Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT E11 Greenline problem ?  (läst 14498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #15 skrivet: 12 december 2010, 15:10:41 »
Det kan vara fel på hetgasgivaren, det har funnits fall tidigare där den har visat 10-15 grader för hög temperatur. En elektronisk stektermometer fungerar bra som kontrollinstrument, vira fast givaren vid röret från kompressorn och linda lite isolering runt den.

110-120 riktiga grader är inte bra alls. Rimliga värden är ca 70 grader när pumpen värmer huset och 80-90 grader när den gör varmvatten.   

Skulle vi kunna få alla temperaturer när pumpen har värmt radiatorerna ett tag utan elpatron?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #16 skrivet: 12 december 2010, 17:48:26 »
Det som kan hända då är att en del av det värmda vattnet från VP:n går bakvägen direkt tillbaka till VP:ns inlopp.

Inte när externa pumpen går på max och interna på lägsta fart, tvärtom hade det kunnat bli bakflöde.

Jag läste fel...  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #17 skrivet: 12 december 2010, 22:57:52 »
Här kommer kvällsavläsningen av temperaturerna.
Elpatron är igång, det är så kallt nu så vågar inte stänga av den...

GT1 fr. 61,4 nuv 43,4
GT2 -13
GT3 56,1
GT5 stop 20.2 nuv 17,2
GT6 108,6
GT8 60,7
GT9 42,7
GT10 6,4
GT11 3,8

En rörmockare jag snackade med säger att GT9 ska ligga 10 grader högre och det kommer då bli bra mycket varmare i huset.
Detta skulle kunna bero på skit i värmeväxlaren påstår han... Stämmer det ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #18 skrivet: 13 december 2010, 09:45:30 »
Nått begränsar ju flödet genom VP:n, antingen skit eller så är interna cirkpumpen paj.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #19 skrivet: 13 december 2010, 10:00:04 »
En rörmockare jag snackade med säger att GT9 ska ligga 10 grader högre och det kommer då bli bra mycket varmare i huset.
Detta skulle kunna bero på skit i värmeväxlaren påstår han... Stämmer det ?

Skiten finns nog mest i rörmokarens mun. Filtret är rensat. I och med att det finns ett filter är det inte troligt att det är något i värmeväxlaren som hindrar flödet. Temperaturskillnaden GT9/GT8 beror enbart på pumpens effekt och radiatorvattenflödet. Den har inget med ev. beläggningar på värmeväxlarytan att göra. Är värmeväxlaren skitig yttrar det sig i att temperaturskillnaden mellan köldmediet och vattnet blir högre. Den temperaturskillnaden finns det ingen möjlighet att se på displayen. Blir den skillnaden för hög stannar pumpen genom att högtryckspressostaten triggas. Det är det låga flödet som är problemet. Det problemet finns med största sannolikhet på annat ställe än i värmeväxlaren. Pumpen, någon ventil som inte är öppen m.m.

Dessutom är det så för att GT10 skall kunna bli 10 grader högre måste det till en massa fler kW värmeeffekt. Radiatorerna avger ju mer värme vid högre temperatur. Den värmeeffekten finns inte tillgänglig. Vad jag förstår måste hela elpatroneffekten vara inkopplad vid avläsningstillfället. Den höga differensen GT9/GT8, 18 grader i det här fallet, tyder på 6 kW. Det vore intressant med värden på GT8 och GT9 när pumpen går utan tillsatsel.

Ändringar: Några ventiler finns det inte inne i pumpen, de sitter ju på ute i radiatorkretsloppet. Däremot kan det vara någon flexslang som det är veck på men då har troligen alltid varit så.
Vad är det för skillnad GT9/GT8 när pumpen gör varmvatten utan tillsats?
Hur är temperaturen efter det att bypassröret har gått ihop med röret för utgående värmebärare i förhållande till temperaturen på bypassröret och utgående värmebärare? Lika varm som bypasen, som utgående värmebärare eller någonstans mitt emellan?
« Senast ändrad: 13 december 2010, 10:46:41 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #20 skrivet: 13 december 2010, 10:50:31 »
Roland.

Jag ska stänga av elpatronen och vänta ett tag sen avläsa temperaturerna igen.
Hur lång tid bör det gå för att få ett korrekt värde?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #21 skrivet: 13 december 2010, 15:16:15 »
10 minuter räcker.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #22 skrivet: 13 december 2010, 16:22:02 »
ok!

här kommer mina nya temperaturer, nu utan elpatron inkopplad ett par timmar...

GT1 fr. 61,1 nuv 38,7
GT2 -6,5
GT3 till 48 nuv 50,9
GT5 stop 20,2 nuv 16,9
GT6 101,3
GT8 49,3
GT9 37,9
GT10 6,2
GT11 3,6

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #23 skrivet: 13 december 2010, 18:50:03 »
Är vp ansluten med sk. vibrationsslangar mot rörstammen ut i huset kan det bli stopp i just vibrationsslangen.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #24 skrivet: 13 december 2010, 18:59:48 »
nej inga vibrationsslangar, bara raka rör!  ;)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #25 skrivet: 13 december 2010, 19:25:46 »
Pumpen enbart, som borde ge ca 9,5 kW med minusgrader på KBin, ger ett deltaT på 11,4 grader. Pump plus tillskott ger 18 grader. 18 grader motsvarat då 15 kW vilket är rimligt med 9,5 kW från pumpen och 6 kW eltillsats. Pumpen verkar ge den effekt den skall göra trots att GT6 är hög. Skulle gissa på givarfel.

11,4 grader deltaT är för högt. 5-10 grader rekommenderas. Höj farten på interna cirkulationspumpen men kontrollera att inte skillnaden GT1-GT9 ökar. Gör den det har det blivit bakflöde i bypassen vilket inte är bra.

Hur gick det att hålla huset varmt förra vintern? Huset verkar behöva 0,5 kW/grad. Maximalt tillgängligt är ca 18 kW. Det räcker ner till ungefär -20 och kallare än så var det väl förra vintern i djupaste Småland.

Som det verkar för mig, utifrÃ¥n den information som har presenterats, är pumpen för liten i förhÃ¥llande till husets värmebehov. Den verkar ha lite över 50 % effekttäckning. Det skulle ha varit en pump pÃ¥ 15-16 kW med borrhÃ¥l därefter. Förklaringen kan vara att för 10 Ã¥r sedan dimensionerade man för lägre effekttäckning. Elen var ju billigare dÃ¥ i förhÃ¥llande till borrhÃ¥l och pump.  

Rättat lite skrivfel
« Senast ändrad: 13 december 2010, 21:31:27 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #26 skrivet: 13 december 2010, 20:32:34 »
Jag tror att den interna cirkpumpen inte är frisk.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #27 skrivet: 13 december 2010, 21:20:49 »
både intern och extern cirkulationspump är helt nya!

när jag sänkte farten på internpumpen så fick jag upp temperaturen på utgående värme några grader men det kanske inte är ett bra sätt?

hur åtgärdar/kontrollerar man om man har bakflöde i bypassen?

Förra vintern var det ruskigt kallt, vår första vinter i huset så tänkte inte särskilt mycket på förbrukning och pumpinställningar. Dock hade vi det varmt o gott hela vintern MEN elpatron gick i princip konstant... vilket jag inte tycker/vill att den borde göra... det är just detta som är problematiken..


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #28 skrivet: 13 december 2010, 21:50:34 »
när jag sänkte farten på internpumpen så fick jag upp temperaturen på utgående värme några grader men det kanske inte är ett bra sätt?

Det är riktigt att utgående temperatur ökar några grader men det vatten som går till radiatorerna är utgående flöde blandat med svalare vatten som tillförs genom bypassen. Temperaturen på vattnet som går till radiatorerna kommer inte att öka. Tvärtom är det troligt att den temperaturen kommer att sjunka eftersom pumpen kommer att arbeta vid ett mer ogynnsamt deltaT vilket kan minska effekten (verkningsgraden minskar definitivt). Det är kW värme som är det viktiga, inte temperaturerna.

Citera
hur åtgärdar/kontrollerar man om man har bakflöde i bypassen?

Känn efter med handen, bypassröret skall ha samma temperatur som returen från radiatorerna.
Har bypassen samma temperatur som utgående flöde från pumpen är det bakflöde.

Citera
Förra vintern var det ruskigt kallt, vår första vinter i huset så tänkte inte särskilt mycket på förbrukning och pumpinställningar. Dock hade vi det varmt o gott hela vintern MEN elpatron gick i princip konstant... vilket jag inte tycker/vill att den borde göra... det är just detta som är problematiken..

Jo, det var en bister vinter. Vid -6 skulle jag tro att det behövs 3 kW tillsatsel vilket betyder att det alltid är tillsatsel inkopplad när det är kallare än så.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #29 skrivet: 14 december 2010, 05:29:23 »

Hej igen!

Jag antar att bypassröret är det korta rör som sitter på värmeväxlaren? Ca 30 cm långt..

Detta rör är skållhett!! Mycket varmare än både ingående och utgående värmerör....
Betyder detta bakflöde och vad gör man i såna fall åt det ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!