Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm Brinepump Thermia Diplomat Optimum G2 Duo  (läst 8185 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

youji

  • Gäst
youji
SV: Larm Brinepump Thermia Diplomat Optimum G2 Duo
« Svar #15 skrivet: 28 februari 2019, 05:30:10 »
Det är en optimum du har och för att ändra måste du gå in i servicemenyn och gå till raden optimum och där har du värde upp till 10 och är ställbart.Om det exempel står 7 så betyder det att den varvar upp 70% när cirkulationspumpen startar.Nu har ju din cirkulationspump stannat och försöker "skaka" igång den igen och har du tur och stänger av värmepumpen på arbetsbrytaren så försöker den "skaka" igång igen men har du otur så har den gett upp och tyvärr så kostar den en bra slant :(

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Larm Brinepump Thermia Diplomat Optimum G2 Duo
« Svar #16 skrivet: 28 februari 2019, 08:03:10 »
Vad händer om jag lossar de 4 skruven som pumpen sitter fast med i "röret", kan det vara smuts som har satt sig så pumpen inte kan cirkulera eller borde pumpen ha "brummat" mer än de knäppande ljud när jag körde test på den?

Det kan vara skräp som har fastnat i pumphuset som gör att den inte går igång. Försök på tag på en bruksanvisning till pumpen. Köper man cirkulationspumpen separat följer den med pumpen. Där står förmodligen hur man gör vid olika fel, det är min erfarenhet från när jag bytte cirkulationspumpar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jonas1980

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm Brinepump Thermia Diplomat Optimum G2 Duo
« Svar #17 skrivet: 28 februari 2019, 19:03:25 »
1-11 är mycket starkare/dyrare och orkar alltsÃ¥ ett större flöde.  Men kanske Thermia sparat in

Ja, det verkar inte bättre på min pump i alla fall...

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Larm Brinepump Thermia Diplomat Optimum G2 Duo
« Svar #18 skrivet: 27 maj 2020, 19:28:57 »
Hur gick det Jonas, fick du ordning på pumpen?
Jag har samma felmeddelande på min nu.

Utloggad Forgoraren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm Brinepump Thermia Diplomat Optimum G2 Duo
« Svar #19 skrivet: 28 november 2020, 16:31:33 »
Fick du någon klarhet i vad som var fel i detta? Vilka åtgärder gjorde du och ungefär hur mycket kostade det att reparera? (Jag har till synes samma problem som du sedan några dagar tillbaka)

Mvh MÃ¥rten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!