Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3  (läst 34301 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: NYA CTC V3
« Svar #90 skrivet: 04 januari 2007, 22:48:34 »
Hej , jag loggar inger sÃ¥dant. Med risk för att bli ännumer VP-nörd sÃ¥ kanske man fÃ¥r skaffa en 1-Wire logger  :) 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #91 skrivet: 06 januari 2007, 20:12:23 »
Jag har suttit och funderat hur styret fungerar Sc:,h, är inte säker pÃ¥ att jag greppar det helt. Rätta mig gärna sÃ¥ jag förstÃ¥r bättre  --/
saxat ur manualen:  :,v( NÃ¥gra styrdata
◗ Kompressorn: 5°C mellan start och stopp. Kompressorn stannar pÃ¥ börvärdet och startar pÃ¥ 5°C lägre temp.
◗ Värmepumpens börvärde är 5°C högre än framledningens börvärde ner till 35°C VPtemp.
◗ Förändring av rumstemperaturen ger omedelbart ett förändrat framledningsbörvärde.
◗ Hetgastemperatur: larmar vid 130°C.
◗ Brinetemperatur: larmar vid -5°C.

Som jag förstÃ¥r det  :-\ (glöm det där med fast kondensering i det här fallet):
1) Allt går egentligen ut på att reglera rätt framledningstemperatur med hjälp av utetemp och inställd hus-kurva, ev. kompenserat av innegivare.
2) Värmepumpens börvärde för vattentemp är framledningstemperaturen +5ºC. Vid stabil framledningstemperatur (säg 40ºC som exempel) jobbar kompressorn mellan framledningstemperaturen 40 och värmepumpens börvärde 45. (-Ar lite tveksam till Bertils antagande om 7-8ºC)
3) Pannans övre (eldelens) börvärde för vattentemp är framledningstemperaturen +7ºC, för att säkerställa varmvatten och reservvärme.

Min teori ::)
Eftersom nu de flesta som skriver här på forumet verkar sätta 0kW på El medan en del inte 'riktigt törs för husfridens skull' så undrar jag om någon har provat med att sätta in ett tid-relä i serie på el-tillskottet, alltså att fördröja inkopplingen av el-tillskottet på motsvarande sätt som man i styret kan fördröja shunten att ta värme från pannans övre del (om inte den nu oxå är spärrad med >240min).
Jag tycker det borde kunna fungera för dÃ¥ fÃ¥r kompressorn tid pÃ¥ sig att jobba ett tag innan man släpper pÃ¥ dyrt tillskott  fiR:(om det verkligen visar sig behövas)
Jag har en del ideer, men ingen fungerade värmepump *vinkar*
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: NYA CTC V3
« Svar #92 skrivet: 06 januari 2007, 22:25:26 »
3) Pannans övre (eldelens) börvärde för vattentemp är fram ledningstemperaturen +7ºC, för att säkerställa varmvatten och reservvärme.
tilläggas kan att det är framleding + 7 minst som gäller OM det värde överstiger inställt börvärde.

annars var det rätt, jag är rätt tveksam till Bertils  delat t pÃ¥ 7-8 grader när det gäller CTC. Den funkar lite pÃ¥ annat sätt än mÃ¥nga andra. Notera tt JAG inte tvivlar pÃ¥ att det kanske är mest optimalt med en diff pÃ¥ 7-8 grader, utan till principen att diff pÃ¥ 7-8 skulle gälla CTC.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #93 skrivet: 06 januari 2007, 23:19:17 »
Intressant teori om tidsstyrning på TS el. Borde funka i flera fall. Men om man tappar vatten, exempelvis duschar och temeraturen faller vill man inta att TS ska gå in direkt för att hjälpa till värma vattnet då?
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #94 skrivet: 07 januari 2007, 00:03:55 »
Men om man tappar vatten, exempelvis duschar och temeraturen faller vill man inta att TS ska gå in direkt för att hjälpa till värma vattnet då?
Ja, du har helt rätt.  :-[ Som sagt pÃ¥ tv av P.Dalle, 'tänkte inte pÃ¥ det'. *roflmao*

- Argumenten har varit att TS går in för snabbt innan värmepumpen fått köra ett tag.
Jag har även sett att någon nämt att det tar ett litet tag för värmen att stiga genom skiktplåten så en fördröjning borde inte skada då. Jag få fundera mera... Sc:,h
« Senast ändrad: 07 januari 2007, 00:19:10 av NollKoll »
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: NYA CTC V3
« Svar #95 skrivet: 07 januari 2007, 00:47:17 »
Argumenten har varit att TS går in för snabbt innan värmepumpen fått köra ett tag.
Jag har även sett att någon nämt att det tar ett litet tag för värmen att stiga genom skiktplåten så en fördröjning borde inte skada då. Jag få fundera mera... Sc:,h
Det första man kan göra är att sätta ned effekten på elpatronen till 1.5kw och inte ha den ngt högre. sedan kanske man kan köra den i intervaller :) för att bromsa temperatur fallet...
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #96 skrivet: 07 januari 2007, 20:21:02 »
Citera
annars var det rätt, jag är rätt tveksam till Bertils  delat t pÃ¥ 7-8 grader när det gäller CTC. Den funkar lite pÃ¥ annat sätt än mÃ¥nga andra. Notera tt JAG inte tvivlar pÃ¥ att det kanske är mest optimalt med en diff pÃ¥ 7-8 grader, utan till principen att diff pÃ¥ 7-8 skulle gälla CTC.

Det är kölmediat som behöver en viss tempdiff, pga av den "glide" som R407C har.
det är en blandning av olika köldmedia, därav detta "fenomen" att för fullkondensering behövs en viss tempdiff över värmeväxlaren.

Men jag är mest nyfiken om nån loggat. Dom har nog tänkt på det här från fabrik....
Själva kretsen är ju väldigt kort, ungefär som vv kretsen på en Thermia/Nibe, den är också väldigt kort.
Där ser man mindre tempdiff vid vv drift.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: NYA CTC V3
« Svar #97 skrivet: 07 januari 2007, 20:51:14 »
Nu förstår jag ingenting Bertil....... Sc:,h

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #98 skrivet: 07 januari 2007, 21:32:36 »
Citera
Citera
Men om man tappar vatten, exempelvis duschar och temeraturen faller vill man inta att TS ska gå in direkt för att hjälpa till värma vattnet då?
Ja, du har helt rätt.  Som sagt pÃ¥ tv av P.Dalle, 'tänkte inte pÃ¥ det'.
Fast om ditt tidrelä kan styras utifrÃ¥n om vv tappas, typ temperatur pÃ¥ vv ledning, sÃ¥ borde det funka tycker jag. Men nu blev det lite väl teoretiskt kanske  :D
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: NYA CTC V3
« Svar #99 skrivet: 07 januari 2007, 23:01:44 »
Bertil: Jag tvivlar Inte pÃ¥ att 7-8 grader skulle vara optimalt. Skulle var intressant som du säger  och se vilka temperature vi talar om pÃ¥ dessa "kretsar"
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #100 skrivet: 08 januari 2007, 12:22:38 »
Nisse-Gurra

Sök på Glide och R407C
Vet iofs inte om ni har det pÃ¥ lite äldre maskiner.  Men flertalet nyare pumpar (vatten vatten) har det köldmediat.
I min Thermia som är 7 år är det ett köldmedia R407A den är nästan utan glide...



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: NYA CTC V3
« Svar #101 skrivet: 08 januari 2007, 15:30:42 »
joo gliden förstår jag men inte vad det har att göra med tempdiffen över värmeväxlaren, om du har en diff på låt säga 7 grader när det går in 40 grdigt vatten i växlaren minskar ju den diffen desto varmare vatten man får???? eller har jag fel?.....eller fattat fel.....samma vad har det att göra mad gliden på gasen?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #102 skrivet: 08 januari 2007, 19:07:59 »
Kompressorn ger ungefär samma temdiff över värmeväxlaren oavsett temp. iofs sjunker diffen lite vid höga temperaturer pga av lägre verkningsgrad.
Diffen behövs för att gasen ska hinna förångas resp kondenseras fullständigt...

Ungefär som vid ytjordvärme... stora mängder energi utvinns när mediat byter fas.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: NYA CTC V3
« Svar #103 skrivet: 08 januari 2007, 20:08:56 »
i min pump kan diffen sjunka med 3 grader mellan 50 & 55 grader.....

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #104 skrivet: 22 januari 2007, 17:50:21 »
Väldigt vad tråden har vuxit. Kul.
Jag loggar nu mer min VP. Då jag har en "delad" installation har jag tämligen lätt att komma åt olika rör. Jag vill bestämt dra mig till minnes att Delta T på varma sidan på pumpen är nästan genomgående 7 grader när den har kommit upp varv så att säga. Jag kan just nu inte dubbel kolla, jag sitter ute på min båt och kör, kommer hem om en vecka. Delta T på brinesidan är 5 grader när den har gått en stund.
Däremot är det ju min framledning/retur diff som är ganska hög så hög som 10 grader.
 Sc:,h
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!