Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning värmesystem  (läst 10206 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lilleljung

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Styrning värmesystem
« skrivet: 30 maj 2011, 22:31:20 »
Hej.
Mitt första inlägg! Vill ha lite input och förslag på mitt styrsystem, och här finns oehört mycket lämpat folk har jag kommit på efter alla timmars surfning som gäst :-)
Skall bygga ett värmesystem, och ja, hade varit enklare att köpa allt färdigt, men hur skoj är det :-)
Nu är det elektroniken som skall göras, och vill inte missa någor när jag lödar ihop det, så alla förslag, förbättringar, synpunkter är jättevälkomna.
Försämringar behöver jag inte, de klarar jag så bra själv :-)

Bild bifogas...

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Styrning värmesystem
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2011, 23:49:39 »
Mitt rÃ¥d är att du köper en programmerbar reglercentral modell XXL anpassad för värmesystem, typ STECA eller TA. Du behöver minst 10 ingÃ¥ngar samt ett antal utgÃ¥ngar för det systemet som du skissat upp. Kostar runt 5000 spänn men dÃ¥ kan du styra i princip hur du vill. Om du skall "löda" själv handlar det väl mer om att programmera PLC moduler  ;)
MVH

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Styrning värmesystem
« Svar #2 skrivet: 31 maj 2011, 00:03:10 »
Hallå
killen behöver en laddomat till pannan
solstyrning till solfångaren ...följer med om han köper ett set...
sen behöver han en styrning till areotempen  som startar cirkpumpen till den Ã¥ nÃ¥n form av termostat till den sÃ¥ han kan reglera tempen...

det e ju inte nått kärnkraftverk han ska styra...

Utloggad lilleljung

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Styrning värmesystem
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2011, 00:20:47 »
Är ju ingen sport att köpa färdigt. :-)
Med "löda själv" menar jag att jag bygger kretskortet från grunden baserat på en mikrodator (PIC18F).
NÃ¥n som vet om  en cirkpump pumpar tillräckligt om man kör den baklänges?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Styrning värmesystem
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2011, 00:34:06 »
Cirkpumpar för radiatorkretsar och dylikt vet jag inte, men vår poolcirkulationspump pumpade nästan lika mycket när den gick fel väg som när den gick rätt väg.

Varför skall du köra den fel väg?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Styrning värmesystem
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2011, 08:49:04 »
Hallå
killen behöver en laddomat till pannan
solstyrning till solfångaren ...följer med om han köper ett set...
sen behöver han en styrning till areotempen  som startar cirkpumpen till den Ã¥ nÃ¥n form av termostat till den sÃ¥ han kan reglera tempen...

det e ju inte nått kärnkraftverk han ska styra...

För det första vill han bygga själv och för det andra behövs ingen laddomat om man har en styrning till pumparna men däremot backventiler för att inte ladda ur tankarna när cirkpumparna står still.

Sedan måste man komma ihåg att bygga in säkerhet också då en styrning kan få tokspel och pannan kokar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Styrning värmesystem
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2011, 08:58:41 »
Om du skall "löda" själv handlar det väl mer om att programmera PLC moduler  ;)

PLC är dyrt :(

En Arduino som programmeras över USB i C++, kostar 250kr.
Solid State reläer för AC3 drift till pumparna från ELFA, direkt från utgång på dator till 230v AC, optiskt isolerad. Ca 125kr/st.
DS1820 som givare för 40kr/st alternativt NTC motstånd som kräver kalibrering något billigare.
Häng på en LCD display för 90spänn.

Fortfarande billigare än någon PLC.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Styrning värmesystem
« Svar #7 skrivet: 31 maj 2011, 09:13:07 »
NÃ¥n som vet om  en cirkpump pumpar tillräckligt om man kör den baklänges?

Den pumper inget alls baklänges eftersom det är en centrifugalpump.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lilleljung

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Styrning värmesystem
« Svar #8 skrivet: 31 maj 2011, 09:30:17 »
Ville använda cirkpumpen som laddomat, men då går inte det.
Som sagt, det roliga ligger i att bygga själv.
Nåt förslag på säkerhetslösningar, alltid trevligt om inte pannan sprängs eller liknande :-)
Har lagt till "Låg nivå" i systemet nu, så om det skulle bli lite vatten i tanken så fylls det på automagiskt :)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Styrning värmesystem
« Svar #9 skrivet: 31 maj 2011, 09:35:29 »
Ville använda cirkpumpen som laddomat, men då går inte det.
Som sagt, det roliga ligger i att bygga själv.
Nåt förslag på säkerhetslösningar, alltid trevligt om inte pannan sprängs eller liknande :-)
Har lagt till "Låg nivå" i systemet nu, så om det skulle bli lite vatten i tanken så fylls det på automagiskt :)


Du kan ha 2 pumpar mot varandra  Thumbsup
Styrningen måste ha en watchdog så om programmet kraschar så startar det om.
Hur man räddar vedpannor som kokar kan jag inte svara på.

En Arduino är MYCKET bättre än en PIC.
Du har ett IDE (utvecklingsmiljö) på PC:n, sätter i USB kabeln (den har en USB kontakt färdig) och klickar på Run så tankar den över programmet som startar fristående vid varje Reset.

Ingen programmerare behövs  Thumbsup
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lilleljung

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Styrning värmesystem
« Svar #10 skrivet: 31 maj 2011, 09:41:13 »
Japp, jag vet. Ardunio är en enkel lösning, men har tyvärr redan snöat in på PIC en gång i tiden. Svårt att lära gamla hundar sitta.
Kommer att bygga det fristående med kontrollpanel, och sen köra IR-överföring eller flash-kort av loggvärde till datorn.
Borde nog förbereda det för VP också...
En tanke med säkerheten var att om systemet blir för varmt, så drar man igång alla pumpar och fläktar och bara kör igenom vatten för att kyla kvickt...
Måste backventilen dit? Får man rundgågn på vattnet annars?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Styrning värmesystem
« Svar #11 skrivet: 31 maj 2011, 09:46:59 »
Japp, jag vet. Ardunio är en enkel lösning, men har tyvärr redan snöat in på PIC en gång i tiden. Svårt att lära gamla hundar sitta.
Kommer att bygga det fristående med kontrollpanel, och sen köra IR-överföring eller flash-kort av loggvärde till datorn.
Borde nog förbereda det för VP också...
En tanke med säkerheten var att om systemet blir för varmt, så drar man igång alla pumpar och fläktar och bara kör igenom vatten för att kyla kvickt...
Måste backventilen dit? Får man rundgågn på vattnet annars?

Självcirkulation beror på hur rören är dragna.

Gissar nästan att man måste kyla av panna med kallvatten.
« Senast ändrad: 31 maj 2011, 09:53:36 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Styrning värmesystem
« Svar #12 skrivet: 31 maj 2011, 10:06:23 »
Kan säga att i vinter har jag kört en model av mitt styrsystem till VP på en laptop.
Har någon enstaka gång drabbats av programmatiskt fel för att givare har gett information som jag inte tänkte på och stoppat med felmeddelande.

Nu kan inte mitt styrsystem påverka minimum framledningstemp så där kan jag hamna i värsta fall.
Sedan finns en elpatron i pannan som räddar mig vid för låg innetemp.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Styrning värmesystem
« Svar #13 skrivet: 31 maj 2011, 10:07:01 »
Ville använda cirkpumpen som laddomat, men då går inte det.
Som sagt, det roliga ligger i att bygga själv.
Nåt förslag på säkerhetslösningar, alltid trevligt om inte pannan sprängs eller liknande :-)
Har lagt till "Låg nivå" i systemet nu, så om det skulle bli lite vatten i tanken så fylls det på automagiskt :)


Du kan ha 2 pumpar mot varandra  Thumbsup
Styrningen måste ha en watchdog så om programmet kraschar så startar det om.
Hur man räddar vedpannor som kokar kan jag inte svara på.

En Arduino är MYCKET bättre än en PIC.
Du har ett IDE (utvecklingsmiljö) på PC:n, sätter i USB kabeln (den har en USB kontakt färdig) och klickar på Run så tankar den över programmet som startar fristående vid varje Reset.

Ingen programmerare behövs  Thumbsup
Hur stÃ¥r sig  den mot propeller i paralax?
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Styrning värmesystem
« Svar #14 skrivet: 31 maj 2011, 10:12:55 »
Hur stÃ¥r sig  den mot propeller i paralax?

Arduino är ATMega och du hittar de olika varianterna och allt du behöver här:

http://arduino.cc/en/Main/Hardware

Fördelen är att den är fristående "out-of-the-box" med en massa digitala och analoga in och utgångar färdiga för anslutning.
Moduler (libraries) finns färdiga för LCD, DS1820 och en massa annat så man inte behöver skriva dessa själv.

Skulle tro att Propeller och Arduino är ungefär likvärdiga men Arduino har en större community när man behöver hjälp och programexempel.
« Senast ändrad: 31 maj 2011, 10:32:51 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!