Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera självdrag till mekanisk frÃ¥nluft  (läst 42613 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tunguska

  • KlÃ¥fingrig packrÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inne pÃ¥ min andra pump
Konvertera självdrag till mekanisk frånluft
« skrivet: 23 juni 2007, 09:40:55 »
Hej. Har ett 70-tals hus med självdrag och oljepanna men den har varit avställd sen
ca 10 år tillbaka och huset värms med vattenburen el (förre ägaren).
Utan stöd från en uppvärmd skorssten har jag som vanligt problem med luftomsättningen.
Ska fixa tilluftsventiler (finns inga på övervåningen) men vad jag funderar på är luften ut.

Har en ventil i badrummet på övervåningen som släpper ut luften.
I bottenvåningen finns det 2 badrum med utlopp + köksfläkten som går vid behov.
Ett av sovrummen i bottenvåningen (längst bort från trappan) har en ventil jag inte
blir klok på, antingen tar den tillluft från källaren eller också är det frånluft till taket.

Med mer tilluft kommer jag att öka luftomsättningen men kan det vara värt att installera mekanisk
frÃ¥nluft?  Sc:,h Antingen via en enkel pax fläkt eller med t.ex. AutoTerms VBX frÃ¥nluftsmodul.
(Frikyla till övervåningen projekteras inför nästa sommar så man kan passa på då. ;))

Jag tror inte det borde bli problem att blanda självdrag på bottenvåningen med mekanisk frånluft
pÃ¥ övervÃ¥ningen men vad vet jag...  :-\
Hoppas pÃ¥ mÃ¥nga undervisande svar frÃ¥n forumsdeltagarna  :) :)
AutoTerm TerraMax C9 + 200m borra. Frikyla i över- och botten-våning.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Konvertera självdrag till mekanisk frånluft
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2007, 12:47:33 »
Hej Tunguska!
Självklart skall du försöka att montera in en mekaniskt styrd frånluftsventilation i huset eftersom självdrag är ett helt uråldrigt ventilationssystem som inte på långa vägar håller måttet i dagens läge, speciellt dåligt fungerar självdrag på sommarhalvåret när det i stort sett inte existerar någon ventilation överhuvudtaget, förutom vädring.
Man ordnar till tilluften via tallriksventiler nere i t.ex källaren på huset, om man nu har ett källarhus, därefter sätter man in en mekanisk frånluftsfläkt (en kanalfläkt som gärna skall vara varvtalsstyrd via tyristor), och drar ned utsugsventiler (via utsugsstos) i taket till resp sovrum, vardagsrum och alla våtutrymmen (våtutrymmen är ju standard när det gäller utsug), då får man ju till en bra luftväxling i hela huset genom att friskluften kommer in i nedre delen av huset, passerar upp igenom och ut genom den övre delen av huset.
Köksfläkt däremot går ju via en separat kanal som ju används endast vid behov.
Jag har själv denna lösning på ventilationen efter att ha byggt om mitt ursprungliga självdrag till mekaniskt styrd frånluft, och det fungerar alldeles ypperligt, och det här med att även ha utsug i sovrum och vardagsrum förutom i alla våtutrymmen gör ju att man får en både dragfri och kallrasfri ventilation som ju dessutom på ett bra sätt då även hjälper till att sprida värmen i huset från t.ex en luftvärmepump.
Annars är ju det allra vanligaste att man endast har utsug i alla vÃ¥tutrymmen och inluften via t.ex vägg eller fönsterventiler i resp sovrum och vardagsrum i huset. 

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 01 juli 2008, 18:28:54 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera självdrag till mekanisk frånluft
« Svar #2 skrivet: 19 juli 2007, 16:27:03 »
Jag lider av samma problem i mitt hus.
Jag har nu börjat förstå hur de flesta system fungerar.
kolla
www.fresh.se
www.svenskventilation.se/
m.fl. för mera info.

Jag har snöat in på att sätta in mekanisk frånluftsventilation m.h.a ett system som
fungerar som NIBE Fighter 100P/200P
Sedan komplettera min braskamin med en luft/luft värmepump.
Placering ännu ej bestämd .....

Ett komplett FTX system verkar vara svindyrt men en NIBE Fighter 100P finns på
http://www.ventilationsbutiken.se/ för 20.525,00 kr/st
(Sedan skall ju alla röranslutningar och isolering inlöpas dom med och det är inte gratis.
Konstigt att rör kan vara så dyra)

Planen är att suga ut den varma luften från braskamin, människor, luft/luft pumpen och utnyttja detta för tappvarmvattnet, eventuellt ävem lokal fläktradiator om det räcker till.


Om någon har bytt från självdrag till mekanisk ventilation vore det kul att höra hur det gick.
/F






Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Konvertera självdrag till mekanisk frånluft
« Svar #3 skrivet: 19 juli 2007, 18:08:05 »
Jag lider av samma problem i mitt hus.
Jag har nu börjat förstå hur de flesta system fungerar.
kolla
www.fresh.se
www.svenskventilation.se/
m.fl. för mera info.
Jag har snöat in på att sätta in mekanisk frånluftsventilation m.h.a ett system som
fungerar som NIBE Fighter 100P/200P
Sedan komplettera min braskamin med en luft/luft värmepump.
Placering ännu ej bestämd .....
Ett komplett FTX system verkar vara svindyrt men en NIBE Fighter 100P finns på
http://www.ventilationsbutiken.se/ för 20.525,00 kr/st
(Sedan skall ju alla röranslutningar och isolering inlöpas dom med och det är inte gratis.
Konstigt att rör kan vara så dyra)
Planen är att suga ut den varma luften från braskamin, människor, luft/luft pumpen och utnyttja detta för tappvarmvattnet, eventuellt ävem lokal fläktradiator om det räcker till.
Om någon har bytt från självdrag till mekanisk ventilation vore det kul att höra hur det gick.
/F

Hej XRV Freddan!   NIBE Fighter 100P lÃ¥ter bra tycker jag, när det gäller rör, anslutningar, isolering mm sÃ¥ fÃ¥r du väl googla runt lite för det skiljer rätt mkt i pris pÃ¥ prylarna. Jag tycker att du kanske kan kolla in lite pÃ¥ http://www.soliduct.com/ för där har jag handlat en hel del, och har goda erfarenheter utav dem, de har dessutom ofta en mängd olika erbjudanden till bra priser, förvisso ingen NIBE Fighter 100P, men väl iaf ventilationsaggregat av olika typ till bra priser.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Konvertera självdrag till mekanisk frånluft
« Svar #4 skrivet: 19 juli 2007, 20:14:30 »
hej

I ett 70-tals hus med självdrag kan man lösa det med att lägg luftkanaler isolerade vid takfoten eller lättast är att den självdragkanaler samlade som standard går ut via en plåttrumma på taket. Montera dit en frånluft fläkt och varvtalsstyr den med reostat eller tyristor. Om man gör det med både bad och WC, bad och samlar kanalerna tillsammans till samma utsug sen tar upp ventiler i sovrumen så luften kan gå in då blir det ett hyfsat mek vent hus.


Att bygga om med värmeväxlare eller frånluft VP är svåra re om man ej har helt tomt på ovanvåningen. Med lite tanke arbete plåtrummor, bågfil plåtskruv etc kan det gå att få till det. men satsa på mitt första förslag det gör det enklare för dig.

Den vinst du gör är max 4000-5000:- / år i värme förbrukning och väg det mot arbetet och stök att få till det.

Ventilation på något vis måste man ha för att må bra.

/Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad mattias_75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera självdrag till mekanisk frånluft
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2007, 13:13:18 »
Jag funderat också på att göra någon form av förbättring jmf. med det självdrag (+ paxfläkt) som finns idag. Det jag har kommit fram till är att jag absolut inte kommer att installera FTX eller något system för återvinning. Det blir alldeles för dyrt med tanke att jag inte har vattenburen värme i hela huset. Att bara värma varmvattnet är det lång pay-off på. En enkel frånluftslösning som man kan varvtalsstyra och även stänga av om man känner för det (för att minska energiförluster) verkar vara det bästa rent ekonomiskt.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Konvertera självdrag till mekanisk frånluft
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2008, 06:29:51 »
Jag hakar på tråden med en fråga.
Jag har i dag självdrag med en fuktstyrd fläkt i badrummet på övervåningen.

Kanalen från badrummet går till en plåthuv på taket.I den kommer det oxå en kanal från toan på nedre plan.
Kanalerna är sådana där fyrkantiga.

Räcker det med att sätta en fläkt uppe i huven för att få ett bra f system eller behöver man göra något mer? Eftersom dom fyrkantiga kanalerna är inbyggda så går det inte att byta dessa om man inte river halva kåken..

Jag har tillluft genom fönsterventiler i alla rum
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Konvertera självdrag till mekanisk frånluft
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2008, 11:13:57 »
Jag hakar på tråden med en fråga.
Jag har i dag självdrag med en fuktstyrd fläkt i badrummet på övervåningen.
Kanalen från badrummet går till en plåthuv på taket.I den kommer det oxå en kanal från toan på nedre plan.
Kanalerna är sådana där fyrkantiga.
Räcker det med att sätta en fläkt uppe i huven för att få ett bra f system eller behöver man göra något mer? Eftersom dom fyrkantiga kanalerna är inbyggda så går det inte att byta dessa om man inte river halva kåken..
Jag har tillluft genom fönsterventiler i alla rum

Hej Hansson!  Javisst kan du det. Antingen sÃ¥ sätter man en takfläkt uppe i huven eller ocksÃ¥ kan man sätta en kanalfläkt lite längre ned pÃ¥ röret uppe pÃ¥ vinden som man dÃ¥ isolerar in sedan, men dÃ¥ fÃ¥r du ju ha övergÃ¥ngar som passar till dina 4-kantiga rör isf.
SÃ¥ därför är det är nog enklare för dig med en takfläkt isf. Takfläktar brukar ju vara dyrare än kanalfläktar, men t.ex Soliduct har ju takfläktar till ett hyfsat bra pris:  http://www.soliduct.com/flaktar/takflakt.htm

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Konvertera självdrag till mekanisk frånluft
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2008, 12:23:21 »
Att bygga om självdrag med en eller flera sugande fläktar brukar kallas behovsstyrd ventilation, vilket visat sig vara den bästa lösningen både för komfort och ekonomin. Sen finns det ganska mycket olika tekniker i detta som man diskuterar.
Själv har jag en skorsten med 8 st frånluftskanaler a 120 x 120mm i tegel så jag satte dit några 12V datafläktar a 180m3/tim på toppen av skorsten vilka alla skyddas av en stor plåt (s.k häxa ) vilka jag reglerar ner efter behov och årstid. Många har svårt att tro på en sån billig lösning men det funkar, och är också helt tyst (då man varvar ned dessa), tar man tex Clas O:s kanalfläkt låter det rejält i huset och det blir j-vligt bökigt att fixa med ljuddämpare som då ska skarvas in någonstans på vägen. Har man små och trånga kanaler funkar inte datafläktarna- men har man kanaler typ 120 x 120 i en skorsten är det inga problem.

Jag kör en 120 x 120mm fläkt som tar 180m3/tim till badrumskanalen, kör ut 7,2 V så fläkten tar c:a 80-90m3/tim, är dödstyst i badrummet, och det blir ingen imma på speglarna trots att 3 pers stått och duschat. Inluft till badrummet ordnat så att jag har 1 springa under badrumsdörrens tröskel samt 1 öppning a 90 mm O i väggen högst upp mot taklivet som vetter mot trapphuset, resultatet blir att dörr samt öppning då suger in innerluften som då korsar i badrummet, funkar helt perfekt.

Kök - helst ska man sätta en sugande fläkt uppe på skorstenen, att koppla en kraftig köksfläkt mot skorstenens imkanal brukar i 8 av 10 fall medföra att matoset då trycks ut i små springor (läckor) i skorstenstocken och så luktar det matos i halva huset, imkanaler brukar aldrig vara täta och det är bara kamin/ö-spis som det är krav på täthet där man då "glidgjuter" kanalen, så har man problem med matos får man antingen sätta in flexrör eller glidgjuta, eller flytta fläkten till skorstenstoppen så att den suger ut istället för att trycka ut matoset.

Har även tittat på vvx:er men konstaterar att priset i förhållande till vinst i princip är omöjligt, tror det är 20-30 års payoff på en modern vvx med kanalsystem. Däremot kan en kanaldragning som matar utedelen på en L/V vara intressant, tricket då blir att fördela den varma luften över hela förångarbatteriet i utedelen - att bara sätta ett rör framför funkar inte, då blir det en stor ispropp pga den fuktiga varma inneluften.

Lite lektyr:
http://www.deltate.se/artiklar/Klimat/Arstid/arstid.htm
http://www.villaagarna.se/portal/page?_pageid=161,1490578&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=1520073

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Konvertera självdrag till mekanisk frånluft
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2008, 18:53:19 »
Har även tittat på vvx:er men konstaterar att priset i förhållande till vinst i princip är omöjligt, tror det är 20-30 års payoff på en modern vvx med kanalsystem. Däremot kan en kanaldragning som matar utedelen på en L/V vara intressant, tricket då blir att fördela den varma luften över hela förångarbatteriet i utedelen - att bara sätta ett rör framför funkar inte, då blir det en stor ispropp pga den fuktiga varma inneluften.
Lite lektyr:
http://www.deltate.se/artiklar/Klimat/Arstid/arstid.htm
http://www.villaagarna.se/portal/page?_pageid=161,1490578&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=1520073

Hej Art Deco!  Vad det gäller Ecogrund sÃ¥ ser det ju onekligen ut som det bara mynnar ut ett rör i mitten pÃ¥ förÃ¥ngarbatteriet pÃ¥ deras luftvärmepumpar (Toshiba), och enligt vad de sa till mig vid en mailförfrÃ¥gan sÃ¥ har de aldrig haft nÃ¥gra problem med pÃ¥frysningar eller isproppar pÃ¥ utedelarna. Sc:,h
http://www.ecogrund.se/funk.html

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Konvertera självdrag till mekanisk frånluft
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2008, 19:36:10 »
Det finns en bild här på forumet (har glömt var) där någon avslutate ett 100mm rör bakom förångaren och där det klart syntes en iskaka som var runt och c:a 150-200mm i diameter, vilket är fullt naturligt när man skjuter in varm o fuktig luft medans omgivande luft är kallare och inte lika fuktig. Alltså ska man försöka att blanda ut eller fördela så man inte har en riktad stråle mot förångaren. Sen finns det nog en uppsjö av olika ideer hur detta ska gå till.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Konvertera självdrag till mekanisk frånluft
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2008, 21:42:35 »
Det var jag som var skyldig till detta.... ::)  Här är bilden...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19453.msg197756#msg197756
« Senast ändrad: 05 oktober 2008, 21:47:12 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Konvertera självdrag till mekanisk frånluft
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2008, 23:06:20 »
Tusen tack Leifa K, då fick vi bilden som jag snackade om i tråden innan.

Fråga:
Byggde du om luftmatningen till förångaren?
Själv tror jag att om man tar en bit plåt och bankar till så den ser ut som ett dammsugarmunstycke och sen monterar öppning
framför förångaren riktad uppåt (som defroster för rutan på en bil) så borde man få ner isproblemet.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera självdrag till mekanisk frånluft
« Svar #13 skrivet: 05 oktober 2008, 23:09:45 »
Leifa: Hittar inte den tråd du även nämner i tråden ovan om din motströmsvärmeväxlare?
En ny länk tack  ;)
/Fredrik
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Konvertera självdrag till mekanisk frånluft
« Svar #14 skrivet: 06 oktober 2008, 08:25:46 »
Art Deco. Nej, jag byggde inte om någonting, jag rev bort "skiten" istället och byggde motströmsvvxlaren istället vilket jag är mycket nöjd med. Desto kallare ute desto bättre funktion.
XRV Freddan, var det denna länk du efterfrågade? http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12421.msg120819#msg120819

Innan 3metersväxlaren byggdes så kopplade jag bort elvärmaren och kopplade avluftsfläkten över ett relä med ställbar tillslagsfördröjning, när elvärmaren vill slå till (finns ju inte) så stannar tilluftsfläkten och när den vill starta så är det tillslagsfördröjning på ca. 90 sek. funkar bra det med och spar på elkronorna, med motströmsvvxlaren så ska det bli bra kallt ute innan den slår ifrån (tidigare slog elvärmaren till).

En annan variant är en svart kanal i solen för tilluften, gör massor på tilluftstempen när solen tittar fram...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!