Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jämviktstemperatur ? ?  (läst 10151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #15 skrivet: 22 december 2010, 17:53:21 »
En fråga, var nere i pannrummet och kikade lite när sambon duschade.

Mina inställningar är:
5.0 1
5.1 -9
5.2 2
5.3 -15
5.4 5

Så som jag trodde att inställningarna var nu så skulle pumpen bereda vv till -15, MEN vid värmebehov så skulle den göra det istället. Så att om det fanns ett samtidigt värmebehov a de både så skulle den värma huset först. och sedan när den kan vv.

Njae, Altherman har ju egenheten att den producerar vv före värme :( Sätt 5-03 pÃ¥ -5 sÃ¥ ska du se att du kommer att bli helnöjd, sätt 5-04 pÃ¥ 2 sÃ¥ fÃ¥r du en bra ekonomi oxÃ¥  tomte::

Problemet var då att när jag stod där nere så började trevägsventilen gåöver och värma vv. trots att det fanns ett samtidigt värmebehov i huset enligt inomhusgivaren.

Någon som kan förklara vad jag har missat?

God Jul =)


men om jag ställer den på -5 så kommer den ju värma vv med elpatron hela vintern, även de dagar vi har -2? Och om pumpen då står stilla eftersom det inte finns något värmebehov så kastar man ju pengarna i sjön =P


Kikade i installation manualen efter dipswitch, hade i bakhuvudet om att man kunde ställa in priotitet värme där. Och det kan man göra, på SS1-4. Om det finns ett samtidigt behov av vv och värme så kan man ställa prioritet värme där. Då borde jag ju få den funktionen som jag söker?


God Jul tomte::



Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #16 skrivet: 22 december 2010, 18:08:10 »
En fråga, var nere i pannrummet och kikade lite när sambon duschade.

Mina inställningar är:
5.0 1
5.1 -9
5.2 2
5.3 -15
5.4 5

Så som jag trodde att inställningarna var nu så skulle pumpen bereda vv till -15, MEN vid värmebehov så skulle den göra det istället. Så att om det fanns ett samtidigt värmebehov a de både så skulle den värma huset först. och sedan när den kan vv.

Njae, Altherman har ju egenheten att den producerar vv före värme :( Sätt 5-03 pÃ¥ -5 sÃ¥ ska du se att du kommer att bli helnöjd, sätt 5-04 pÃ¥ 2 sÃ¥ fÃ¥r du en bra ekonomi oxÃ¥  tomte::

Problemet var då att när jag stod där nere så började trevägsventilen gåöver och värma vv. trots att det fanns ett samtidigt värmebehov i huset enligt inomhusgivaren.

Någon som kan förklara vad jag har missat?

God Jul =)


men om jag ställer den på -5 så kommer den ju värma vv med elpatron hela vintern, även de dagar vi har -2? Och om pumpen då står stilla eftersom det inte finns något värmebehov så kastar man ju pengarna i sjön =P


Kikade i installation manualen efter dipswitch, hade i bakhuvudet om att man kunde ställa in priotitet värme där. Och det kan man göra, på SS1-4. Om det finns ett samtidigt behov av vv och värme så kan man ställa prioritet värme där. Då borde jag ju få den funktionen som jag söker?


God Jul tomte::




Nä bara när tempen går under -5. Sätt den på -10 om du tycker att du inte behöver husvärme under det.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #17 skrivet: 22 december 2010, 18:19:52 »
DHO, Tänkte lite fel. Måste vara julstressen ;)

God Jul

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Jämviktstemperatur ? ?
« Svar #18 skrivet: 22 december 2010, 18:24:36 »

Hm... kunde inte hålla mig...

Men till ursprungs posten...

Hur stort momentant värme behov har man när man står och ser på en duschande sambo... om än i pannrummet studs
 
Val av "switch" in ställnings möjligheter borde vara självklara  >:D::) ;)

well... 30 gradigt värme i kombination med Jule tid blir konstigt.... även i skallen... :)

Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!