Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT E11 Greenline problem ?  (läst 14494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #30 skrivet: 14 december 2010, 08:31:10 »
Är allting luftat ordentligt?
Har du vettigt tryck i systemet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #31 skrivet: 14 december 2010, 08:55:14 »
Bypassröret är ett rör som brukar monteras ovanför pumpen på vänster sida men det beror nog lite på rörmokaren var det sitter. Det går mellan returledningen och framledningen på radiatorkretsloppet. Rörets funktion är att säkerställa att det är cirkulation i radiatorkretsloppet även när pumpen gör varmvatten. På Nibe och Thermiapumpar, som inte har bypass, blir det stopp i radiatorcirkulationen då men deras reglersystem är sådana att det inte gör något. Numer brukar även IVT-pumpar installeras utan bypass.

Röret skall ha samma temperatur som returledningen och kan inte vara varmare än utgående värmebärare. Det skållheta röret måste ha varit röret från kompressorn till värmeväxlaren inne i pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #32 skrivet: 15 december 2010, 08:50:22 »

Roland!

Där kan vi ha ett problem då!
Visst har ja ett sådant rör... MEN DET ÄR JU FÖR BÖVELEN IHOPKLÄMT!
Det ser ut som man tagit en stor rörtång och klämt ihop det så det inte ska vara något flöde där...
Varför vet i tusan... jag har inte tänkt på det tidigare, bara tänkt att det kanske ska vara så..?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #33 skrivet: 15 december 2010, 10:13:10 »
Det var intressant. Någon måste ha reagerat på hög temperaturdifferens = lågt flöde och klämt ihop bypassen för att avhjälpa problemet. Numer brukar IVT:s pumpar ibland installeras utan bypass så det är inget problem driftmässigt att bypassen är hopklämd.

Det här gör att det inte finns någon större anledning att bekymra sig över bakflöde i bypassen. Temperaturen på vattnet som går till radiatorerna bör var densamma som utgående värmebärare.

Det är alltså nu två seriekopplade cirkulationspumpar som driver fram flödet genom pump och radiatorsystem och ändå så blir det för lågt flöde. Frågan är om problemet finns i pumpen eller i radiatorkretsen. Vad är det för skillnad GT8-GT9 när pumpen gör varmvatten utan tillsatsel? Vid varmvattenberedning cirkulerar vattnet enbart i pumpen.







 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #34 skrivet: 17 december 2010, 19:17:57 »

vid varmvattenvärmning:

GT8  52,4
GT9  40,5

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #35 skrivet: 17 december 2010, 19:56:18 »
12 graders skillnad skulle jag vilja säga är normalt vid varmvattenberedning. Av någon anledning, förmodligen för att inte förstöra skiktningen in varmvattenberedaren, är det i normalfallet högre deltaT vid varmvattenberedning än vid radiatordrift, alltså över det 5-10 grader som rekommenderas. Min pump arbetar t.ex. med 8 graders differens vid radiatordrift och 14 grader vid varmvattenberedning men den senare siffran är kanske lite för hög. Ingivaren verkar släpa efter.

Som jag ser det finns det inget som bromsar flödet i pumpen. Anledningen till den höga differensen vid radiatordrift måste finnas i radiatorkretsloppet. Då är det två seriekopplade pumpar som driver cirkulationen och det är gamla grova rör är det lite konstigt. För högt deltaT ökar elförbrukningen något men det medför inga stora ändringar av pumpen effekt. Det är nog helt enkelt så att pumpen är lite för liten i förhållande till husets värmebehov och sådan här december, som i alla fall i Stockholmsområdet är den kallaste sedan 1800-talet, märks det på elräkningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #36 skrivet: 19 december 2010, 21:10:35 »
Det finns ytterligare en möjlig förklaring till den höga differensen vid radiatordrift. Det kan vara så att växelventilen inte öppnar helt. Det skall finnas en indikator på ventilen som visar i vilket läge den står. Kontrollera att den når ändlägena.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #37 skrivet: 20 december 2010, 21:43:03 »
Roland.. du kan ha en poäng!

Vid radiatordrift så är det lite "glapp" i mojängen på undersidan av elprylen som trycker in växelventilen... Kanske öppnar den inte helt.... ska undersöka detta...

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #38 skrivet: 23 december 2010, 08:06:43 »
Hej igen

Det går inte dra ventilen längre ut för radiatordrift men tycker att röret till varmvattnet är riktigt varmt även om det går på radiatordrift...

Dock har jag uppmärksammat en annan sak: den interna värmebärarpumpen är inte bytt, bara den externa som är en Grundfos med tre lägen: 0,21 / 50w
0,25/ 55w
0,28/ 60w

Medans den inre värmebärarpumpen är en ivt med följande lägen:
0,20/ 46w
0,30/ 67w
0,40/ 93w

Ställer jag den inre värmebärarpumpen på låg effekt får jag som jag sagt tidigare högre temp på utgående vatten...

Nu har vi minus 10 och pumpen klarar bara av att värme huset till 18 grader!! MED full effekt på elpatronen 9kw!!!
När vi hade minus 18 för nÃ¥gra dagar sedan hade vi bara 16 grader i huset....  :(

Dagsvärden:
GT1  76,3  46,2
GT2 -10
GT3 43
GT5 20  16,6
GT6 115
GT8 64,6
GT9 45,1
GT10 6,6
GT11 7,5

 

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #39 skrivet: 25 december 2010, 19:50:10 »

Hej igen!!
OCH God Jul!!

Nu har det hänt saker: natten till julafton gick säkringar som popcorn i mikron...
Efter att fått hit en jourhavande medmänniska (elektriker) konstaterades efter mycket om och men att elpatronen hade kortslutits i bergvärmaren...

Han kopplade förbi den och vi har således bara haft själva bergvärmen... och kallt som fasen... tur att denne medmänniska hade med sig ett par elfläktar á 2kw så vi får värme i sovrum o kök i alla fall...

Här är siffrorna för dagen: (100% utan elpatron)

GT1 68  39,4
GT2  -9,2
GT3 43  43,3
GT5 20  16,3
GT6  88,5
GT8 43,8
GT9 33,7
GT10  -1,9
GT11  -6,4

BORDE inte min värmepump klara av att mat ut mer värme än 43,8 grader?
Deltat ser ju hyffsat ut nu vid pumpdrift men när elpatronen funkar är ju deltat över 20 grader...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #40 skrivet: 25 december 2010, 20:18:21 »
I senaste avläsningen är tempdiff GT1 (39,4) och GT9 (33,7) lite högt.
Antingen visar nån av tempgivarna galet eller så har yttre cirkpumpen kroknat.
Men utan elpatron är 43,8 ºC på GT8 säkert helt OK.

Citera
BORDE inte min värmepump klara av att mat ut mer värme än 43,8 grader?
Deltat ser ju hyffsat ut nu vid pumpdrift men när elpatronen funkar är ju deltat över 20 grader...

Frågan är hur mycket effekt elpatron bidrar med?
Är det 9 kW så tror jag det är helt normalt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #41 skrivet: 25 december 2010, 20:29:44 »
BORDE inte min värmepump klara av att mat ut mer värme än 43,8 grader?
Deltat ser ju hyffsat ut nu vid pumpdrift men när elpatronen funkar är ju deltat över 20 grader...


Har man köpt ett hus och börjar råka ut för en massa trassel med värmen måste det kännas rätt trist.

Det är inte alls säkert att pumpen behöver klara av att nå högre temperatur än 44 grader. Min pump klarar inte mer än 42-43 grader. Ofta finns det i äldre hus radiatorsystem som är dimensionerade för att klara husets värmebehov vid dimensionerande utetemperatur, som i Småland bör ligga runt -20 grader, med 55 graders framledningstemperatur och 45 grader på returen.

Nu verkar det som om något gick snett vid dimensioneringen och pumpen blev för klen. Den verkar ligga runt 50 % effekttäckning. Min pump ligger på 55 % eller lite över det. Då blir det så att den inte klarar av att dra upp temperaturen till mer än lite över 40 grader för vid den temperaturen klarar radiatorerna av att avge ca 50 % av den effekt de kan avge vid 55 graders framledningstemperatur. Mina radiatorer tror jag behöver ca 53 grader vid DUT.

I det här fallet verkar det som om 1 kW tillförd effekt ger en grads temperaturskillnad mellan GT8 och GT9. I inlägget från idag när enbart pumpen går är det 10,1 graders skillnad. Den 23 december var det 19,5 graders skillnad. Det tolkar jag som pumpen + 9 kW tillsatsel. 13 december var det 11,8 graders skillnad. Det kan ha varit pumpen + 3 kW tillsatsel. Det råder direkt proportionalitet mellan tillförd effekt och temperaturskillnaden GT8-GT9.

Som Carl har påpekat är det lite konstigt med GT1 och GT9. GT1 kan inte vara högre än GT9 (om vi bortser från givarnas felvisning). Det är totalt omöjligt. Däremot kan GT9 vara högre än GT1 om det är bakflöde men det är ju inte aktuellt i det här fallet med hopklämd bypassledning.
 
Jag ser att köldbärargivarna har blivit utbytta. KBin på -1,9 grader betyder att pumpen ger ca 9 % lägre effekt än vad som anges i databladen som utgår från 0 grader på ingående köldbärare. Detta under förutsättning att givaren visar rätt temperatur. I vilket fall som helst är borrhålets djup väl snålt tilltaget i förhållande till pumpens effekt men IVT:s dimensioneringsprogram var sådant på den tiden. Man räknade med -2 som ingående köldbärartemperatur när pumpen gick kontinuerligt. Ur den synpunkten verkar programmet ha räknat rätt men med dagens elpriser blev det fel.

Om det gÃ¥r att gräva ner en kompletterande markslinga tycker jag det är värt att fundera pÃ¥ det. Den skall dÃ¥ helst dimensioneras för att kunna klara av en större pump när den nuvarande har tjänat ut. 

Be servicekillen kontrollera växelventilen när han byter elpatronen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #42 skrivet: 27 december 2010, 20:23:02 »

Imorgon ska elpatron och växelventil bytas.
Samtidigt så ska värmeväxlaren rengöras...

Sen finns det nog bannemej inget mer att göra...

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #43 skrivet: 28 december 2010, 19:53:28 »
Elpatron bytt, växelventil bytt...

Men samma problem... kontaktorn till elpatronen smattrar som bara Tden. så imorgon kommer elektriker... suck...

Kan nämna att vi sköljde ur värmeväxlaren vilket nog var nyttigt, en massa svart gegga kom ut...

Har ett lägre deltavärde nu också MEN tycker utgående värmetemp idag är lägre än igår, kanske har med driftsättningstid att göra ?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #44 skrivet: 28 december 2010, 22:58:01 »
Har ett lägre deltavärde nu också MEN tycker utgående värmetemp idag är lägre än igår, kanske har med driftsättningstid att göra ?

Det var bra det blev lägre deltaT. Vad är det för värde nu?

Det bör bli lägre utgående temperatur tycker jag. Reglersystemet strävar efter att hålla returtemperaturen på ett börvärde som bestäms av utetemperaturen och rumsgivaren. Sjunker deltaT måste utgående temperatur minska när allt annat är lika.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 699
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!