Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp inför radonsanering  (läst 8615 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Hjälp inför radonsanering
« skrivet: 17 april 2006, 11:11:09 »
Hej, Peter heter jag och är ny här på forumet.

Jag har nyligen flyttat till ett gavelradhus, byggt i blå-betong 1962 och måste radonsanera.
Jag läste milliwatts inlägg om Lyckad Radonsanering, och blev väldigt inspirerad.

Mitt radhus är byggt i 4 st 1/2 plan och en radonmätning (korttids) såg ut så här:
Medelvärdet för bostaden var 950 Bq/m3
Byggnadsmaterialet avger ca 500 Bq/m3
Marken avger ca 600 Bq/mr

På entréplan finns hall, kök och ett sovrum: mätvärde 839 Bq/m3
(Rakt under entréplan finns ett källarutrymme utan ingång, fylld med sprängsten som jag tänker använda. Huset blir då totalt 5 1/2 plan.)
Halvtrappa upp från entréplan finns två sovrum och en toalett: mätvärde 949 Bq/m3
Rakt ovanför entréplan finns ett stort vardagsrum: mätvärde 893 Bq/m3
Halvtrappa ner från entréplan finns badrum, förråd och pannrum: mätvärde 1120 Bq/m3
(Från detta plan finns utgång till baksidan. Där planerar jag en tillbyggnad på ca 25 m2.)

Firman som utförde snabbmätningen gav följande saneringsrekommendation:
Elektrisk till o frånluftsventilation med värmeåtervinning. Aggregat placeras lämpligast på vind.
Samt en elektrisk golvsug i bottenplattan.

Låter förslaget vettigt?
Ungefär hur mycket får jag räkna med att det kostar? Spar gärna en slant till en ny värmepump!... ;)
Känner någon till en vettig och seriös firma för entrepenaden (bor strax söder om Stockholm)?

All hjälp och alla kommentarer mottages tacksamt!

mvh/ Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp inför radonsanering
« Svar #1 skrivet: 18 april 2006, 13:57:35 »
Comfortzones FLVP är väl godkänd för radonsanering?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför radonsanering
« Svar #2 skrivet: 19 april 2006, 23:42:35 »
Comfortzones FLVP är väl godkänd för radonsanering?

Hej Carl, tack för ditt svar.
Tyvärr är jag sÃ¥ novis pÃ¥ omrÃ¥det att jag inte förstÃ¥r vad du menar.  :-\

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför radonsanering
« Svar #3 skrivet: 19 april 2006, 23:51:18 »
hej peter.Jag radon sanerade mitt hus för tre veckor sedan vi hade mark radon 950 bg års medel värde 2000 i källaren.Vi satte i en radon sug med tre punkter i källar golvet (plattan) plus satte ditt ventiler i fönstren och tättade springor i källaren det tog 5 dar så var dom klara.et kostade 31000.Men i ditt fall vet jag ej jag hade bara mark radon.
IVT greenline HE C7

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp inför radonsanering
« Svar #4 skrivet: 20 april 2006, 12:39:58 »
Comfortzones FLVP är väl godkänd för radonsanering?

Hej Carl, tack för ditt svar.
Tyvärr är jag sÃ¥ novis pÃ¥ omrÃ¥det att jag inte förstÃ¥r vad du menar.  :-\

Istället för elektrisk till o frånluftsventilation så installerar du en frånluftsvärmepump. Men du måste ha en som är godkänd för radonsanering för att kunna få bidraget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför radonsanering
« Svar #5 skrivet: 20 april 2006, 21:32:40 »
Jonas och Carl, tack så mycket för era tips!

Carl, jag ska kolla upp ComfortZone. Radonsanering OCH Pump för samma peng, trevligt! ;)

Jonas, du får gärna tipsa om vad firman heter om du var nöjd med entrepenaden.

Tack!

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför radonsanering
« Svar #6 skrivet: 20 april 2006, 22:14:54 »
Jag läste mer om Comfortzones FLVP i den officiella trådem, samt på Comfortzones hemsida. Det låter väldigt intressant!

Som jag skrev i mitt första inlägg, så blev jag rekommenderad att både öka ventilationen och installera en radonsug i backe. Är det möjligen så att behovet av en sug försvinner om en Comfortzones FLVP installeras? Novis...

Utloggad ellen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älgar slÃ¥ss dom ?
    • VP loggning
SV: Hjälp inför radonsanering
« Svar #7 skrivet: 20 april 2006, 22:42:46 »
Radonsugen slipper du förmodligen inte, tanken med den är att skapa ett undertryck och evakuera radongasen under plattan
Nibe 1230-10, Aktivt borrdjup 192m. Villa 2 plan + källare 280m2 i stockholm.
Tidigare elförbrukning 40000Kw
Nuvarande 20000Kw
Loggning http://gezelius.no-ip.com/webb/vplogg.nsf

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför radonsanering
« Svar #8 skrivet: 21 april 2006, 17:54:52 »
Hej peter jag var super nöjd med den firman.Om man nu kan vara det när man lägger ut så mycket pengar men alla fall det blevmycket bra.Firman heter pridaco radonteknik 070-7467425.
IVT greenline HE C7

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför radonsanering
« Svar #9 skrivet: 21 april 2006, 18:29:18 »
Ellen och Jonas, tack för era svar!
Jag ska ringa Pridaco.

Snackade med ComfortZone idag och blev väldigt trevligt bemött. Tydligen kan man komplettera pumpen så att den även fungerar som radonsug. Om det stämmer kanske totalkostnaden för både pump, radonsanering och installationer landar på ca 100000 kr.

Som jag skrev i mitt första inlägg, så funderar jag på att bygga ut ca 25-30 m2. Grunden blir i så fall en gjuten platta. Måste jag installera en radonsug även under den nya plattan?

/peter

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför radonsanering
« Svar #10 skrivet: 21 april 2006, 18:52:17 »
Det tror jag inte.Vi hade sprikor i grunden det var där radon kom in har man en tätt platta så kommer det inte in.
IVT greenline HE C7

Utloggad ellen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älgar slÃ¥ss dom ?
    • VP loggning
SV: Hjälp inför radonsanering
« Svar #11 skrivet: 21 april 2006, 20:25:24 »
Vid nybygge kommpletterar man sulan med ett radonmembran
Nibe 1230-10, Aktivt borrdjup 192m. Villa 2 plan + källare 280m2 i stockholm.
Tidigare elförbrukning 40000Kw
Nuvarande 20000Kw
Loggning http://gezelius.no-ip.com/webb/vplogg.nsf

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför radonsanering
« Svar #12 skrivet: 22 april 2006, 09:33:59 »
Tack Ellen, jag ska lägga det på minnet.

En följdfråga: Betyder det att jag kanske kan slippa radonsugen i källaren, eftersom jag tänker gjuta ett nytt golv med slingor även där. Då kanske ett radonmembran kan installeras där också?

F.ö., om någon är intresserad av att köpa en ComfortZone, så fick jag igår höra att priset går upp ett par tusen efter sista april. Kanske i så fall är vettigt att beställa redan nu. (Detta enligt ComfortZone)
« Senast ändrad: 22 april 2006, 09:41:14 av PeterGröning »

Utloggad ellen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älgar slÃ¥ss dom ?
    • VP loggning
SV: Hjälp inför radonsanering
« Svar #13 skrivet: 22 april 2006, 20:14:47 »

En följdfråga: Betyder det att jag kanske kan slippa radonsugen i källaren, eftersom jag tänker gjuta ett nytt golv med slingor även där. Då kanske ett radonmembran kan installeras där också?

Då måste du bila ut det gamla golvet i hela källaren, radonmembranet måste ligga under hjärtstock och ytterväggar och det är nog väldigt svårt att få till i efterhand, hela grejan med ett radonmembran är att få till ett gastätt membran under hela sulan
Nibe 1230-10, Aktivt borrdjup 192m. Villa 2 plan + källare 280m2 i stockholm.
Tidigare elförbrukning 40000Kw
Nuvarande 20000Kw
Loggning http://gezelius.no-ip.com/webb/vplogg.nsf

Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför radonsanering
« Svar #14 skrivet: 23 april 2006, 13:49:11 »
Tack Ellen, jag ska lägga det på minnet.

En följdfråga: Betyder det att jag kanske kan slippa radonsugen i källaren, eftersom jag tänker gjuta ett nytt golv med slingor även där. Då kanske ett radonmembran kan installeras där också?

F.ö., om någon är intresserad av att köpa en ComfortZone, så fick jag igår höra att priset går upp ett par tusen efter sista april. Kanske i så fall är vettigt att beställa redan nu. (Detta enligt ComfortZone)
Jag arbetar med radonsanering. Du måste se till att plattan blir så tät som möjligt mot grundmurarna. Armera och sätt dymlingar i grundmurarna som armeringen najas fast i, på så vis kan man möjligtvis förhindra att krympningen orsakar sprickor. Låt plattan torka långsamt. Förbered med rör i marken innan du gjuter så att du enkelt kan koppla in en sug till marken.

Om du installerar en mekanisk frånluft i ett markradonhus, kommer ofelbart radonet att stiga, oavsett fabrikat på fläkten.

Comfortzone som ventilation och marksug i ett är något som jag tror kommer att bli mycket vanligt framöver, men det är viktigt att det görs på rätt sätt och att resultatet kontrolleras med en kontinuerlig radonmätare under några dagar så att man kan trimma in anläggningen. Kan i vissa fall behövas en extra fläkt i serie på radonsugen. Dessutom torde spjäll och backspjäll vara lämpligt på frånluftssidan.
Detta är inget för glada lycksökare.

Mvh Thomas


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!