Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrmetod för frikyla  (läst 1492 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Styrmetod för frikyla
« skrivet: 28 juni 2019, 09:40:25 »
Hej, står lite i valet och kvalet om vilken styrmetod jag ska använda för min golvkyla. Jag har två val på min CTC.

1. Frikyla är alltid på efter att en viss utetemperatur är uppnådd i en viss tid. Dvs är det 14 grader ute i minst 3h går den i kylläge och en viss innetemperatur överskrids.

2. Frikyla går på då det inte finns något värmebehov i huset och en viss innetemperatur överskrids.

Man kan ju tycka att alternativ 2 borde vara det enklaste att köra på men då tenderar kylan att gå på lite för sent och trycka ner temperaturen lite för långt under natten så det går på värme igen på morgonen. Iof oftast väldigt marginellt men det hade ju varit skönt att kunna slå på kylan redan när temperaturen är på väg upp på morgonen. Annars går den igång på eftermiddagen.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Styrmetod för frikyla
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2019, 10:15:43 »
Är ditt system igång nu ?
PÃ¥ ett lab jag jobbade pÃ¥ fanns det smÃ¥ "fuzzy logic" termostater  de höll ett prov vid 37 C med hjälp av en liten värmefläkt . De hade tvÃ¥ givare och lärde sig efter vart att undvika temperaturvariationer sÃ¥ länge som  rumstemp var tämligen konstant . frÃ¥n +- 2c till +-0,1 C

Med tanke på trögheten i ett golv så är det ju både starta kylan och stänga av innan det blir för kallt som gäller

här är en översikt . Har inte dykt i produktsök än
https://www.scribd.com/document/170862998/Fuzzy-Tech
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrmetod för frikyla
« Svar #2 skrivet: 01 juli 2019, 15:48:00 »
Är ditt system igång nu ?
PÃ¥ ett lab jag jobbade pÃ¥ fanns det smÃ¥ "fuzzy logic" termostater  de höll ett prov vid 37 C med hjälp av en liten värmefläkt . De hade tvÃ¥ givare och lärde sig efter vart att undvika temperaturvariationer sÃ¥ länge som  rumstemp var tämligen konstant . frÃ¥n +- 2c till +-0,1 C

Med tanke på trögheten i ett golv så är det ju både starta kylan och stänga av innan det blir för kallt som gäller

här är en översikt . Har inte dykt i produktsök än
https://www.scribd.com/document/170862998/Fuzzy-Tech

Jo systemet snurrar på fint men jag har funderat på hur man ska tackla trögheten i systemet på bästa sätt. Ska se om jag kan få ut någon jämförelse mellan i år och förra året. Vore kul att se!

Det är ju någon typ av fuzzy logic i styrsystemet sen men det är är egentligen bara det inledande villkoret då värmen stängs av och kylan på. Kanske är så att det rätta ska vara att kylan alltid går på då huset inte har något värmebehov men då kan det ju vara 10 grader ute eller att man eldar mycket. Därför är det ju som ett litet skydd att kylan inte går på om det inte är varmare än 23,5 grader inne men det kanske gå att lägga ett villkor på det att den inte får gå på vid kallare än 12-13 grader ute men efter det är den på vid 22,5 grader. Den styr ju ändå mot värmekurva så diffen av kyla av eller på är ju ofta 0 i gränsläget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!