Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 1245-USB port  (läst 40850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1245-USB port
« Svar #15 skrivet: 03 december 2009, 23:32:33 »
Lyckades tyda den själv. Det ska in en kommatecken lite här å var :)

Datum
Tid
Ute
VB-fram
VB-retur
VV
KB-in
KB-ut

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
SV: 1245-USB port
« Svar #16 skrivet: 05 december 2009, 17:33:13 »

Hej!

Jag installerade en 1145-10 i november.
Varit kontakt med Nibe några gånger för att jag skulle vilja logga kontinuerligt på USB, eller liknande samt addera egna mätpunkter (kulvert in/ut, etc). Jag har haft otur och träffat fel person antar jag. Inte ens fått en definition på vad som mäts.

I min loggfil läggs bara tid till, inte datum. Vet inte om det beror på att jag loggat 1 g/minut (i mikkolas fall loggade han var femte minut).
mikkola, Finns det möjlighet att få uppdateringen 828? Jag har 751 på min (och det har gått att logga, dvs inte hängt sig).

Tänkte logga ikväll sedan dra in det i QlikView (www.qliktech.com) för att kunna visuellt analysera.

Vi hörs!
//Lars
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad henrik_1981

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: 1245-USB port
« Svar #17 skrivet: 06 december 2009, 14:15:56 »
Har även jag problem med USB:n, vid anslutning av USB startat pumpen om sig gång på gång. Har varit i kontakt med Nibe och deras servicepartner i området ska åtgärda felet. De ska ha beställt hem delar men inte fått dessa ännu. Har version 808.

heatseeker: Har du fått ordning på ditt problem?

//Henrik
Nibe 1245-8 (installerad 200910) 193 m aktivt borrhål. Frikyla via 4-rörs fläktkonvektor.
Elmätare Kamstrup 382, Värmemätare Actaris ECHO II samt separat vattenmätare till varmvatten

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: 1245-USB port
« Svar #18 skrivet: 10 december 2009, 21:33:51 »
Hej Henrik, nja jag har faktiskt inte haft tid att ta tag i det nu på sistone men ska göra det. Det är en polare som har installerat min panna så jag ska kolla med honom om man kan få någon typ av uppdatering han kränger en hel del Nibe pannor.....
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: 1245-USB port
« Svar #19 skrivet: 11 december 2009, 16:54:09 »
Jag önskade att Nibe skickade ut någon form av tydlig information till oss som inhandlat pumpen om vad som gäller för loggningsfunktionen.

Ringde supporten och fick reda på att jag absolut inte skulle använda loggningsfunktionen, men inte någon direkt tydlig information om varför. Den var bara för installatör/support. Sedan fick jag inte så stort förtroende för just denna supportkille eftersom han inte visste nått om köldbärarpumpsinställningar, jag visste mer och jag är novis men har i alla fall läst installationsboken. Dock har jag tidigare pratat med väldigt duktigt folk, så det är väl bara att ringa igen och sitta i telefonkö.

Jag har version 855, pumpen tillverkades i 27 oktober.

/Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad paland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: 1245-USB port
« Svar #20 skrivet: 14 december 2009, 11:26:27 »
Jag önskade att Nibe skickade ut någon form av tydlig information till oss som inhandlat pumpen om vad som gäller för loggningsfunktionen.

Ringde supporten och fick reda på att jag absolut inte skulle använda loggningsfunktionen, men inte någon direkt tydlig information om varför. Den var bara för installatör/support. Sedan fick jag inte så stort förtroende för just denna supportkille eftersom han inte visste nått om köldbärarpumpsinställningar, jag visste mer och jag är novis men har i alla fall läst installationsboken. Dock har jag tidigare pratat med väldigt duktigt folk, så det är väl bara att ringa igen och sitta i telefonkö.

Jag har version 855, pumpen tillverkades i 27 oktober.

/Frega

Hej,

Har nu kört min 1245-10 i drygt 2 månader med loggning nästan hela tiden och det har fungerat bra.
Fungerar dock inte med alla USB-minnen, använder nu ett 4Gb minne, det fungerade inte med ett 8Gb då startade pumpen om direkt när jag satte in minnet. Jag tror inte att supporten vet vad det är för funktion på USB loggningen utan dom har bara läst i handledningen och där finns det ju bara ett exempel där installatören kan kolla funktion under kortare tid.

Är det någon som vet vad det andra USB uttaget används till, det som är av typ B om jag inte tar helt fel??

/Paland

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: 1245-USB port
« Svar #21 skrivet: 14 december 2009, 21:19:42 »
Jag önskade att Nibe skickade ut någon form av tydlig information till oss som inhandlat pumpen om vad som gäller för loggningsfunktionen.

Ringde supporten och fick reda på att jag absolut inte skulle använda loggningsfunktionen, men inte någon direkt tydlig information om varför. Den var bara för installatör/support. Sedan fick jag inte så stort förtroende för just denna supportkille eftersom han inte visste nått om köldbärarpumpsinställningar, jag visste mer och jag är novis men har i alla fall läst installationsboken. Dock har jag tidigare pratat med väldigt duktigt folk, så det är väl bara att ringa igen och sitta i telefonkö.

Jag har version 855, pumpen tillverkades i 27 oktober.

/Frega

Hej,

Har nu kört min 1245-10 i drygt 2 månader med loggning nästan hela tiden och det har fungerat bra.
Fungerar dock inte med alla USB-minnen, använder nu ett 4Gb minne, det fungerade inte med ett 8Gb då startade pumpen om direkt när jag satte in minnet. Jag tror inte att supporten vet vad det är för funktion på USB loggningen utan dom har bara läst i handledningen och där finns det ju bara ett exempel där installatören kan kolla funktion under kortare tid.

Är det någon som vet vad det andra USB uttaget används till, det som är av typ B om jag inte tar helt fel??

/Paland

Ok. Supporten sade i alla fall att USB-minnet måste vara formaterat med FAT32.

/Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad milhoa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: 1245-USB port
« Svar #22 skrivet: 15 december 2009, 01:07:52 »
Hejsan
Har också problem med olika USB-minnen. När jag försöker använda en Sandisc micro cruzer 8 Gb så hänger sig pumpen och startar om och "flippar ur". Detsamma händer med en Sandisc micro cruzer 2 Gb. Om jag däremot använder en Kingston traveler 8 Gb så är det inga problem med loggningen eller något annat. Båda är formatterade med FAT 32 och helt tömda så.. mjukvaran i pumpen verkar vara lite "kräsen" på valet av USB-minne. Har inte testat andra fabrikat av USB-minnen än dessa men detta kan vara något att ha i åtanke om loggningen inte fungerar som den ska. Har nu loggning igång med 5 min intervall, ska logga en vecka och sen dra in värdena i excel för att se resultatet i diagram.

/Micke
NIBE 1245-10 installerad i augusti 2009
2 x 150 m borrhål,
1-plan med källare ca. 150 kvm. byggt 1968. Varmgarage i källare.
Pajala kommun, Norrbotten,
3 tonårsflickor som är duktiga på att använda varmvatten
Tidigare eldat med pellets, via kulvert och pannrum i fristående byggnad.

Utloggad paland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: 1245-USB port
« Svar #23 skrivet: 18 december 2009, 13:56:30 »
Hejsan
Har också problem med olika USB-minnen. När jag försöker använda en Sandisc micro cruzer 8 Gb så hänger sig pumpen och startar om och "flippar ur". Detsamma händer med en Sandisc micro cruzer 2 Gb. Om jag däremot använder en Kingston traveler 8 Gb så är det inga problem med loggningen eller något annat. Båda är formatterade med FAT 32 och helt tömda så.. mjukvaran i pumpen verkar vara lite "kräsen" på valet av USB-minne. Har inte testat andra fabrikat av USB-minnen än dessa men detta kan vara något att ha i åtanke om loggningen inte fungerar som den ska. Har nu loggning igång med 5 min intervall, ska logga en vecka och sen dra in värdena i excel för att se resultatet i diagram.

/Micke

En sak som iriterar mig lite är att man inte kan få loggen i en och samma fil för hela loggningsperioden 1245 verkar bryta filen och starta på en ny en gång per dygn. Detta ställer till med lite problem när man skall ladda in loggen i Excel. Har ni övriga upplevt samma sak?

/Paland

Utloggad Husägarn i ers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1245-USB port
« Svar #24 skrivet: 06 januari 2010, 17:23:39 »
Är det någon som vet hur man konfigurerar vilka parametrar som pumpen ska spara ner? min sparar bara datum och klockslag...inget mer

Nibe 1245-6
Villa västerbotten 114m² + 50m²
Nibe 1245-6kw

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1245-USB port
« Svar #25 skrivet: 14 januari 2010, 13:30:43 »
Någon som kan posta några loggfiler? Behöver för att testa lite... gummifarsans VP är för långt bort :)

EDIT: Alltså själva loggfilen. Inte klistra in vad som finns i loggen här i forumet.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: 1245-USB port
« Svar #26 skrivet: 19 januari 2010, 22:31:12 »
Har en Kingston Data traveler 8 GB, formatterad med FAT 32 och helt tömd - lyckades logga ett "Ã¥"  :D
Körde på logg var 30:e sekund... Ska prova att logga var 5:e minut istället?
Nån som har nåt tips om detta?

Edit:
Nu funkar det - logg var 5:e minut, å så avslutade jag loggningen i menyn, tidigare har jag bara dragit ut USB-stickan...
« Senast ändrad: 19 januari 2010, 23:42:12 av SgtArdbeg »
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: 1245-USB port
« Svar #27 skrivet: 28 januari 2010, 01:13:02 »
Är det någon som vet hur man konfigurerar vilka parametrar som pumpen ska spara ner? min sparar bara datum och klockslag...inget mer

Nibe 1245-6

Inget nytt?
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: 1245-USB port
« Svar #28 skrivet: 30 januari 2010, 12:37:37 »
Har inte varit inne på ett tag men dessvärre så är problemet kvarstående......har oxå köpt en Datatraveler på 4GB från Kingston men får det inte att lira i alla fall.
Satte i stickan och det verkade funka och satte loggningen på var 5:e minut.
Efter några dygn så stängde jag av loggningen (och såg att det skrevs ner data) och drog ur USB-stickan.
Smäller in den i laptopen ivrig som ett barn på julaftonsmorgonom......men vad hittar man jo "NADA" som Wieron i ottan sa !
Har testat att spara ner konfigen däremot och det verkar funka.
Jag har en senare version progranvaran men är lite skakis för att trycka in den när det är 18 ºC grader kallt ute.....fegt kanske men vill inte sitta vid vedkaminen dygnet runt...
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad unpmcj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: 1245-USB port
« Svar #29 skrivet: 31 januari 2010, 10:59:24 »
1245-8 har prövat med 4GB Kingstone DataTraveler slår ut pumpen när jag skall logga, version 887 (tid & datum går inte att justera). Finns det någon som har löst detta?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!