Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC eco air+Eco el nÃ¥r ej innetemperatur  (läst 13398 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #15 skrivet: 18 januari 2016, 15:24:32 »
Den styr tillskottsvärme från vedpannan och det var inte dioden i rumsgivaren som blev röd utan själva knappen för larm i displayen
« Senast ändrad: 18 januari 2016, 15:27:23 av vaddo »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #16 skrivet: 18 januari 2016, 15:37:59 »
Har du fått upp temperaturen?
Att köra enbart på utegivare borde inte göra att du får varmare inne, snarare tvärtom, eftersom innegivaren visar att du har kallare än inställt börvärde, och i det läget försöker styrsystemet höja framledningen mer än huskurvan säger för att få varmare inne.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #17 skrivet: 18 januari 2016, 15:40:04 »
Har du fått upp temperaturen?
Att köra enbart på utegivare borde inte göra att du får varmare inne, snarare tvärtom, eftersom innegivaren visar att du har kallare än inställt börvärde, och i det läget försöker styrsystemet höja framledningen mer än huskurvan säger för att få varmare inne.
Jo det fungerar faktiskt nu även om jag inte vet hur det är idag. Ska kolla ikväll. Har ju höjt huskurvan också samt panntemperatur men med rumsgivaren inkopplad hjälpte inget av detta men nu fungerar det.
« Senast ändrad: 18 januari 2016, 15:44:25 av vaddo »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #18 skrivet: 18 januari 2016, 15:59:39 »
Testa att koppla in innegivaren igen, och se vad som händer. Att det inte funkade förut hade knappast med innegivaren att göra. Dessutom var det så att när du skrev ner värdena i första posten så var du mitt inne i en VV-höjnings-körning. Det var därför nedre tanken var varmare än framledningen. Det är alltid en viss fördröjning i framledningen. Så den absolut troligaste förklaringen till alltihop var att du hade för låg huskurva, och dessutom för lågt satt temp i nedre tanken för kallt väder (när VP är spärrad).
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #19 skrivet: 18 januari 2016, 19:51:09 »
Testa att koppla in innegivaren igen, och se vad som händer. Att det inte funkade förut hade knappast med innegivaren att göra. Dessutom var det så att när du skrev ner värdena i första posten så var du mitt inne i en VV-höjnings-körning. Det var därför nedre tanken var varmare än framledningen. Det är alltid en viss fördröjning i framledningen. Så den absolut troligaste förklaringen till alltihop var att du hade för låg huskurva, och dessutom för lågt satt temp i nedre tanken för kallt väder (när VP är spärrad).
Så nu är rumsgivaren på igen och det ser ut som innan när den var avstängd. Vi har nu -8 ute och fortfarande 19, 5 inne. Om jag vänder på alla frågor och undrar hur får jag upp framledningen till 55 C ? Ska jag stänga min utetemp på tex -4 ? Ändra på någon annan inställning? För som det är nu med VP Igång kommer jag inte högre oavsett om jag tillför 1,5 kW eller 9 kW. Borde inte elpannan gå in och skjuta till effekt så jag når mitt önskade värde?
El går det minsann åt iaf... Någon?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #20 skrivet: 18 januari 2016, 22:39:31 »
Skriv upp alla värden igen.
Det är enda sättet att se vad som händer.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #21 skrivet: 18 januari 2016, 23:05:02 »
........och se till att pumpen gått ett tag innan du läser av driftvärdena, så att allt har stabiliserat sig!
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #22 skrivet: 19 januari 2016, 07:27:14 »
Skriv upp alla värden igen.
Det är enda sättet att se vad som händer.
Rum 18,6 (22)
Panna 43
Ute-8
panna 43(70)
framl. 42(63)
Panna nedre 45(54)
Hetgas 102
Vpin/ut 42/45
Eleffekt 9,o
Strömuttag 7(20)
Min ute -12
Total drift 36005
Elvärme 4860
Drift 24:00 23:00
Starter 4
Detta är siffror från nu i morse...1281 kW sen senast men inte varmt?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #23 skrivet: 19 januari 2016, 08:14:25 »
Har du testat att sänka farten på laddpumpen, så du får större diff på VPin/ut?

Vad har du för huskurva nu? Framlednings-bör på 63 vid -8 låter helt snurrigt. Det finns inte en chans att komma i närheten av det vid VP-drift.

Var sitter innegivaren? Har du testat att ställa ner inne-bör från 22 till 20?

@erp: VP är tillåten, men börvärdet för nedre tanken är långt under framledningen? Var kommer det börvärdet ifrån?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #24 skrivet: 19 januari 2016, 08:49:57 »
Har du testat att sänka farten på laddpumpen, så du får större diff på VPin/ut?

Vad har du för huskurva nu? Framlednings-bör på 63 vid -8 låter helt snurrigt. Det finns inte en chans att komma i närheten av det vid VP-drift.

Var sitter innegivaren? Har du testat att ställa ner inne-bör från 22 till 20?

@erp: VP är tillåten, men börvärdet för nedre tanken är långt under framledningen? Var kommer det börvärdet ifrån?
huskurva 60 ingen justering Hur sänker jag farten på laddpumpen? Innegivaren sitter i trapphus ovanför källare/pannrum men på nedre plan av två.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #25 skrivet: 19 januari 2016, 08:57:58 »
Vad har du för EcoEl? 1550 eller 1800?

På 1550 är laddpumpen förmonterad under tanken. På 1800 sitter där du satt den vid installation.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #26 skrivet: 19 januari 2016, 09:02:37 »
Vad har du för EcoEl? 1550 eller 1800?

På 1550 är laddpumpen förmonterad under tanken. På 1800 sitter där du satt den vid installation.
1550 så jag får kolla under tanken

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #27 skrivet: 19 januari 2016, 09:12:20 »
Har du fortfarande Max framledning 55?
Huskurva 60 betyder att du ska ha framledning 55 redan vid -10, så det kommer inte funka om det blir kallare.

Vad har du för delta över radiatorkretsen, alltså vad är det för skillnad i framledning och retur på radiatorkretsen?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #28 skrivet: 19 januari 2016, 09:21:34 »
Har du fortfarande Max framledning 55?
Huskurva 60 betyder att du ska ha framledning 55 redan vid -10, så det kommer inte funka om det blir kallare.

Vad har du för delta över radiatorkretsen, alltså vad är det för skillnad i framledning och retur på radiatorkretsen?
Framledning har jag 60 o skillnad på radiatorer vet jag inte. Får kolla.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #29 skrivet: 19 januari 2016, 09:43:36 »
Du måste öka max framledning ännu mer, om du ska kunna hålla varmt inne när det är riktigt kallt ute.

Det är nåt mysko i de värden du hittills skrivit ner här inne men det är svårt att få nån ordentlig överblick eftersom det saknas en hel del av inställningarna och även av Aktuella driftdata.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!