0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du har antagligen rätt vi pratar inte samma "språk" :-[Men det är två kretsar en som värmer från kompressorn. Den har köldmediet R407C har man det då bör man ha 7-8 graders tempdiff, åtminstone 6 grader. På primärkretsen den som laddar tanken.Om man vill ha så ekonomisk drift som möjligt, då bör tempen på stigen till radiatorsystemet vara lika hög som tempen på stigen i primärkretsen.
tempdiffen blir mindre med högre temp på framledningen, så är det!
Om man vill ha så ekonomisk drift som möjligt, då bör tempen på stigen till radiatorsystemet vara lika hög som tempen på stigen i primärkretsen.
Ok nu förstår jag vad du menar... åtminstonde bitvis... Wink HuhFör att fatta bättre fler frågor...Kompressorslingan som värmer acktanken(radiatorslingan) matas med en temp som motsvarar tempen i nedre delen av tanken... värms sedan av kompressor och matas ut i tankslingan igen, i detta läge är det optimalt med 7-8grader diff eller(mellan in och ut i kompressor på varma sidan)?
Upp till 55C eller? sen kan väl inte pumpen ge mer så då ökar diffen fast åt andra hållet...
Om man vill ha så ekonomisk drift som möjligt, då bör tempen på stigen till radiatorsystemet vara lika hög som tempen på stigen i primärkretsen.CiteraMen COP blir bättre vid låg framledning och här "mässar" Wink du för hög framledning... För att ha samma temp på båda stigarna kräver väl hög framledning eller? --/
CiteraOk nu förstår jag vad du menar... åtminstonde bitvis... Wink HuhFör att fatta bättre fler frågor...Kompressorslingan som värmer acktanken(radiatorslingan) matas med en temp som motsvarar tempen i nedre delen av tanken... värms sedan av kompressor och matas ut i tankslingan igen, i detta läge är det optimalt med 7-8grader diff eller(mellan in och ut i kompressor på varma sidan)?Ja... med köldmediet R407 CFast logiken i skrivningen kan ha vissa brister :-[ :-[ :-[Så vid maximalt belastad VP=55C så är optimal returtemp från raddar 55-7=48C.(detta ger 48C i botten på tanken...)Men samtidit strävar man efter delta på 3C över raddar...Mera logik behöver jag från dig Bertil... Går det att få ihop logiken med alla olika önske delta eller måste man välja ett som man prioriterar? Isåfall vilket väger tyngst? (1kg bomull eller 1kg bly kanske samma problematik...)
Ok nu förstår jag vad du menar... åtminstonde bitvis... Wink HuhFör att fatta bättre fler frågor...Kompressorslingan som värmer acktanken(radiatorslingan) matas med en temp som motsvarar tempen i nedre delen av tanken... värms sedan av kompressor och matas ut i tankslingan igen, i detta läge är det optimalt med 7-8grader diff eller(mellan in och ut i kompressor på varma sidan)?Ja... med köldmediet R407 CFast logiken i skrivningen kan ha vissa brister :-[ :-[ :-[
Nja ! blanda inte in mig i detta Som det fram gått så är CTC upp byggt på ett hela annat sätt än andra märken ( och får väll inte vara med i de fyras gäng).Jag trodde att det var Temperaturen i tanken som avgjorde när kompressons startade ?? Så varför skulle det vara viktigt med ett delta T på 7-8 grader mellan ingående och utgående Jag tror nämligen att Vattnet i den undera delen av tanken blandas lite... det är därför skiktplåten finns, för att varmvattnet i vöre delen skall blandas försnabbt med det kallare vattnet i nedredelen ? Men det är bara en gissning från minsida
Frågan är hur det fungerar på CTC ?Borde inte VP vara optinerad för att lyfta tempen 7-8 grader oavsett temp i tanken Kan det bli så mycket skillanad i de olika nivåerna så att det skulle vara bättre att få till baka 7-8 grader kallare vatten på returen i förhållande till utgående...