Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med Volymtank  (läst 11764 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #30 skrivet: 10 augusti 2007, 10:24:38 »
Den där bruna sörjan är väl en nyttobakterie? Du skall se hur gamla rör ser ut som de plockar upp ur gatan.
Nyttobakterie???  Aha... dÃ¥ mÃ¥r jag genast mycket bättre...  ::) :D

Haha....

Nyttobakterie, får mig att tänka på när vi drog till Bulgarien 1998 ett gäng. En utav tjejjerna i sällskapet hade preppat sin mage med sånadär Asidofilus-kapslar som innehåller ungefär 1 miljard olika bakterier ett par veckor i förväg för att slippa bli dålig i magen. Jag gjorde inget annat än att ta mig en dragnagel(6cl) varje morgon.

Den som fullständigt håll på att skita tarmarna ur sig var tjejjen med sina piller, medans jag mådde som en prins, båda rektalt och mentalt!

 ;D
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #31 skrivet: 10 augusti 2007, 10:50:08 »

Haha....

Nyttobakterie, får mig att tänka på när vi drog till Bulgarien 1998 ett gäng. En utav tjejjerna i sällskapet hade preppat sin mage med sånadär Asidofilus-kapslar som innehåller ungefär 1 miljard olika bakterier ett par veckor i förväg för att slippa bli dålig i magen. Jag gjorde inget annat än att ta mig en dragnagel(6cl) varje morgon.

Den som fullständigt håll på att skita tarmarna ur sig var tjejjen med sina piller, medans jag mådde som en prins, båda rektalt och mentalt!

 ;D

En 6:a om dagen.... håller doktorn borta från magen.

Det är väl standard när man är ute och reser Thumbsup ^-^
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #32 skrivet: 31 augusti 2007, 13:03:39 »
Ny fundering av placeringen av volymtanken.

Enklaste installationen för mig och kanske t o m en lämplig placering är om jag skulle placera volymtanken i på slingen till fläktkonvektorn som är på upp till 5 kW och som även körs frikyla på sommaren genom värmeväxlare.

Tanken skulle då kopplas förbi när jag kör kyla.

Min fundering vad som skulle göra placeringen lämplig.

1. Enkel installation. Behöver inte göra om det gamla.
2. Kan förvara volymtanken (gammal beredare) inne i huset istället för i garaget där värmepumpen står. Det gör att värmeförlusten kommer bättre till nytta.
3. Gör att det buffras 110 l till fläktkonvektorn. Blir jämnare värme avgivning.
4. tanken kommer vara placerad så att när jag kör kylning är det öppet för tryckutjämning genom tanken mellan kylslingan och radiatorslingor. Det gör att det inte borde finns risk för någon form av "kallras" ut i radiatorsystemet... om det nu kan vara något problem.


Jag har inga knäppningar i radiator systemet. Finns det några andra nackdelar med att koppla volymtanken enbart på fläktkonvektorn istället för hela systemet?
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #33 skrivet: 01 september 2007, 08:06:47 »
Jag tror inte du kommer få lika mycket effekt av acktanken då radiatorerna "kortsluter" den. Det mesta av vattnet gå fortfarande via radiatorerna och det vattnet passerar ju inte acktanken så effekten på antalet start/stopp på din VP blir mindre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #34 skrivet: 02 september 2007, 23:00:16 »
Jag tror inte du kommer få lika mycket effekt av acktanken då radiatorerna "kortsluter" den. Det mesta av vattnet gå fortfarande via radiatorerna och det vattnet passerar ju inte acktanken så effekten på antalet start/stopp på din VP blir mindre.
Jag hade tänkt att sätta fläktkonvektorn i serie med en av slingorna pga av att inte tappa flöde på hela systemet då den har stort flöde. Skrev 5 kW men den ger närmare 6 kW vid optimal framledning och jag har absolut inte det behovet.
Sätter jag det i serie skulle jag tro att ca 1/3 till 1/2 av systemet går igenom fläktkonvektorn.

Editerat:

Vill även sätta den i serie för att inte ha för stor skillnad på framledningstemperaturen till den då jag är orolig att få ojämn tempertur i rummet pga av Delta-T när Värmepumpen jobbar.
« Senast ändrad: 02 september 2007, 23:10:02 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!