Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC eco air+Eco el nÃ¥r ej innetemperatur  (läst 13398 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #30 skrivet: 19 januari 2016, 09:50:17 »
Du måste öka max framledning ännu mer, om du ska kunna hålla varmt inne när det är riktigt kallt ute.

Det är nåt mysko i de värden du hittills skrivit ner här inne men det är svårt att få nån ordentlig överblick eftersom det saknas en hel del av inställningarna och även av Aktuella driftdata.
FÃ¥r hem en tekniker frÃ¥n installationsfirman idag. jag misstänker att vattnet pÃ¥ nÃ¥got sätt är draget via vedpannan. Postar när jag vet mer...  @lunk Vilka värden ska jag skriva?
« Senast ändrad: 19 januari 2016, 10:05:43 av vaddo »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #31 skrivet: 19 januari 2016, 10:26:56 »
I princip allt du hittar under Aktuella driftvärden och Avancerat - Inställningar

Ibland är det nån enstaka inställning som ställer till det och det ser man inte förrän man har hela bilden klar för sig.

Vedpanna? Enligt CTC bör man inte koppla en vedpanna direkt mot EcoEl om man även har en VP inkopplad, helt enkelt därför att man inte ska cirkulera ut jävligt hett vatten till VPn när man eldar sÃ¥ pannan blir riktigt varm. 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #32 skrivet: 19 januari 2016, 14:11:06 »
I princip allt du hittar under Aktuella driftvärden och Avancerat - Inställningar

Ibland är det nån enstaka inställning som ställer till det och det ser man inte förrän man har hela bilden klar för sig.

Vedpanna? Enligt CTC bör man inte koppla en vedpanna direkt mot EcoEl om man även har en VP inkopplad, helt enkelt därför att man inte ska cirkulera ut jävligt hett vatten till VPn när man eldar så pannan blir riktigt varm.
Det sa installatören inget om...jag eldar till acktankar där eco tar varmvatten vid behov för att spara el. Är det fel? Han har nu kollat och säger att 16 A som anläggningen är säkrad med från dom och huvudsäkring 20 A inte räcker till då andra strömförbrukare tar sitt? Nån som håller med?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #33 skrivet: 19 januari 2016, 15:14:59 »
Jag har 20 som huvudsäkring och 16 på EcoEl. Det räcker till 4,5 kW på övre elpatronen, och det räcker ner till nästan -20 utan problem hos mig. När det går ner mot -25 blir det svårt att hålla värmen på 21 på nedre planet, då måste jag elda emellanåt för att värma upp huset igen.

Vårt hus är ett stort, tilläggsisolerat timmerhus, va 110 m2 bottenyta, två plan, 250 i takhöjd både uppe och nere, stora rum.

Eldning mot acktank som sen matar EcoEl funkar. Har du nån smart styrning för det?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #34 skrivet: 19 januari 2016, 15:18:12 »
Jag har 20 som huvudsäkring och 16 på EcoEl. Det räcker till 4,5 kW på övre elpatronen, och det räcker ner till nästan -20 utan problem hos mig. När det går ner mot -25 blir det svårt att hålla värmen på 21 på nedre planet, då måste jag elda emellanåt för att värma upp huset igen.

Vårt hus är ett stort, tilläggsisolerat timmerhus, va 110 m2 bottenyta, två plan, 250 i takhöjd både uppe och nere, stora rum.

Eldning mot acktank som sen matar EcoEl funkar. Har du nån smart styrning för det?
Litet dåligt isolerat hus men har kopplat ur nästan alla andra brukare hemma för att se om hans teori stämmer. Styrs via thermologic 2 som installerades samtidigt. Har fungerat utmärkt ...tills nu. Ett par element i hönshus och förråd som tar 2000w/st vid drift slår ner effektbegränsningen så att det inte räcker till mer än 45 grader framledning trots 9 kW på elpannan?? Ska notera och posta alla värden i morgon bitti!@lunk: du kan inte dela med dig av dina inställningar så jag får prova dom?
« Senast ändrad: 19 januari 2016, 15:44:55 av vaddo »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #35 skrivet: 19 januari 2016, 16:23:57 »
Mina uthus har egen matning direkt från huvudcentralen till en egen elcentral, så motorvärmare osv påverkar inte effektvakten i elcentralen inne i huset. Jag funderar på att be Skellefteå Kraft om att få öka huvudsäkring till 25 A och sen öka till 20 på EcoEl, bara för att ha lite marginal.

Aktuell driftinfo

Ute -19
Rum 20.6 (21.5)
Panna 70 (70)
Framledning 63 (63)
Panna nedre 58 (60)
Kompressor spärrad (osv...)
Eleffekt 4.5+6
Strömuttag 20 (20)
Fördröjn shunt 0


Inställningar

Produkt EcoAir
VP tillåten
Rumsgivare Ja
Elpanna 44
Elpanna max kW 4.5
Elpanna nedre 60
Elpanna nedre kW 6
Fördröjn shunt 120
....
Inst Husparametrar
Max framledning 68
Min framledning från
Husvärme från 16
Huskurva 54
Justering -4
Min utetemp -9
Semester från
VVhöjning Ja
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #36 skrivet: 19 januari 2016, 18:17:21 »
Ingen större ändring. Ska låta allt vara och kolla värden i morgon. Momentant drar systemet 9A men oftast lägre 4-5.
Panna framledning och undre panna alla runt 45 grader. Suck




Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #37 skrivet: 22 januari 2016, 07:56:29 »
SÃ¥ här sÃ¥g det ut igÃ¥r...se bif pdf.  Idag har utedelen stannat pga kyla (som den ska) men panntemp och framledning ligger pÃ¥ 39 grader och jag postar dessa siffror i morgon.
Något är fel...effektvakten stryper elen?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #38 skrivet: 22 januari 2016, 08:07:09 »
Har du ändrat Elpanna nedre? Du måste ställa den på typ 55-60 grader. Du kommer aldrig klara framledningen vid kyla med ett börvärde på 43 i nedre tanken.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #39 skrivet: 22 januari 2016, 08:12:16 »
Har du ändrat Elpanna nedre? Du måste ställa den på typ 55-60 grader. Du kommer aldrig klara framledningen vid kyla med ett börvärde på 43 i nedre tanken.
sorry ja den är ställd på 60

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #40 skrivet: 22 januari 2016, 08:24:20 »
Det finns flera svar, men först en fråga och ett påpekande.
Tomma rader i din pdf, gäller då samma värden som i första kolumnen?
Börvärdena saknas. Utan dem går det inte att se hur systemet "tänker".

Ett uppenbart svar är att om elpatronerna går för fullt och du ändå inte får varmt så beror det på att huset kräver mer värme än systemet kan leverera.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #41 skrivet: 22 januari 2016, 08:35:15 »
Det finns flera svar, men först en fråga och ett påpekande.
Tomma rader i din pdf, gäller då samma värden som i första kolumnen?
Börvärdena saknas. Utan dem går det inte att se hur systemet "tänker".

Ett uppenbart svar är att om elpatronerna går för fullt och du ändå inte får varmt så beror det på att huset kräver mer värme än systemet kan leverera.
Ska fylla i allt! Stress o frustration gjorde att jag inte fick med allt till jobbet där jag skriver detta.
Om elpatronerna gick för fullt borde väl effektuttaget vara högt? Inte bara 8 amp? I morse ställde jag upp el till 6+6 kW men effektuttaget visade 3 Amp så jag gissar att det blir ett kyligt mottagande hemma. Tack så länge!

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #42 skrivet: 25 januari 2016, 07:46:29 »
Nya siffror. Inga problem med värmen så länge utetempen ligger på ner till - 6-8 grader.
Stora problem när el ska till. Ny teori Överhettningsskydd trasigt?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #43 skrivet: 25 januari 2016, 09:11:18 »
Du har fortfarande Min Utetemp på -15 och då är nedre elpatronen spärrad tills dess att det sjunker under -15. Och din VP kommer stanna vid 6-8 minusgrader nånstans, och då ska övre patronen själv hålla värmen i hela huset och den har du begränsat till 3 kW, så det är inte det minsta konstigt om du inte får varmt.

Du måste höja Min Utetemp till -8 eller -6 så att nedre elpatronen får gå in när VPn inte kan gå.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #44 skrivet: 25 januari 2016, 10:24:07 »
Du har fortfarande Min Utetemp på -15 och då är nedre elpatronen spärrad tills dess att det sjunker under -15. Och din VP kommer stanna vid 6-8 minusgrader nånstans, och då ska övre patronen själv hålla värmen i hela huset och den har du begränsat till 3 kW, så det är inte det minsta konstigt om du inte får varmt.

Du måste höja Min Utetemp till -8 eller -6 så att nedre elpatronen får gå in när VPn inte kan gå.
Hade min ute på -8 och övre på 9 kW i fredags då utetemp sjönk till minus 11 på dagen. Innetemp vid hemkomst då 13 grader så det hjälper inte att ställa så heller. Får inte elpatron att gå så jag tror nåt annat är fel. Som förut sagt systemet drar just inga ampere vid kyla så antingen nåt trasigt med effektbegränsningen eller som senaste experten sa överhettningsskydd som gått sönder. Återkommer. Tack lunk!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!