Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Välja luftvärmepump golvmodell...  (läst 34018 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #75 skrivet: 27 januari 2019, 14:21:31 »
Ja då får du fortsätta med din Åsa nisse lösning  men vet inte om den blir så mycket billigare för en konsument med kondenspump :)
Har fortfarande inte förstått om du representerar en tillverkare eller om det bara är eget klistermärke på en annan tillverkares produkt som du marknadsför?
Är du tillverkare så är det väl bara att tillverka ”en på riktigt” som inte är underutvecklad och är den så mycket bättre så säljer den bra  :)

Det är väl bara att testa din modell vid tex +7, 0, -7 och -15 inklusive avfrostningar så märks det om COP är högre och redovisa även effekter då det är en vettig effekt i samband med vettig COP man behöver.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #76 skrivet: 27 januari 2019, 22:30:50 »
Ja då får du fortsätta med din Åsa nisse lösning  men vet inte om den blir så mycket billigare för en konsument med kondenspump :)

Det är väl bara att testa din modell vid tex +7, 0, -7 och -15 inklusive avfrostningar så märks det om COP är högre och redovisa även effekter då det är en vettig effekt i samband med vettig COP man behöver.

Det som jag tycker  är megaknäppt är att man i Sverige väljer i första hand väggmodell när man köper luft-luft värmepump.
Det är min plikt att upplysa svenska konsumenter att golvmodell  är total överlegsen när det gäller att sprida värme. Åtminstone i teori.  Därför att systemet körs hela tiden med mycket lägre kondenseringstemperatur. Därför att den kör med full symbios med naturkrafterna.
Varför golvmodeller  är  inte överlägsen i praktiken.? Därför att de är underutvecklade.

Ni i branschen borde kräva från luftkonditonerings tillverkarna att man bygger „ Sverigegolvvärmepumpen.”
Med stora värmeväxlare och sttöre luftflöde. En sådan som man placera under fönstret istället elradiator. Den kan ha bredd på 120cm eller mer om det behövs.
Också för miljöns skull.  Tänk att Sveriges 500.000 värmepumpar kör med 0,7 sämre COP hela tiden.

Jag nämde att jag vänder väggmodeller upp och ned och monterar under fönstret för min eget bruk. Det är bara att bevisa  att det borde vara  enkelt att göra riktig golvmodell  för tillverkarna.

Det här är ganska banala saker. Jag är chockade att Ni i branschen tycker om golvmodellerna men har inte i fingertoppar att de jobbar i full symbios med naturkrafterna.
Att väggmodeller måste övervinna naturkrafter. Att det egentligen är nödlössning.

Jag påstår att om jag vänder Deluxe (MSZ-FH)  upp och ned och installerar som golvmodell får jag COP ca 5,5.


Golvmodell (MFZ)
    1,2 - 5,8 kW    0,5 - 3,7 kW    4,4    19 dB    -25    A+ / A+++    5 år    R410
Deluxe (MSZ-FH)
    1,0 - 6,6 kW    0,8 - 4,0 kW    4,9    20db    -25    A++ / A+++    5 år    R410


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #77 skrivet: 27 januari 2019, 23:06:40 »
Personligen gillar jag golvmodeller men det är oftast väldigt svårt att hitta en bra placering då det är antingen låga fönster, bokhyllor eller andra saker som gör att det inte fungerar.

På en KJ har lägre luftflöde än FH vilket påverkar COP lite negativt på KJ
KJ har däremot högre effekt och det är kW som värmer.
Tror även få använder full fläkt på FH då det blåser lite väl mycket och därmed låter mer så då blir COP inte så högt och skillnaden i kW än större .
Du verkar mest jaga COP men det behövs även kW.

Sen fungerar det mycket bra att sätta tex en FH åt rätt håll och rikta vingen rakt fram för att skicka värmen efter golvet , nackdelen är att det är lite krångligare att göra rent filtren .
För kylfunktionen blir det lite sämre men merparten med en sådan placering är ute efter värmedrift.

Du skriver NI i branschen och har trott att du var i branschen då du tydligen ställer ut på mässor, till och med märkligt nog tar med en golvmodell du inte uppskattade och låter den ta värdefullt utrymme i en monter !!


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #78 skrivet: 28 januari 2019, 07:27:54 »
Det är bäst man tillägger att jag den högre effekten för KJ inte gäller vid +7 eller varmare om det bara är vid dessa temperaturer du jämför.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #79 skrivet: 01 februari 2019, 00:07:30 »
Personligen gillar jag golvmodeller

Tror du på det som jag skissar på ritningen?  Det är avgörande fråga.
Det är enkelt att kontrollera för dig och för  alla som har vägmodell som värmepump hemma. (Det räcker med vanligt ute och inne termometer). Kan någon mäta temperaturen vid återgången till inomhusenheten och skriva här?

Att golvmodell kan inte ha högre temp än ca 18C  är väl självklart. Man måste lura automatiken åt andra hål om man vill ha 20C inne.
« Senast ändrad: 01 februari 2019, 00:11:24 av tubaralo »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #80 skrivet: 01 februari 2019, 00:18:24 »
Så mycket skillnad mellan golv och tak brukar det inte vara, är väl dessutom ingen som har sagt att det är samma temperatur vid golv och tak!
En del har mätt upp 1 grads skillnad och en del 3 grader och beror mycket på planlösning och isolering.

Nu var det mest diskussion om ditt bygge som ser snarlikt ut som mitsubishis golvmodell och om varför du skulle uppfinna hjulet igen.

Väldigt svårt att få svar på om du representerar en distributör eller en tillverkare och om så är fallet varför du inte startar tillverkning av en produkt som du själv vill ha den
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #81 skrivet: 01 februari 2019, 09:50:13 »
Så mycket skillnad mellan golv och tak brukar det inte vara, är väl dessutom ingen som har sagt att det är samma temperatur vid golv och tak!
En del har mätt upp 1 grads skillnad och en del 3 grader och beror mycket på planlösning och isolering.

Det är inte frågan om den naturliga temperatur skillnaden mellan golv och tak. När t.ex värmepumpen är stoppad.
 Det är frågan om temp som kommer tillbaka till innedelen. Du kanske har hemma eller på kontoret en l-l värmepump. Det bara att mäta. Jag monterar aldrig väggmodeller.
Den utblåsta varma luften påverkas av två krafter.
F1 - utblås riktning
F2- naturkraften. Varmt luft stiger upp själv.
En stort del av det varma luften   kommer  att sugas tillbaka. För att kompensera detta har man Delta T på ca 4-5C.
Det har jag upptäckt när jag vände väggmodell upp och ned och installerade under fönster (som golvmodell)
När jag ställde 20C fick jag 27C i rummet.   

 
« Senast ändrad: 01 februari 2019, 10:28:42 av tubaralo »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #82 skrivet: 01 februari 2019, 12:41:06 »
Det är inte alltid man kör vingarna rakt ner som du visar utan man får prova sig fram och för vissa med högt placerad innerdel fungerar det bäst rakt fram.
Beror på förutsättningarna i fastigheten och dess planlösning.
1-3 grader var under drift , skillnaden i temp vid golv och tak kan skilja sig ännu mer men då beroende på tex golvdrag, kallras från dåliga fönster.

Vet inte riktigt vart du vill komma då jag redan sagt att jag gillar golvmodeller där det finns möjlighet att placera dom.

Vad är det för modeller du monterar egentligen då du inte monterar väggmodeller och den golvmodellen du ställde ut på mässan var så dålig så den ville du inte sälja utan den stog mest där och såg bra ut???

Tillverka eller låt tillverka en modell som du själv anser att den ska vara så är dina problem lösta.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #83 skrivet: 01 februari 2019, 13:12:26 »
Ja jag vill påstå att man aldrig kör en väggmodell me vingarna rakt ned mot golvet utan alltid med vingarna rakt ut eller nästan rakt ut om man vill få till en bra värmespridning till intillliggande utrymmen. Enda gången som de möjligtvis kan fungera med vingarna rakt ned mot golvet är om man bara ska värma upp ett enskilt utrymme, men vill man ha värmespridning till övriga utrymmen i huset så är det vinge rakt ut eller nästan rakt ut som gäller.
Med vinge rakt ut på en väggmodell så får man till precis den luftväxling som visas på skissen i det här inlägget:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68392.msg724221#msg724221
Dvs den varma luften blåses ut en bit nedanför taket och sprids till övriga utrymmen i huset samtidigt som den svalare luften obehindrat kan passera tillbaka till innerdelen via golvnivån och värmas upp i nästkommande utblåsrundor, dvs man värmer upp utrymmena uppifrån taket och succesivt nedåt mot golvet.
På de här sättet blir de alltid en viss tempskillnad mellan tak och golv på ca 1-1,5 grader och så blir de nästan alltid oavsett värmesysten med undantag av golvvärme då möjligtvis.
 

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #84 skrivet: 01 februari 2019, 14:53:14 »
Jag monterar aldrig väggmodeller.

Det har jag upptäckt när jag vände väggmodell upp och ned.

 ::)

Det kanske står i tråden varför du vill uppfinna någonting som redan finns. dontknow
Annars kan du kalla väggmodellerna för takmodell, det gör jag så TS Comfort blir alldeles snurrig. :-))

Kan vi inte enas om att det finns dom här modellerna!
Takmodell, sitter strax under tak.
Väggmodell,  en uppochnervänd takmodell monterad max 1 meter upp ifrån golv.
Golvmodell, en låda som står på golvet.

Och jag är inte ens onykter, förmodligen bara glad för att det är HELG och att det snöar.. tummenupp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #85 skrivet: 01 februari 2019, 16:54:46 »
::)

Det kanske står i tråden varför du vill uppfinna någonting som redan finns. dontknow
Annars kan du kalla väggmodellerna för takmodell, det gör jag så TS Comfort blir alldeles snurrig. :-))

Kan vi inte enas om att det finns dom här modellerna!
Takmodell, sitter strax under tak.
Väggmodell,  en uppochnervänd takmodell monterad max 1 meter upp ifrån golv.
Golvmodell, en låda som står på golvet.

Och jag är inte ens onykter, förmodligen bara glad för att det är HELG och att det snöar.. tummenupp

ja dags för lite snö så det blir nå skoterföre!  tOOmten

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #86 skrivet: 01 februari 2019, 19:56:11 »
Ja snö är aldrig fel

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #87 skrivet: 01 februari 2019, 20:12:41 »
Jo om jag måste ta bort den  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #88 skrivet: 01 februari 2019, 21:01:28 »
om jag inte tar mig fram med mitt fordon så har jag inte ute att göra.
en bandvagn löser det problemet.
har inte skottat på +20år

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #89 skrivet: 02 februari 2019, 11:02:03 »
::)

Det kanske står i tråden varför du vill uppfinna någonting som redan finns. dontknow
Annars kan du kalla väggmodellerna för takmodell, det gör jag så TS Comfort blir alldeles snurrig. :-))

Kan vi inte enas om att det finns dom här modellerna!
Takmodell, sitter strax under tak.
Väggmodell,  en uppochnervänd takmodell monterad max 1 meter upp ifrån golv.
Golvmodell, en låda som står på golvet.

Jag ser att du sprider glädje.

Och jag är inte ens onykter, förmodligen bara glad för att det är HELG och att det snöar.. tummenupp


Jag ser att du sprider mycket glädje. Helt otroligt, du har 400 likes och satt fart på tråden omedelbart. Jad vet att det är inte viktigt att ha alltid rätt. Det viktigaste är att ha vänner.

Du har 2st värmepumpar väggmodeller (takmodeller). Så för dig borde det vara lätt att mäta temp på returluften.
Snälla skriv inställd temp på fjärrkontrollen och returluften. Lägg gärna in-ute termometer ovan på innedelen.

2. Golvmodell ska man montera som radiator.  Kanske ca 10cm ovan på golvet.  Det samma gäller upp och ned vänd väggmodell. Man måste ha plats för kondensatsvattens anordning.  T.ex blomsterlådan. 1 m är alldeles för högt. Det är risk att man skapar kalluftszonen ovan på golvet.
Ungefär som öppna kyldiskar. 
« Senast ändrad: 02 februari 2019, 11:05:12 av tubaralo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!