvärde 20 grader, 22 grader i rummet och fläkten i läge 2. Har testat med fläkten i läge 3 och då går den längre men stannar efter ett tag då också. Det jag skulle kunna göra är att köra med bara en pump ett tag och se om den går kontinuerligt då.

/ Niclas

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #3 skrivet: 22 december 2017, 11:24:15 »
Har labbat lite med pumpen  ;), eller inställningarna rättare sagt. Körde bara med en pump inatt och dÃ¥ var drifttiden betydligt längre. Fast dÃ¥ blev det för kallt i den delen där pump 1 sitter. Imorse gick den minst 40-50 minuter innan den stannade. Lite senare pÃ¥ morgon en 15-16 minuter. Nu när bÃ¥da är igÃ¥ng blir det bara 3-5 minuters gÃ¥ngtid och stillastÃ¥ende kanske 3 minuter. När den gick ca 16 minuter stegade den ner sig frÃ¥n ca 800 W vid uppstart ner till ca 480. Sen stegar den upp igen och stannar till slut. Kunde den bara fortsatt att stega ner eller hÃ¥llit sig pÃ¥ denna effekt hade den säkert hÃ¥llit sig igÃ¥ng. Har riktat om luftflödet frÃ¥n pump 1 för att inte pÃ¥verka pump 2 men det verkar inte ha sÃ¥ stor betydelse. Hade jag vetat att den inte klarat att gÃ¥ pÃ¥ lÃ¥ga effekter hade jag kanske valt en annan modell. FÃ¥r hoppas pÃ¥ att det blir en kall vinter och dÃ¥ lär jag säkert ha stor nytta av X25:ans kapacitet. Det blir väl oekonomisk när den gÃ¥r sÃ¥ pass mycket on/off kan jag tänka mig. Och det sliter säkert onödigt mycket ocksÃ¥. Ser ingen lösning pÃ¥ problemet heller.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #4 skrivet: 22 december 2017, 13:24:42 »
Nu höjde jag börvärdet 1 grad till 21 på X25:an och sänkte en grad på Pansonicen och
vips stegade X25:an ner till runt 400W och gÃ¥r utan att stanna. Och jag som hade gett upp  ;)
Får se om det håller i sig !!!

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #5 skrivet: 22 december 2017, 14:18:14 »
Ja spec om man har 2 st pumpar som jobbar ihop som du har där så är det en mkt viktig egenskap att pumparna också kan gå ned till en låg värmeavgivning utan att gå i off-läge, ja t.om viktigare än att pumparna kan prestera höga värmeeffekter.
Caldo X25 som du har har om man tittar i databladet en värmeeffekt på mellan 1,0- 6,6 kw Vilket skulle innebära om allt står rätt till att med ett COP-värde på ca 5 så skulle den pumpen kunna gå ned till min ca 200 watt i elförbrukning, men antagligen klarar pumpen inte att innehålla detta värde.
De äldre modellerna av Daikin ivf är ju kända för att ha väldigt höga lägsta värmeavgivningar och låg då vanligtvis på allt mellan ca 1,4-1,7 kw i lägsta värmeeffekt vilket ger väldigt mkt on/off-drift vid väderlek med lite lägre värmebehov i husen.
När det gäller pumpar som har kapacitet för riktigt låga värmeeffekter så är de lätt räknade idag, jag kommer i hastigheten bara på Fujitsu 09 SLIM och Toshibas pumpar som klarar den uppgiften på ett bra sätt. Fujitsun går ned till ca 500 watt och Toshibas RAS25 går ned till 450 watt, RAS35 går ned till 650 watt. Panasonics pumpar går f.ö ned till ca 850 watt.
400 watt i minförbrukning i ditt fall där är ju rätt mkt, 400 watt med ca COP 5 skulle motsvara ca 2000 watt i min värmeavgivning för den pumpen.
Här lite längre ned på sidan står att läsa att det också är viktigt med egenskaper för låga värmeavgivningar på pumparna.
http://www.energiradgivaren.se/2013/08/test-av-varmepumpar-lg-panasonic-mitsubishi-och-daikin/
« Senast ändrad: 22 december 2017, 14:40:35 av Karis »

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #6 skrivet: 22 december 2017, 17:34:56 »
Ja lite lägre lägsta effekt hade varit önskvärt, i alla fall när det är runt 0:an och däröver.
Just nu kan jag inte se exakt hur mycket den förbrukar eftersom jag loggar hela husets förbrukning via en pc. Tidigare under dagen stängde jag av i stort sett allt för att fÃ¥ en uppfattning hur X25:an beter sig. Panasonicen är kopplad via stickpropp sÃ¥ den har jag bra koll pÃ¥. Efter jul ska jag be elektrikern installera en enfasmätare med möjlighet till loggning. DÃ¥ fÃ¥r jag bättre koll  ;) Att X25:an gÃ¥r pÃ¥ högre tillförd effekt märks när jag mäter temperaturen pÃ¥ ut frÃ¥n bÃ¥da pumparna. P förbrukar ca 240 W och blÃ¥ser ut 31.4 grader. D har jag inte koll pÃ¥ riktigt men där är temperaturen 38.4 ut och 24.4 in just nu. Fläktläge 2 och 22.5 grader i rummet. Och den gÃ¥r kontinuerligt vilket är positivt  ;)

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #7 skrivet: 22 december 2017, 19:23:40 »
Pumpar med låg lägsta effekt kostar lite mer och det får man tänka på vid val av pump.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #8 skrivet: 22 december 2017, 19:30:28 »
Visst skulle man gjort det  ;) Fast Daikin Caldo X25 är ju ingen lÃ¥gprispump precis.




Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #9 skrivet: 23 december 2017, 13:13:26 »
Ja lite lägre lägsta effekt hade varit önskvärt, i alla fall när det är runt 0:an och däröver.
Just nu kan jag inte se exakt hur mycket den förbrukar eftersom jag loggar hela husets förbrukning via en pc. Tidigare under dagen stängde jag av i stort sett allt för att fÃ¥ en uppfattning hur X25:an beter sig. Panasonicen är kopplad via stickpropp sÃ¥ den har jag bra koll pÃ¥. Efter jul ska jag be elektrikern installera en enfasmätare med möjlighet till loggning. DÃ¥ fÃ¥r jag bättre koll  ;) Att X25:an gÃ¥r pÃ¥ högre tillförd effekt märks när jag mäter temperaturen pÃ¥ ut frÃ¥n bÃ¥da pumparna. P förbrukar ca 240 W och blÃ¥ser ut 31.4 grader. D har jag inte koll pÃ¥ riktigt men där är temperaturen 38.4 ut och 24.4 in just nu. Fläktläge 2 och 22.5 grader i rummet. Och den gÃ¥r kontinuerligt vilket är positivt  ;)
Ja då kan man väl med ledning av dina uppgifter här så tyder väl det mesta på att pumpen drar någonstans mellan 350-400 watt i elförbrukning och avger mellan ca 1700-2000 watt i värmeeffekt för att inte gå on/off. Du får väl avvakta och se framåt vårvintern och våren inkl höst och senhöst när värmebehovet är lite mindre i husen, då har du helt säkert en ständig on/off-drift på pumpen.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #10 skrivet: 24 december 2017, 08:26:17 »
Det lär bli mycket on/off det är jag övertygad om. Nu är det +9 ute och dÃ¥ är det kört igen. Panasonicen däremot gÃ¥r pÃ¥ minförbrukning, alltsÃ¥ runt 180W. Fast även den gick lite on/off igÃ¥r när det var +11 igÃ¥r. Däremot är den tillförda effekten vid start mycket lägre vid uppstart än hos Daikinpumpen. Startar pÃ¥ mellan 200-300W sen varvar den ner ytterligare efter en stund. X25:an gasar pÃ¥ upp till mellan 700-800W vid varje start och sen hinner den gÃ¥ ner till runt 600 W innan det blir för varmt och stannar igen. Visst, det gÃ¥r säkert fÃ¥ den att gÃ¥ ner i lägre effekter om jag höjer börvärdet igen men dÃ¥ blir det alldeles för varm inne. Tur att det är 10-Ã¥rs garanti pÃ¥ kompressorn för det borde slita mer när den startar och stoppar sÃ¥ pass ofta som den gör  ;)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #11 skrivet: 24 december 2017, 09:10:17 »
Hur mycket mer sliter start och stopp jämfört med att den gÃ¥r hela tiden? Det är ju rätt smÃ¥ "laster" som dras igÃ¥ng och en relativt mjuk start när en motor startar med en inverter  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #12 skrivet: 24 december 2017, 09:32:25 »
DÃ¥ är antalet starter inget jag behöver oroa mig för dÃ¥  tummenupp.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2018, 12:59:30 »
Ja att en massa start och stopp sliter mer än en kontinuerlig drift rÃ¥der det nog ingen tvekan om, men det är väl ändÃ¥ inte de mÃ¥nga start och stoppen inkl slitaget som är det allra största problemet med en pump som har en hög lägsta värmeavgivning. Utan det värsta med en massa on/off-drift pÃ¥ pumparna är att man fÃ¥r en mkt oekonomisk drift där pumpen vid varje uppstart mÃ¥ste bygga upp trycket innan den kan börja leverera värme inkl gasa pÃ¥ för fullt för att sedan stega tillbaka ned igen och gÃ¥  i off-läge pÃ¥ nytt, detta resulterar i en massa onödig energiförbrukning som inte ger nÃ¥got tillbaka i värme till huset förrän pumpen börjar gÃ¥ kontinuerligt igen. Detta ger ocksÃ¥ i sin tur även en klart sämre värmekomfort i husen med en därmed varierad/upplevd innetemperatur, väldigt irriterande.
Så skall man ha en pump med inverterdrift så är det inte bara maxkapaciteten man skall titta på även om den är mkt viktig utan även pumpens min värmeeffekt, för annars är man tillbaka i tiden där de gamla on/off-pumparna härskade.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2018, 20:29:38 »
Du absolut rätt Karis !! Det kan aldrig vara ekonomiskt att pumpen går mycket on/off. Hade hellre sett att den gått på lägre effekter också. Att höja börvärdet en grad eller två bara för att den skall gå kontinuerligt medför också att det blir varmare inne än jag behöver ha det. Nu eldar jag iofs i kakelugnen 2 ggr/dag som sitter i samma rum som pumpen och då går den givetvis ännu mindre. Tror jag nämnde tidigare att jag hade en Sanyo 123 i samma utrymme. Den gick också väldigt lite men den klarade att gå på riktigt låga effekter. Dessutom kunde jag placera fjärrkontrollen på något bra ställe eftersom den skickade innetemperaturen till innedelen. Jag tyckte det var en mycket bra lösning. Undrar varför inte fler tillverkare anammat den lösning ?? Då spelade det ingen roll om genomföringen genom väggen skulle släppa igenom en gnutta kyla. För övrigt tycker jag att det är konstigt att min tempgivare sitter där den sitter. Varför har man inte satt den uppe på kondensorn som de flesta andra pumpar har sina. Jag har vid 2 tillfällen kontrollerat om det kommer in någon tjuvluft men jag kan inte känna något ens när det var -10 ute. Mätte tempen kring rören med min IR-termoter och jag kunde inte märka att det skulle vara kallare någonstans. Jag har ett 75 mm rör genom väggen och röret är tätat med isolering både från ut och insidan. Att det skulle läcka där ser jag som osannolikt faktiskt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!