Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Smygpunka pÃ¥ Comfortzone  (läst 3193 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Smygpunka på Comfortzone
« skrivet: 20 december 2007, 11:45:09 »
Jag har haft ett litet läckage pÃ¥ trycksidan pÃ¥ min Ce 50. Följdaktligen har det sakta pyst ut media sedan installationen "antagligen" för knappt 2 Ã¥r sedan. Nu var en kille här och fyllde pÃ¥ 3,4 hekto. det hann aldrig bli sÃ¥ lite soppa att köldmedielarmet gick in, men jag märkte en klar förbättring direkt efter.  John

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Smygpunka på Comfortzone
« Svar #1 skrivet: 20 december 2007, 16:12:27 »
Hur märkte du att du hade läckage?
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Smygpunka på Comfortzone
« Svar #2 skrivet: 20 december 2007, 16:42:51 »
Jag snålade med avfrostningstiden (som tur var) fick svallis i förångaren och tog följaktligen bort täckplåten för förångaren. Väl där upptäckte jag en oljedroppe som hängde på tryckröret till kompressorn och kände att det även droppat kompressorolja på isoleringen på sugröret under.
Nippeln på trycksidan gick även att dra åt lite med handen. Nålventilen bakom måste ju varit läck på också. Kylmontören bytte båda innan påfyllningen. Det var aldrig ngt snack om garantin. Det är självklart ett garantijobb sade Gunnar på Comfortzone.
Jag frågade kylmontören om han hade ngra åsikter om dessa pumparna, han svarade att dom går som klockor alla han hade träffat på.
Problemet just nu verkar vara att få tag på en i tid sade han de verkar gå som smör. Mvh John

Ps: Det var inte Comfortzones montör utan ett fristående företag med samarbete mot IVT

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Smygpunka på Comfortzone
« Svar #3 skrivet: 20 december 2007, 16:54:19 »
Det är kul att det bra för CZ nu. När jag köpte en CE50 år 2004 hade dom nog inte sålt fler än några 10-tal pumpar. Jag trodde på konstruktionen så jag chansade och beställde. Då ägnade sig många "experter" åt att hävda att CZs värmepumpar var evighetsmaskiner som inte kunde fungera. Så här efteråt har jag hört att dom höll på att gå omkull. Min har fungerat bra förutom ett avfrostningsvattenläckage i början. Det åtgärdedes på garantin.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smygpunka på Comfortzone
« Svar #4 skrivet: 29 december 2007, 18:08:29 »
Min har efter ca 8 månaders drift börjat droppa vatten. Kommer då o då och det blir ganska stora mängder. Det är inte något rör nedantill som drippar utan det kommer "uppifrån" och rinner i bakkant, vad kan det vara?
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Smygpunka på Comfortzone
« Svar #5 skrivet: 29 december 2007, 18:44:27 »
Min har efter ca 8 månaders drift börjat droppa vatten. Kommer då o då och det blir ganska stora mängder. Det är inte något rör nedantill som drippar utan det kommer "uppifrån" och rinner i bakkant, vad kan det vara?


Det kan vara stopp i slangen som skall leda avfrostningsvattnet ned till botten av VP:n. Prova att blåsa i slangen så märker du om det är ok eller inte. Är det stopp antar jag att vattnet till slut rinner över kanten på tråget upptill och då rinner det väl till slut ner någonstans där det inte är meningen...

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smygpunka på Comfortzone
« Svar #6 skrivet: 30 december 2007, 13:44:45 »
Tror mitt problem har kommit nu när det är kallare ute och avluften är nära -20 oftare. I och med att det blivit kallare ute har jag även sänkt fläkthastigheten till 40% (tror det blir ca 220l/s).
Provade att gå upp till 50% hastighet igår kväll (ca 260l/s) vilket resulterar i att jag ligger mer runt -16 i avluft.
Ännu har det inte droppat något vatten...

Kan det ha att göra med dålig isolering av avluften (upptäckte att "kondens" plasten (den gråa, se bild) på ena sidan hade släppt från röret till värmepumpen så jag tejpade dit den med eltejp. Observera att själva avluftröret sitter bra. Känns lite blött där uppe även nu när jag känner idag...
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Smygpunka på Comfortzone
« Svar #7 skrivet: 31 december 2007, 23:49:31 »
Kolla sÃ¥ du inte har svallis i förÃ¥ngaren.. Om du har det sÃ¥ brukar det läcka vatten i nederkant pÃ¥ översta täckplÃ¥ten pÃ¥ framsidan pumpen, men det kan även smita pÃ¥ insidan inne i pumpen och rinna ut där nere.   Mvh  J.

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smygpunka på Comfortzone
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2008, 15:20:07 »
Hur checkar jag det enklast.. demontera frontpanelen?
« Senast ändrad: 01 januari 2008, 15:29:32 av oooo_quattro »
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Smygpunka på Comfortzone
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2008, 19:21:59 »
Hur checkar jag det enklast.. demontera frontpanelen?
Ja översta frontpanelen. Men du kan alternativt stänga av kompressorn och lÃ¥ta den (fläkt pÃ¥) avfrosta tills allt vatten är borta, den kan dÃ¥ behöva stÃ¥ i flera timmar. Men kolla först dräneringsröret som Moonwalk beskrev i tidigare inlägg. Mvh  John

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smygpunka på Comfortzone
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2008, 11:34:33 »
Fortfarande inga läckage.
Det jag gjorde för några dagar sedan var att dels höja fläkthastigheten från 40 till 45% och dels höja temp vid avfrost till 17ºC för några timmar (den fastnade mycket länge vid ca 15-16 ºC), jag kanske hade "svallis" som då försvann...
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Smygpunka på Comfortzone
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2008, 18:42:08 »
Fortfarande inga läckage.
Det jag gjorde för några dagar sedan var att dels höja fläkthastigheten från 40 till 45% och dels höja temp vid avfrost till 17ºC för några timmar (den fastnade mycket länge vid ca 15-16 ºC), jag kanske hade "svallis" som då försvann...

SÃ¥ kan det säkert vara, men jag undrar om din givare är helt OK som visar sÃ¥ hög temp. Min brukar fastna pÃ¥ 0,5 grader länge och när det släpper sÃ¥ stiger tempen snabbt upp till börvärde 6 grader. Alternativt kanske givaren inte ligger an mot förÃ¥ngaren (inte har kontakt med metallen) pÃ¥ rätt sätt? Det är en hypotes men tänkbart... Mvh  John

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!