Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme eller L/V i liten villa?  (läst 1373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niko

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Bergvärme eller L/V i liten villa?
« skrivet: 06 maj 2009, 18:30:22 »
Hej.

Det här blir mitt första inlägg på forumet, har dock varit inne och läst mycket på detta utmärkta forum tidigare.

Jag köpte ett litet 20-tals hus i Nacka utanför Stockholm förra året. Huset har en boyta på 105 kvm (2 plan + liten källare) och har vattenburna element som värms av en gammal elpanna. Den totala årsförbrukningen ligger på ca 22 000 kWh.

Jag står och väljer mellan bergvärme och L/V. Min fråga är hur mycket mer jag sparar på bergvärme jämfört med L/V? Hur mycket mer kan jag lägga på bergvärme jämfört med L/V och fortfarande kunna räkna hem investeringen?

Jag tog under hösten in offerter på bergvärme från Thermia och IVT och de ligger mellan 130 000 och 145 000.

Sedan tog jag nyligen in en offert på en Toshiba kWsmart L/V och den skulle kosta 85 000. Har försökt läsa mer om denna på forumet men inte hittat så mycket. Det som var intressant med den är att den har marknads minsta utedel. Är den något att satsa på eller håller devisen man får vad man betalar för?

Ska jag kanske titta på lite billigare märken för bergvärme, Nibe mm?
Ungefär hur mycket kostar en L/V anläggning från IVT och Thermia?

Tacksam för lite hjälp med mitt beslut.

/Nico

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29419
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme eller L/V i liten villa?
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2009, 07:41:01 »
Jag tycker nog du ska att in några till offerter, både på bergvärme och luft/vatten. Jag har ingen erfarenhet av KW-smart men Toshiba är seriösa på LLVP:ar.

Jag skulle tro att en komplett LV-VP (med innerdel) från en svensk tillverkare kostar runt 100 kkr i Stockholm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Niko

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme eller L/V i liten villa?
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2009, 08:57:54 »
Tack för ditt svar Carl.

Ja, jag kommer ta in några fler offerter.

När det gäller L/V är jag lite begränsad vad gäller storleken på utedelen, vill inte smälla upp något som är för stort på mitt lilla hus. Det jag hittat är kW-smart från Toshiba och Daikin Althema. Någon som vet någon annan anläggning med liten utedel?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!