Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia optimum gradminuter?  (läst 1530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia optimum gradminuter?
« skrivet: 28 maj 2019, 18:51:22 »
Hej
Hjälper en kompis med hans bergvärmepump.
Han har haft den sen i höstas, och tycker det har varit dyrt i vinter.
Nu när vi kollade så har tillsats 1 gått i 137 timmar och tillsats 2 i 56 timmar. Detta tycker jag är mycket!
Tänkte kolla vad hans gradminuter står på men hittar inte vart man gör de? Vad kan man annars kolla som kan vara galet.

På min Nibe f1245 har jag ställt ner gradminuterna och tillsatsen 5 x mer, och min använder aldrig tillsats för att värma huset.
Mvh Christian

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia optimum gradminuter?
« Svar #1 skrivet: 28 maj 2019, 20:47:33 »
Servicemenyn. Håll in vänster pil en stund så kommer det.

Tillsats 2 troligen en del legionella timmar.

137x3 ca 420kWh och 56x6 ca336kWh så 750kWh i tillsats.

Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia optimum gradminuter?
« Svar #2 skrivet: 28 maj 2019, 21:55:11 »
Servicemenyn. Håll in vänster pil en stund så kommer det.

Tillsats 2 troligen en del legionella timmar.

137x3 ca 420kWh och 56x6 ca336kWh så 750kWh i tillsats.

Hej, okey tack så mycket. Någon som vet något mer man kan tänkas ändra på för att få ner förbrukningen?
På min Nibe fick jag tips om att höja framledningstempen för att få det varmare i källaren, vart gör man det på en thermia? Är det oxå i servicemenyn?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia optimum gradminuter?
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2019, 22:12:37 »
Det blir knappast någon besparing om man höjer framledningstemperaturen utan tvärt om. Och 750 kWh i tillskott är kanske inte så fruktansvärt mycket på ett år. Det som i första hand avgör är ju hur mycket energi huset drar och hur man slösar med varmvatten. Att sänka eller höja gradminuterna och i övrigt "trimma in" anläggningen kan ge lite men det är fortfarande bara på marginalen. OM inte hela anläggningen är i "obalans".
Hur stort är huset
Hur gammalt är det
Vart i landet
Tidigare förbrukning
Nuvarande förbrukning
Hur stor familj.
Till att börja med.
 
Hur stor är VP
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia optimum gradminuter?
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2019, 06:59:41 »
Det man kan spara på genom att justera anläggningen är nog primärt att säkerställa adekvat flöde i alla radiatorer så att man kan värma huset med så låg framledningstemp som möjligt, OM vissa av husets radiatorer har för lågt (eller inget) flöde så måste man justera upp kurvan, och då får man sämre COP, och aningen mer tillskott.
Lite eltillskott kan man kanske spara genom att öka värdet som triggar elpatron, men det blir ju på bekostnad av en lite sämre inomhuskomfort, det kan ju hinna bli lite kallt inne innan elpatron går på.
Andra saker man kan titta på är t.ex. tätningen av fönster.
På vårt hus har vi kopplade tvåglasfönster och vi fick en påtagligt minskad energiförlust när vi satte in dammtätningslister mellan bågarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!