Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Instabil radiatortemp  (läst 9825 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ecsstmu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Instabil radiatortemp
« skrivet: 01 september 2005, 10:57:48 »
Hej

Fick en VVM240 dockad till 2010 installerad under sommaren. Automatiken har nu slagit över till vinterläge och pannan börjat producera radiatorvärme.

Problemet är att det knäpper (eller smäller...) i elementen vilket förklaras av mycket kraftiga växlingar framledningstemperatur (se bifogad logg). Installationfirman hittar inget fel, har någon av Er ett tips? Min bild är att shuntkretsen självsvänger. Borde jag justera någon av reglersystemets parametrar (PI eller shuntförstärkning)

/Stefan
« Senast ändrad: 01 september 2005, 11:01:13 av ecsstmu »
Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat your with experience.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Instabil radiatortemp
« Svar #1 skrivet: 01 september 2005, 12:21:25 »
Hej

Fick en VVM240 dockad till 2010 installerad under sommaren. Automatiken har nu slagit över till vinterläge och pannan börjat producera radiatorvärme.

Problemet är att det knäpper (eller smäller...) i elementen vilket förklaras av mycket kraftiga växlingar framledningstemperatur (se bifogad logg). Installationfirman hittar inget fel, har någon av Er ett tips? Min bild är att shuntkretsen självsvänger. Borde jag justera någon av reglersystemets parametrar (PI eller shuntförstärkning)

/Stefan

Det ser ut som om du har ett mycket dåligt flöde på radiatorvattnet genom värmepumpen, vad har du för delta VB då värmepumpen går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Instabil radiatortemp
« Svar #2 skrivet: 01 september 2005, 12:58:24 »
Hej

Fick en VVM240 dockad till 2010 installerad under sommaren. Automatiken har nu slagit över till vinterläge och pannan börjat producera radiatorvärme.

Problemet är att det knäpper (eller smäller...) i elementen vilket förklaras av mycket kraftiga växlingar framledningstemperatur (se bifogad logg). Installationfirman hittar inget fel, har någon av Er ett tips? Min bild är att shuntkretsen självsvänger. Borde jag justera någon av reglersystemets parametrar (PI eller shuntförstärkning)

/Stefan

Du har väl inga strypande termostater på dina radiatorer? Var mäter du temperaturerna?
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Stene

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Instabil radiatortemp
« Svar #3 skrivet: 01 september 2005, 18:39:53 »
Har du 1-eller 2-rörsystem? Själv har jag 1-rör system och när automatiken växlar om till varmvattenladdning får jag knäppningar i elementen. Ska installera en liten acktank Nibe UKV-100 för att bli av med svängningarna som skapar knäppningar i elementen.
Nibe Fighter 2010-6+VVM240
145m2, enrörsystem.
Separat 3-fas mätare för värmen

Utloggad ecsstmu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Instabil radiatortemp
« Svar #4 skrivet: 01 september 2005, 19:57:33 »
Hej

Då värmepumpen går har jag just nu 7.3 gr "diff fram retur" (alltså från värmepumpen); är det delta Vb?

Annars mäter jag direkt på flöde till radiatorer, har fn ingen sensor på retur från radiatorerna.

Alla termostatventiler står helt öppna.

Mycket tråkigt om jag skulle behöva ackumulatortank, kasst reglersystem?
Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat your with experience.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Instabil radiatortemp
« Svar #5 skrivet: 01 september 2005, 21:07:41 »
Hej

Om du nu kör vinter läge så ställ om läge till manuellt höst/vår läge. Sätt sen sommar läge val vid 10 gradet ute.
Men överlappning betyder det att VP går i läge sommar och VP lägsta effekt till ca +7 grder ute och växlar åt andra hållet vid ca 12-13 gr. mE vp i lägre effekt läge kör VP längre perioder med lägre effekt.

Välj sen en lägre kurva mitt förlag prova kurva 8 och testa sen finjustering ner till -2gr.

Se om du då får längre gångtider med mindre knäppningar.


Annars har du har kanske för liten vatten volym i ditt Värme system. (20l per VP effekt KW rek.)

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Instabil radiatortemp
« Svar #6 skrivet: 02 september 2005, 11:31:05 »
Hej

Då värmepumpen går har jag just nu 7.3 gr "diff fram retur" (alltså från värmepumpen); är det delta Vb?

Annars mäter jag direkt på flöde till radiatorer, har fn ingen sensor på retur från radiatorerna.

Alla termostatventiler står helt öppna.

Mycket tråkigt om jag skulle behöva ackumulatortank, kasst reglersystem?

Du har ganska stor skillnad i temp VP och temp till radiatorerna, nån obalans i flödena är det. Hur är ditt system kopplat, har du en extern cirkpump för radiatorkretsen? Kan du öka på flödet på denna i så fall?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ecsstmu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Instabil radiatortemp
« Svar #7 skrivet: 02 september 2005, 12:08:02 »
Jag har ingen extern cirkulationspump för radiatorerna. Radiatorsystemet är gammalt (grova rör) men också stort/långt.

Slog över till elpannedrift i morse och då ställer regleringen in sig snyggt och prydligt.
Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat your with experience.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Instabil radiatortemp
« Svar #8 skrivet: 02 september 2005, 15:10:22 »
Jag har ingen extern cirkulationspump för radiatorerna. Radiatorsystemet är gammalt (grova rör) men också stort/långt.

Slog över till elpannedrift i morse och då ställer regleringen in sig snyggt och prydligt.

I så fall förstår jag inte varför det skiljer så mycket mellan radiatortemp och VP temp. ??? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ecsstmu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Instabil radiatortemp
« Svar #9 skrivet: 02 september 2005, 15:42:06 »
I VVM240 sitter två Grundfos cirkulationspumpar, en för VP och en för radiatorkrets. La just märke till att pumparna har ett reglage som kanske kunde vara flöde? Radiorpumpen står i position III och VP pumpen i position II.

Kanske läge att ta hit Nibe?
Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat your with experience.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Instabil radiatortemp
« Svar #10 skrivet: 02 september 2005, 18:55:05 »
I VVM240 sitter två Grundfos cirkulationspumpar, en för VP och en för radiatorkrets. La just märke till att pumparna har ett reglage som kanske kunde vara flöde? Radiorpumpen står i position III och VP pumpen i position II.

Kanske läge att ta hit Nibe?

<Kliar mig i skallen  Sc:,h >

Med dessa inställningar på cirkpumparna så borde vattnet i radiatorkretsen cirkulera fortare än genom VP. Fast i diagrammet så får jag fram motsatsen....

Jepp, du borde ta hem nÃ¥n som kan grejorna ordentligt!  knUp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ecsstmu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Instabil radiatortemp
« Svar #11 skrivet: 05 september 2005, 18:48:20 »
Tänkte kolla...

Jag har trott att systemet fungerar ungefär som den gamla oljepannan dvs att VV-beredare och pannans mantelvolyme värms av pumpen vid behov (ungefär som oljebrännaren+termostat) så att man håller en skapligt stabil temperatur i "pannan". Vidare att radiatorkretsen styrs av ett reglersystem som justerar shunten så att radiatorkretsens är-värde ställer in sig på det bör-värde utetemp och inställningar ger.

När jag tittar på mina kurvor och på principschemat har jag börjat undra... Det verkar nästan som om returvattnet från pumpen går direkt ut i radiatorerna. I schemat finns en växlingsventil som jag inte förstår vad den gör...

Om principen är att pumpen ska trycka ut 8 kW i radiatorerna är det ju begripligt att temperaturen rusar! Har jag fått allt om bakfoten? Kan någon förklara eller ge tips om var det finns beskrivet???
Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat your with experience.

Utloggad nisses_n

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Instabil radiatortemp
« Svar #12 skrivet: 11 oktober 2005, 08:43:10 »
har själv installerat en nibe 1230-8 har samma fenomen att radiatorna blir varma (rusar till)
kör jag på tillsatsvärme funkar det stadigt
några förslag troligtvis bara nån justering?

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Instabil radiatortemp
« Svar #13 skrivet: 16 oktober 2005, 23:15:10 »
en instabil radiator temp som du visar på din kurva brukar bero på 2 saker motorn går för fort eller att ventilen är för stor.tycker nog att det är lite skralt agerat av firman som monterat dina grejer.nibe har en stor kunnig service organisation det där är ett enkelt problem för en duktig fel sökare. hoppas sen att du fick termometrar och en flödes mätare monterad i kretsen så du ser vad maskinen lämnar .man bör även i dag montera flödesreglerande ventiler i rad krets typ by setter ifrå nordicold för en framtida energie deklarering.m.v.h obelix

Utloggad ecsstmu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Instabil radiatortemp
« Svar #14 skrivet: 08 november 2005, 20:13:21 »
Hej

Har nu haft servicetekniker hemma, tyvärr ingen förbättring.

Han trodde först att shunten inte fungerade eftersom den stod i samma läge hela tiden och började byta kretskort. Efter samtal till Nibe visade det sig att shunten inte börjar fungera förrän det är riktigt kallt ute (och tillsatsvärme behövs). I normaldrift trycker pumpen via växlingsventilen ut hela effekten direkt i radiatorkretsen. Alltså inte så konstigt med temperaturgradienterna. FÖ samma problem som med bergvärme enligt honom.

För att bli av med knäppningarna rekommenderades jag att köpa en "knäpptank".

Bifogar kurva efter felsökningen

Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat your with experience.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!