Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grunvatten etc gs 608 hur fÃ¥ stopp kompressor  (läst 284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt ström

  • Gäst
Bengt ström
Grunvatten etc gs 608 hur få stopp kompressor
« skrivet: 31 januari 2024, 15:04:12 »
Hur får jag stopp på kompressor när grundvatten pumpen stannar och växlaren vatten/köldmedia?
Kan man montera flödesvakt som stoppar kompressor
Jag har i dag en Nibe 1215 pÃ¥ grundvatten och en fas pÃ¥ huvdströmen gick och motorskyddet pÃ¥ grundvatten pumpen hade löst ut även vp hade stannat men jag fixar säkringen och vp startat men grundvatten pumpen startar inte som följ blev att växlaren fryser, jag missade att motorskyddet hade brutit😭😇

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grunvatten etc gs 608 hur få stopp kompressor
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2024, 13:46:38 »
Vad har du, CTC eller Nibe?

Den enklaste lösningen är att ställa upp maxtemp KB-r i meny 4 på en Nibe 1215.
Har man grundvattenpump så skall denna ställas in på nån plusgrad för att förhindra frysning, default är annars -8.
Men -8 C funkar endast om man har en borra med etanolblandning, för grundvatten så ställer du denna på typ +1 C.

Tror motsvarande funktion finns i CTC, men jag är lite förvirrad på vad du egentligen har?
« Senast ändrad: 01 februari 2024, 13:51:55 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grunvatten etc gs 608 hur få stopp kompressor
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2024, 13:47:31 »
Tack jag har Nibe 1215 men skall byta till Ctc gs 608.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!