Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur skall jag docka en lv pump till mitt system för att fÃ¥ varmvatten?  (läst 6437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det går säkert ....

att konstruera ett styrsystem även för en on/off pump så att dom fungerar utmärkt med en ytterst liten vattenmängd i radiatorsystemet. Pointen är dock att inget styrsystem, varken för on/off eller inverters är konstruerade för det (Vad jag känner till). Dom förutsätter en vattenmängd på kanske 50-100 liter per kW.

Det mest flexibla är kanske mitt eget Ecologic, men även det har klara begränsningar när man vill minimera antalet starter sÃ¥ här pÃ¥ vÃ¥rkanten. Nota bene  - om man inte vill acceptera jättesvängningar i radiator/VV temperaturen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad adde55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Hej igen!

Ville bara tacka för alla svar! Om jag sammanfattar så verkar det inte helt självklart att hitta en lösning som passar mitt system och återbetalningstid på max 5 år. Det bästa (kortast återbetalningstid) verkar vara en VP för enbart värmen men förmodligen så måste den kompletteras med volymtank för att bli så effektiv som möjligt.

Hmm, fÃ¥r klura lite till innan jag bestämmer mig, som tur är sÃ¥ är det ju ett tag till nästa vinter  :)

Ha det bäst så länge!

Andreas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!