Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera jordvärme, tips pÃ¥ pump och dimensionering!  (läst 824 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunden82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Vi står i begrepp att byta värmesystem från vedpanna till jordvärme. Det kanske vore enklast att bara ta in några offerter och gå på billigaste och hoppas på bästa möjliga, men jag funderar och ältar alltid stora investeringar några varv, och så även nu ;)

Jag tar och drar förutsättningarna med en gång, så vet vi vad vi pratar om:
Huset är byggt 1900, på blåsiga västkusten, med tilläggsisolerade gavlar. Boyta runt 200m2, plus källare (sval, lätt uppvärmd) under hela huset, ca 140m2.

Uppvärmningen i dagsläget består av en 30kW Baxi solo plus kopplad till acktank på 2500 liter, och i den eldas det runt 50-60m3 lövved, mest björk. Det finns ingen elpatron inkopplad heller, och ingen elektrisk beredare, allt varmvatten produceras i pannan.

Om jag tar ett exempel på hur jag räknat på energiinnehållet i veden så har jag gjort såhär:
En kubikmeter halvmetersved kluven, stjälpt i vedsäck, uppskattar jag ha ett energiinnehåll på runt 1000kWh.

Pannan är bra i ordning, och sotas vid förhöjda rökgastemperaturer, så minst 85% verkningsgrad räknar jag med där, sen måste man ta med i kalkylen att murstocken tar upp en god del av värmen som pannan missar, så säg 90-95% totalt.

Så, 60m3 stjälpt halvmetersved á 1000kWh gånger 0,95 ger ett värmebehov runt 58000kWh.


Vad tror ni om den här kalkylen, och hur hade ni gjort med pumpval och slangdimensionering?

Tack på förhand!




 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera jordvärme, tips på pump och dimensionering!
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2018, 12:55:45 »
Det låter mycket men å andra sidan är huset gammalt.
Jag skulle titta på en halvstor inverter typ Nibe 1255-16 eller Thermia Diplomat Inverter.
De som är på max 12 kW är nog för klena.
Sen behövs nog minst 1 km slang uppdelat på 2 st 500 m slingor till detta, räkna med att det tar upp en area på minst 1500 m2.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!