Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3  (läst 34300 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #60 skrivet: 06 december 2006, 02:24:12 »
Hmm

Jo det är väl sant. Då skulle man ju på nått sett få en mycket minimal energiförbrukning. Jag vet inte vad som är optimalt faktiskt. Jag fastnade väl i tänket att man måste ha en energiförbrukning och det är ju inte optimalt ;)
Men i mittfall vill jag nog ha lite värmetransport mellan radiatorerna och rummen., annars blir de nog kallt, det är som sagt lite dragit just nu.
Men jag är nöjd, har redan "tjänat" in 3500kWh på 6 månader som vi förbrukade för mycket tidigt i våras.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #61 skrivet: 06 december 2006, 16:52:45 »
Men Bertil/Rickard brukar ju mässa för Delta på 5-7 grader...
vore kul med en kommentar frÃ¥n deras sida...  ::)
Somvanligt är det väl undantag frÃ¥n normala tumregler för CTC...  ;D ;D ;)
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #62 skrivet: 06 december 2006, 16:54:15 »

Men i mittfall vill jag nog ha lite värmetransport mellan radiatorerna och rummen.,

För övrigt tror jag att de mässar för 3 grader per radiator och 7 för hela kretsen... men de reder nog snart ut begreppen...  :)
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #63 skrivet: 06 december 2006, 19:28:06 »
Mässar och mässar... nu blir ja lite sur!  fiR:

Vi lär ut vad som är optimalt basta  8)

Men som ni antyder det är ju över kompressorn det ska va sån temp att den fullkondenserar.
men det har ni väl koll på hoppas jag.

Sen shuntar ju ni ut vatten med hjälp av en extra cirkpump, så delta på radiatorkretsen kan gärna va lite lägre än vad vi brukar "mässa" om. Detta för att få max värmeavgivning från raddarna så ni kan sänka er värmekurva!

Men kanske inte när kompressorn gÃ¥r, dÃ¥ funkar ju CTC som en IVT med volymtank.  Balans mellan primär o sekundärkretsen bör det va eller hur!

Citera
För övrigt tror jag att de mässar för 3 grader per radiator och 7 för hela kretsen... men de reder nog snart ut begreppen...

Har man 3 över raddarna då bklir det 3 över hela kretsen också....








Citera
Mässar och mässar... nu blir ja lite sur!

Hohoo hohooo mera tÃ¥l jag  Thumbsup *vinkar* *roflmao*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #64 skrivet: 06 december 2006, 19:33:31 »
Mässar och mässar... nu blir ja lite sur!  fiR:

Vi lär ut vad som är optimalt basta  8)

Citera
Mässar och mässar... nu blir ja lite sur!

Hohoo hohooo mera tÃ¥l jag  Thumbsup *vinkar* *roflmao*


Jag försökte hÃ¥lla glimten i ögat...  ;) men pisk fick jag...  --/  ;)


/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #65 skrivet: 06 december 2006, 19:37:45 »

Sen shuntar ju ni ut vatten med hjälp av en extra cirkpump, så delta på radiatorkretsen kan gärna va lite lägre än vad vi brukar "mässa" om. Detta för att få max värmeavgivning från raddarna så ni kan sänka er värmekurva!

Men kanske inte när kompressorn gÃ¥r, dÃ¥ funkar ju CTC som en IVT med volymtank.  Balans mellan primär o sekundärkretsen bör det va eller hur!

Citera
För övrigt tror jag att de mässar för 3 grader per radiator och 7 för hela kretsen... men de reder nog snart ut begreppen...

Har man 3 över raddarna då bklir det 3 över hela kretsen också....

Citera
Mässar och mässar... nu blir ja lite sur!

Hohoo hohooo mera tÃ¥l jag  Thumbsup *vinkar* *roflmao*

Extra cirk pump?  ???
Varför inte när pumpen gÃ¥r?  ???
har man fler raddar med olika delta sÃ¥ blir det nÃ¥got annat över pumpen...  --/ --/
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #66 skrivet: 06 december 2006, 19:51:24 »
så delta på radiatorkretsen kan gärna va lite lägre än vad vi brukar "mässa" om. Detta för att få max värmeavgivning från raddarna så ni kan sänka er värmekurva!
Lite kontrollfrÃ¥gor sÃ¥ jag vet om du är med i matchen...  --/(mest för att jag själv skall fatta...  Sc:,h  ;) )
Lågt delta T på radd ger hög värmeavgivning
Lågt delta T över pump ger högre verkningsgrad
Hög värmeavgivning =>sänkt framlednings temp
högre verkningsgrad=>bättre ekonomi

Klarade jag högskoleprovet? Om man inte gör de kan man ju alltid skylla pÃ¥ de mässande lärarna.  --/
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #67 skrivet: 06 december 2006, 23:04:14 »
jaadu... nu ska vi se  ;)

Citera
Lågt delta T på radd ger hög värmeavgivning
ja men indirekt... det är radiatorns genomsnittstemp i förhållande till rummets temp som avgör värmeavgivningen. Ett litet delta ger då hög snitttemp, men det är mera (även) beroende på framledningstempen. Ett jättehögt flöde med framledningstemp på +20 grader ger ingen effekt även om flödet är oändligt, så man kan påstå att flödet inte spelar nån roll för värmeavgivningen.

Citera
Lågt delta T över pump ger högre verkningsgrad
Det där har varit olika åsikter om, men om man har köldmedia med "glide" dvs blandning av olika köldmedia. Som var försig och i blandningen har olika kondenseringstemperaturer. Då ska man ha ett delta på 6-7 grader. (över kompressorn). Tex IVT skriver 8-10 tycks jag minnas. Brukar anges som nominellt flöde (nominellt delta t)

Citera
Hög värmeavgivning =>sänkt framlednings temp
Ja. Eller vid snabb ökning av värmeavgivningen tex fläktradiator, sänkning av returtempen... men värmeavgivningen i ett radiatorsystem ändras ju inte vid samma framledning. Så man kan lika gärna påstå ATT högre framledningstemp (eg. genomsnittlig temp) ger högre värmeavgivning.

Citera
högre verkningsgrad=>bättre ekonomi
Ja

Citera
Extra cirk pump?
CTC har i likhet med tex IVT en intern cirkpump och en extern på varma sidan... för att säkerställa (möjliggöra) cirkulation över radiatorerna hela tiden. På tex Nibe o Thermia står radiatorkretsen stilla vid vv produktion. Vi får förlita oss till värmetrögheten i byggnaden och värmen som finns i den volym vatten som finns stillastående i raddarna.

Citera
Varför inte när pumpen går?
Säg att man har jättehögt flöde på primärsidan sekundärsidan (radiatorkretsen) då blandas svalt returvatten in på stigen, det ger lägre temp på raddarna än i tanken. Det ger att värmekurvan (för kompressorn) måste vara "onödigt" hög. Rätt marginellt iofs, men bör beaktas. Resonemanget gäller förstås bara när kompressorn arbetar.

Som du säger har man aldrig samma delta över alla raddar, så det blir ett genomsnitt vid pumpen...

Citera
För övrigt tror jag att de mässar för 3 grader per radiator och 7 för hela kretsen... men de reder nog snart ut begreppen...
  Men har man tre grader pÃ¥ varje radiator dÃ¥ blir det ju tre även vid vp.

FÃ¥ se hur mÃ¥nga minor jag trampade pÃ¥ och hur mÃ¥nga tankevurpor det blev.  ;) :D ^-^ ??? :-[ Sc:,h :-\ :P

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #68 skrivet: 07 december 2006, 17:21:33 »
det är radiatorns genomsnittstemp i förhållande till rummets temp som avgör värmeavgivningen. Ett litet delta ger då hög snitttemp, men det är mera (även) beroende på framledningstempen. Ett jättehögt flöde med framledningstemp på +20 grader ger ingen effekt även om flödet är oändligt, så man kan påstå att flödet inte spelar nån roll för värmeavgivningen.
Givetvis, men om man har rumstemp=20C behövs ingen värmeavgivning... Det borde vara optimalt att ha framledning 20 vid rumtemp 20 eller?. Blir rummet kallare(eller framledn. varmare) ökar avgivningen...  Detta kräver dock stora raddar...

Citera
Lågt delta T över pump ger högre verkningsgrad Det där har varit olika åsikter om, men om man har köldmedia med "glide" dvs blandning av olika köldmedia. Som var försig och i blandningen har olika kondenseringstemperaturer. Då ska man ha ett delta på 6-7 grader. (över kompressorn). Tex IVT skriver 8-10 tycks jag minnas. Brukar anges som nominellt flöde (nominellt delta t)
Returen går väl in i samma tank som framledn. vilket även här borde innebära att en liten diff är bättre än stor diff eller?
Var kommer köldmedia och glide in i bilden här??? är jag helt offline i detta ämne?

Citera
Hög värmeavgivning =>sänkt framlednings temp Ja. Eller vid snabb ökning av värmeavgivningen tex fläktradiator, sänkning av returtempen... men värmeavgivningen i ett radiatorsystem ändras ju inte vid samma framledning. Så man kan lika gärna påstå ATT högre framledningstemp (eg. genomsnittlig temp) ger högre värmeavgivning.

Tanken var att få så stor avgivning som möjligt vid så låg framledning som möjligt.

Citera
Extra cirk pump? CTC har i likhet med tex IVT en intern cirkpump och en extern på varma sidan... för att säkerställa (möjliggöra) cirkulation över radiatorerna hela tiden. På tex Nibe o Thermia står radiatorkretsen stilla vid vv produktion.
Vad jag vet finns 2 cirk pumpar i CTC en för varma och en för kalla.
Skulle det finnas ytterligare en?

Citera
Varför inte när pumpen går? Säg att man har jättehögt flöde på primärsidan sekundärsidan (radiatorkretsen) då blandas svalt returvatten in på stigen, det ger lägre temp på raddarna än i tanken.
CTC shuntar ut rätt temp hela tiden eller?

Blev trassligt men ganska intessanta svar och nya frågor...
Min tur att fÃ¥ pisk.  --/ knUp
« Senast ändrad: 07 december 2006, 17:48:26 av Heat? »
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #69 skrivet: 07 december 2006, 23:21:44 »
Citera
Givetvis, men om man har rumstemp=20C behövs ingen värmeavgivning... Det borde vara optimalt att ha framledning 20 vid rumtemp 20 eller?. Blir rummet kallare(eller framledn. varmare) ökar avgivningen...  Detta kräver dock stora raddar...

Nja raddarna skulle bli enorma.

Citera
Returen går väl in i samma tank som framledn. vilket även här borde innebära att en liten diff är bättre än stor diff eller?
Var kommer köldmedia och glide in i bilden här??? är jag helt offline i detta ämne?

Om man har optimal diff över vp säg 7-8 grader och enormt flöde över raddarna säg 2 graders delta, dÃ¥ kyls stigen till raddarna av inblandat returvatten frÃ¥n radiatorkretsen eller frÃ¥n tanken.  Det gör att kompressorn jobbar med högre temp än framledningen. det är inte optimalt. Jämför diskussionen med tex en IVT med bypassledning eller volymatank

Citera
Tanken var att få så stor avgivning som möjligt vid så låg framledning som möjligt.
Överdimensionerade radiatorer, det ska man absolut välja vid konvertering, men dom flesta har ju redan raddar. Då är högre genomsnittlig temp på raddarna som ger mera effekt.

Citera
Vad jag vet finns 2 cirk pumpar i CTC en för varma och en för kalla.
Skulle det finnas ytterligare en?

 Värmebärarpumpen transporterar pannans kalla vatten till kondensorn där energin frÃ¥n berget/marken tas upp och förs till pannan. Sen finns (sekundär) pump pÃ¥ radiatorkretsen.

Citera
CTC shuntar ut rätt temp hela tiden eller?
Ja vilket är en stor fördel i många anläggningar det minimerar risken för "knäppningar"

Nu har vi nog surrat till det rejält  ;) :o
« Senast ändrad: 07 december 2006, 23:30:00 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #70 skrivet: 08 december 2006, 01:04:26 »
Hur blev det nu Bertil? Var det två eller tre pumpar?
Själv har jag bara hittat samma två som Heat refererar till. Förutom dessa så finns en CP till radiatorerna, men det finns väl i alla anläggningar?
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #71 skrivet: 08 december 2006, 11:01:34 »
Citera
Hur blev det nu Bertil? Var det två eller tre pumpar? Förutom dessa så finns en CP till radiatorerna, men det finns väl i alla anläggningar?

På tex NIBE och Thermia är det en pump för värmekretsen, den inbyggda! och en pump på kalla sidan.
Några har dubbla pumpar på "varma" sidan. tex CTC och IVT.
IVT har enligt Jocke montör börjat gå ifrån det här med dubbla pumpar. OM som han säger man kan garantera bra flöde över radiatorkretsen hela året. Det har vi ju alla snart eftersom det är drift med radiatortermostater som kan "stoppa" flödet. det är ju varken bra för pumpen eller för verkningsgraden.
Som jag ser det är det en onödig kostnad både drift och underhållskostnad. Totalt i landet finns det en enorm mängd "onödiga" cirkpumpar, det dock mest i större fastigheter. Där har under många år dom flesta problemen lösts med en extra cirkpump, när oftast dom som finns räcker gott och väl bara flödena balanseras.
Där vi har 25 kw pumpen är det 4 pumpar pÃ¥ varma sidan!! (obs ingen golvvärme). 2 st är garanterat helt onödiga!  Egentligen 3 onödiga, eftersom vi inte stryper med radiatorventiler. men sÃ¥ länge acken är kopplad som den är sÃ¥ mÃ¥ste det vara 2 pumpar. (kopplad med 4 anslutningar)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #72 skrivet: 08 december 2006, 16:05:57 »
Om man har optimal diff över vp säg 7-8 grader och enormt flöde över raddarna säg 2 graders delta, dÃ¥ kyls stigen till raddarna av inblandat returvatten frÃ¥n radiatorkretsen eller frÃ¥n tanken. 

Dag för fler funderingar, ibland är det svÃ¥rt att fatta även de enklaste saker...  :-\

Om man har delta 2C över raddarna(alla raddar samma delta för enkelhetens skull) och ex. 40C i tanken och shuntar ut 30C på framledningen så får man tillbaka 28 C då blir diffen 40-28=12C över pumpen eller?
Du menar att denna diff är optimat 7-8C ?
Jag undrar om vi pratar om samma sak?  ::)

/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #73 skrivet: 08 december 2006, 20:25:26 »
Du har antagligen rätt vi pratar inte samma "sprÃ¥k"  :-[

Men det är två kretsar en som värmer från kompressorn. Den har köldmediet R407C har man det då bör man ha 7-8 graders tempdiff, åtminstone 6 grader. På primärkretsen den som laddar tanken.

Om man vill ha  sÃ¥ ekonomisk drift som möjligt, dÃ¥ bör tempen pÃ¥ stigen till radiatorsystemet vara lika hög som tempen pÃ¥ stigen i primärkretsen.
Därför är det inte bra med så högt flöde som du själv säger blir ju då framledningen "bara" 30 grader trots att kompressorn ger 40 grader...
balanserar man flödet då får man samma temp på framledningen som från kompressorn... ( Blir iofs lite varierande eftersom kompressorn går intermittent)


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: NYA CTC V3
« Svar #74 skrivet: 08 december 2006, 20:58:43 »
måste vara jobbigt att få till en tempdiff på 7-8 grader när man kommer över 50 grader

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!